بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۱
کد خبر : ۲۶۸۹۷۸

قیمت بیمه ال نود و شرایط انتقال آن در سال ۱۴۰۲ چقدر است؟

به گزارش بورس نیوز، بیمه شخص ثالث یکی از بیمه نامه‌های الزامی برای خودرو است که باید تمام خودرو‌ها مانند: ال نود آن را تهیه کنند. همچنین شرایط انتقال بیمه شخص ثالث برای برخی از خودرو‌ها فراهم شده است تا با توجه به قانون شرایط انتقال بیمه شخص ثالث ال نود انجام شود. برای اینکه بتوان بهترین بیمه ثالث را دریافت کرد نیاز است که استعلام و مقایسه خدمات و قیمت بیمه نامه را انجام داد. به طور کلی اهمیت انتقال بیمه ثالث برای راننده‌های محتاط در نظر گرفته شده است، اما شرایط این انتقال چیست؟ آیا می‌توان هر زمان که راننده درخواست دهد، بیمه نامه را منتقل کرد؟

برای اینکه با اهمیت خرید بیمه ثالث و شرایط انتقال آن بیشتر آشنا شوید تا انتهای متن همراه ما باشید.

اهمیت بیمه شخص ثالث ال نود

همانطور که گفته شد، بیمه شخص ثالث ال نود به عنوان یکی از بیمه نامه‌های خودرو به صورت اجباری است. در نتیجه اگر خودروی ال نود این بیمه نامه را به موقع خریداری یا تمدید نکرده باشد، مشمول جریمه خواهد شد. جریمه به این صورت است که شرکت‌های بیمه‌ای برای عدم تهیه بیمه نامه به صورت روز شمار جریمه در نظر خواهند گرفت و در نهایت این جریمه‌ها را به حق بیمه اصلی اضافه خواهند کرد. در نتیجه میزان پرداختی حق بیمه افزایش پیدا می‌کند. از طرف دیگر هم پلیس راهنمایی و رانندگی در صورتی که خودروی ال نود را فاقد بیمه نامه استعلام کند، دستور توقیف داده و خودرو را به پارکینگ منتقل می‌کند.

شاید مهم‌ترین دلیل تهیه بیمه ثالث این باشد که این بیمه نامه دو نوع پوشش جانی و مالی دارد که به جبران خسارت‌های رانندگی می‌پردازد.

پوشش‌های بیمه شخص ثالث ال نود

با توجه به اشاره‌ای که شد، بیمه شخص ثالث ال نود دو نوع پوشش جانی و مالی دارد. اما همانطور که از نام این بیمه نامه مشخص است، این دو پوشش تنها برای جبران خسارت‌های وارد شده به اشخاص ثالث می‌پردازند.

در حقیقت در قرارداد بیمه ثالث به شخص اول بیمه نامه، بیمه‌گزار به شخص ثانی قرارداد، بیمه‌گر و به افراد زیان دیده در حادثه‌های رانندگی و تصادف اشخاص ثالث گفته می‌شود. نکته مهم این است که بیمه شخص ثالث تنها تا سقف تعهدات مشخص شده از سوی بیمه مرکزی می‌تواند جبران خسارت کند. البته که برای انجام تعهدات هم نیاز است که بیمه‌گزار ابتدا با تهیه این بیمه نامه درخواست تحت پوشش بودن را درخواست کند.
اما به طور کلی دو نوع پوشش جانی و مالی بیمه شخص ثالث ال نود به شرح زیر هستند.

خسارت‌های جانی و بدنی:

بیمه‌گر خسارت‌های جانی اشخاص ثالث را تحت پوشش‌های بیمه شخص ثالث قرار خواهد داد و این موارد شامل: فوت، نقص عضو و هزینه‌های درمان است. همچنین پرداخت خسارت بدنی، دیه یا همان ارش با توجه به نوع شکستگی، نقص عضو و صدمه ازکارافتادگی کلی یا جزئی تحت پوشش این بیمه نامه قرار دارد.

خسارت‌های مالی:

در خسارت‌های مالی، هزینه‌هایی که بر اموال اشخاص ثالث وارد می‌شوند تا سقف تعهدات بیمه‌گر قابل پیگیری و پرداخت است. این خسارت‌ها مانند: تصادف با ماشین فرد ثالث است که شرکت بیمه جبران هزینه‌های تعمیرات و زیان وارد شده به وسیله نقلیه را متعهد می‌شود. البته می‌توان با پرداخت حق بیمه بیشتر، سقف تعهدات بیمه‌گر را افزایش داد.

خرید بیمه شخص ثالث ال نود از بیمه دات کام

با توجه به طرح اجباری و الزامی بیمه ثالث، نیاز است که این بیمه نامه را با شرایط استعلام و مقایسه خدمات شرکت‌های بیمه‌ای تهیه کرد. از این رو بیمه دات کام که یکی از سامانه‌های آنلاین خرید بیمه است برای تمام خدمات بیمه‌ای و خرید بیمه ثالث شرایط استعلام و مقایسه قیمت و پوشش‌های تمام شرکت‌های بیمه را فراهم کرده است. شما به عنوان بیمه‌گزار می‌توانید ابتدا پوشش‌های مد نظر خود را با سقف تعهدات مد نظر خود انتخاب کنید و تنها با چند کلیک در زمان کوتاهی و بدون محدودیت مکانی و زمانی بیمه نامه را خریداری کنید. کافی است که به صفحه اصلی بیمه دات کام (bimeh.com) مراجعه کرده و در بخش لیست محصولات بیمه نامه را انتخاب کنید تا مراحل صدور بیمه انجام شود.

قیمت بیمه ال نود و شرایط انتقال آن در سال ۱۴۰۲ چقدر است؟

سقف خسارت جانی بیمه ثالث شخص ثالث ال نود چقدر است؟

همانطور که گفته شد یکی از پوشش‌های بیمه شخص ثالث، پوشش جانی است که شرکت‌های بیمه برای آن با توجه به دستور بیمه مرکزی سقف تعهدات مشخص کرده‌اند. سقف پوشش جانی در تمام شرکت‌های بیمه‌ای یکسان است و در سال ۱۴۰۲ در ماه‌های حرام مبلغ یک میلیارد و دویست هزار تومان و در ماه‌های عادی سال مبلغ ۹۰۰ میلیون تومان است. مبلغ پوشش جانی بیمه ثالث همیشه با توجه به میزان دیه تعیین شده برای هر سال تعیین می‌شود.

سقف خسارت مالی بیمه شخص ثالث ال نود چقدر است؟

در پوشش مالی بیمه شخص ثالث می‌توان برخلاف پوشش جانی تغییراتی در میزان سقف تعهدات داشت. بدین گونه که شرکت‌های بیمه با در نظر گرفتن برخی از شرایط می‌توانند پوشش مالی خود را افزایش دهند.

نرخ دیه در سال ۱۴۰۲ اعلام شد و متناسب با آن، حداقل و حداکثر سقف تعهدات و مبلغ تحت پوشش‌های شرکت بیمه مشخص شد. حداقل تعهدات مالی برای بیمه شخص ثالث معادل یک چهلم است که در سال ۱۴۰۱ مبلغی معادل ۳۰ میلیون تومان خواهد بود.

سقف تعهدات مالی بیمه شخص ثالث ال نود هم ۵۰ درصد یا نیمی از مبلغ مشخص شده برای دیه در ماه‌های حرام اعلام می‌شود. در سال ۱۴۰۲ مبلغ سقف تعهدات در پوشش مالی بیمه شخص ثالث معادل ۶۰۰ میلیون تومان است. این پوشش بیشتر برای جبران خسارت‌های وارد شده به ماشین‌های لوکس و نامتعارف در نظر گرفته می‌شود و همچنین با پرداخت حق بیمه بیشتر همراه خواهد بود.

به طور کلی بیمه‌گزار، کسی است که می‌تواند میزان سقف تعهدات بیمه‌گر را با پرداخت حق بیمه خود مشخص کند. از این رو می‌توان پوشش مالی را تا سقف هر مبلغی مانند: ۵۰ میلیون تومان، ۱۰۰ میلیون تومان، ۱۵۰ میلیون تومان، ۲۰۰ میلیون تومان، ۲۵۰ میلیون تومان یا ۴۰۰ میلیون تومان بیمه کرد. البته که نوع ماشین و کاربری خودرو هم اهمیت دارد.

در نتیجه با توجه به اهمیت خرید بیمه شخص ثالث باید بدانید که بیمه مرکزی انتقال تخفیفات بیمه شخص ثالث را فراهم کرده است تا نیازی نباشد بیمه‌گزار‌ها برای تهیه مجدد بیمه نامه هزینه زیادی داشته باشند.

نرخ و قیمت بیمه شخص ثالث ال ۹۰

در هنگام خرید بیمه شخص ثالث تندر ال ۹۰ باید عوامل متعددی را در نظر گرفت. این مؤلفه‌ها شامل موارد زیر هستند:

کاربری خودروی L۹۰

در صورتی که از خودروی تندر ال ۹۰ در کاربری غیرشخصی مانند آژانس، تاکسی اینترنتی و خودروی دولتی استفاده شود، بیمه‌گزار باید حق بیمه بیشتری را پرداخت کند. به این دلیل که میزان تصادفات در چنین شرایطی بیشتر است.

نوع و تعداد سیلندر

تعداد و نوع سیلندر، دو عامل هم از دیگر عوامل مؤثر بر قیمت بیمه شخص ثالث L۹۰ هستند.

تخفیف عدم دریافت خسارت

عامل تاثیرگذار دیگر بر نرخ بیمه شخص ثالث این خودرو، تخفیف عدم دریافت خسارت است. در صورتی که راننده L۹۰ در طول مدت بیمه شخص ثالث خود از شرکت خسارتی را دریافت نکند، در هنگام تمدید بیمه ماشین، تخفیف عدم دریافت خسارت به او تعلق خواهد یافت. میزان تخفیف عدم خسارت بیمه شخص ثالث L۹۰ به ازای هر سال معادل ۵ درصد است. میزان تخفیف برای سال اول و چهاردهم به ترتیب معادل ۵ و ۷۰ درصد است.

قیمت بیمه ال نود و شرایط انتقال آن در سال ۱۴۰۲ چقدر است؟

سقف خسارت بیمه ال نود

شرایط انتقال بیمه شخص ثالث در سال ۱۴۰۲

برای اینکه بتوانید انتقال بیمه شخص ثالث را انجام دهید، نیاز است که قوانین بیمه مرکزی را بدانید تا هنگام انتقال تخفیفات بیمه نامه دچار مشکل نشوید. به طور کلی قوانین انتقال بیمه ثالث به شرح زیر هستند:

 به خودروی افراد درجه یک خانواده مالک فعلی مانند: همسر، پدر، مادر و فرزندان باشد.

 از خودروی فرسوده به خودروی جدید مالک که باید کارکرده باشد.

از خودروی متعلق به یک شرکت حقوقی به خودروی دیگر از اموال همان شرکت با همان کاربری به طور مثال: سواری به سواری، وانت به وانت باشد.

به خودروی جدید مالک فعلی خودرو که نباید صفرکیلومتر باشد.

برای خودرو‌های صفر کیلومتر باید بدانید که این خودرو‌ها از درب کارخانه با بیمه شخص ثالث ارائه می‌شوند در نتیجه برای انتقال این بیمه نامه باید تا سر رسید سال دوم صبر کرد.

انتقال بیمه شخص ثالث خودرو‌های فرسوده

ممکن است که برخی از افراد خودروی فرسوده داشته باشند و بخواهند که بیمه نامه خودروی خود را انتقال دهند. اما برای انتقال بیمه شخص ثالث خودرو‌های فرسوده باید چه اقداماتی را انجام داد؟

به طور حتم برای انتقال بیمه نامه این خودرو‌ها نیاز است که یکسری مدارک ارائه شود تا تخفیفات بیمه نامه به خودروی دیگر منتقل شود. برای انتقال تخفیفات مدارک زیر مورد نیاز است:

 گواهی اسقاطی بودن خودروی قبلی

 اصل بیمه شخص ثالث و اصل مدارک خودروی قبلی

 سند قطعی خودروی جدید

 مدارک شناسایی بیمه‌گزار

 الحاقیه فسخ بیمه نامه خودروی اسقاطی

در حقیقت این مدارک برای تشخیص از رده خارج بودن خودرو درخواست می‌شود و دقت کنید که اگر فردی دو خودرو داشته باشد، نمی‌تواند تخفیفات بیمه ثالث را بین خودرو‌های خود جابه جا کند.

به طور کلی مهم است که شرایط و روش انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث ال نود را بدانید تا در صورت نیاز نگرانی برای تخفیفات بیمه نامه خود نداشته باشید.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر