بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۷
امیرعلی امیرباقری، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز؛

بسته به ریسک‌پذیری خود این صنایع را دنبال کنید

بسته به ریسک‌پذیری خود این صنایع را دنبال کنید
صنایع معدنی، پتروشیمی و پالایشی می‌تواند بخشی از سبد سرمایه‌گذاری بنیادی را با چشم‌انداز بلندمدت تشکیل دهد. البته برای افرادی که به دنبال ریسک‌پذیر کردن بخشی از پرتفوی خود هستند، شاید بتوانند به‌عنوان‌مثال گروه خودرو را مدنظر قرار بدهند.
کد خبر : ۲۶۹۱۰۸

بسته به ریسک‌پذیری خود این صنایع را دنبال کنید

بورس نیوز: 

امیرعلی امیرباقری، کارشناس بازار سرمایه درباره احتمال رویداد اتفاقات سال ۹۹ تشریح کرد: به‌طورکلی در نگاه کلان روند‌های معکوس را به دو سته ریزشی و اصلاحی تقسیم کرد، به‌خصوص در بازاری یک‌طرفه مانند بورس ایران که تنها در سمت خرید امکان کسب سود وجود دارد. مقوله اصلاح و ریزش از یکدیگر جدا هستند، مقوله ریزش بیشتر در دو حالت رخ می‌دهد ابتدا هنگامی‌که پارامتر‌های اقتصادی و پارادایم‌های پایه اقتصاد دستخوش تغییرات کلان شوند که نه در حال حاضر و نه تایم فریم کوتاه‌مدت این موضوع در اقتصاد دیده نمی‌شود؛ مورد بعدی هم بالا رفتن هیجانی بورس و فراتر شدن سهام از ارزش ذاتی خود است همچنین ارزش جایگزینی دیگر بازار‌ها نسبت به بازار سرمایه فزونی یافته باشد در این شرایط نیز مقوله ریزش امکان دارد. در حال حاضر هیچ‌یک از دو سناریوی عنوان‌شده محتمل نیست، بنابراین مقوله ایی که مدنظر قرار می‌گیرد اصلاح‌های درون کانالی است. پس به نظر می‌رسد که کلیت بازار با روندی صعودی، میان‌مدت با شیبی معقول قرار خواهد گرفت و اصلاح‌های درون کانالی برای شناسایی سود و جابه‌جایی پول بین سهام و صنایع رخ می‌دهد. بر این مبنا باید گفت که مقوله ریزش دور از ذهن است.

سرمایه‌گذاران چند دسته‌اند؟

این فعال بورسی تصریح کرد: در بازار‌های مالی سرمایه‌گذاران به ۳ دسته، سرمایه‌گذاران نوسان‌گیر که از نوسانات قیمتی استفاده می‌کنند، سرمایه‌گذاران ارزشی و بلندمدت و افرادی هم ترکیبی از دو گروه قبل تقسیم می‌شوند. همان‌طور که به بورس بازار سرمایه اطلاق می‌شود محلی برای سرمایه‌گذاری است به‌طوری‌که مطالعات گذشته‌نگر چه در بازار سرمایه ایران (کارایی ضعیف تا نیمه قوی دارد) چه در بازار‌های مالی غرب که کارایی‌های بالایی دارند، نشان داده است که بیشتر سرمایه‌گذاری در سهام ارزشی یعنی چینیش پرتفوی معقول در میان‌مدت و بلندمدت بازده به‌مراتب بالاتر از دیگر بازار‌ها خواهد داشت. البته نباید به اینکه برخی به نوسان‌گیری از بازار روی می‌آورد الزاماً از منطق مالی کلاسیک نگاه کرد بلکه قدری مالی رفتاری در آن تأثیرگذار است. ولی دراین‌بین اگر مقوله کسب انتفاع یا حداکثر سازی سود مدنظر باشد، بی‌شک سبدی با وزن دهی معقول به سهام بنیادی ارزشی در میان‌مدت و بلندمدت می‌تواند بازدهی بیشتر از سایر بازار‌ها برای سهامداران داشته باشد.


بیشتر بخوانید: بازگشت به سقف تاریخی نوید بخش است


وی ادامه داد: معمولاً نوسان‌گیری در بازار‌های ساید یا رنج معقول به نظر می‌رسد، در بازار‌های که هیجانی وارد محدوده موج سوم حرکتی خود می‌شوند، عمدتاً نوسان گیری منجر به از دست دادن بخشی از پرتفوی خواهد شد و به‌اصطلاح ممکن است سرمایه‌گذار از بازار جا بماند.

بسته به ریسک‌پذیری خود این صنایع را دنبال کنید

امیرباقری تبیین کرد: برای موضوع چیدمان پرتفوی مدل‌های مختلفی در دنیا پیاده‌سازی شده است، ولی ساده‌ترین روش برای پاسخ به نحوه‌ای چیدمان پرتفوی (هر فرد بازدهی مختلفی را طلب می‌کند و با توجه به ریسک‌پذیری خود) و اینکه همواره ریسک و ریوارد باهم تناسب دارند این است که افراد بنا بر ریسک‌پذیری و بازدهی موردنظر اقدام به چینش سبد و انتخاب سهام می‌کنند. بیشتر افراد نهادی، سرمایه‌گذاران بلندمدت و کسانی که به‌ویژه در این حوزه فعالیت دارند بی‌شک به دنبال سهامی هستند که P/E Forward معقولی دارد، DPS مناسبی تقسیم کند و از طرفی پارامتر‌های کلان اقتصاد یا مزیت رقابتی این سهام و صنایع همسو با پارامتر‌های کلان اقتصاد و چشم‌انداز اقتصادی کشور باشد. برای مثال صنایع معدنی، پتروشیمی و پالایشی می‌تواند بخشی از سبد سرمایه‌گذاری بنیادی را با چشم‌انداز بلندمدت تشکیل دهد. البته برای افرادی که به دنبال ریسک‌پذیر کردن بخشی از پرتفوی خود هستند، شاید بتوانند از سهامی که احتمال ایجاد تغییرات بنیادی در آن وجود دارد، سوددهی آن را دستخوش تغییر می‌کند یا فاز زیان دهی را وارد فضای سوددهی می‌کند به‌عنوان‌مثال گروه خودرو را مدنظر قرار بدهند.

۳ توصیه به سرمایه‌گذاران بورسی

وی در پایان به بورس نیوز گفت: بازار سرمایه یک فضای تخصصی برای سرمایه است؛ اینکه صرفاً مدتی روند‌های صعودی در بازار شکل بگیرد یا روند‌های صعودی معکوس شود و وارد فضای نزولی شود، بی‌شک شناخت آن‌که چه فضایی و پارادایمی از امواج قرارگرفته همچنین ارزندگی بازار به شکل است. باید گفت که این موارد تخصصی است و مردم صرفاً نباید با سبزپوشی وارد و با قرمز پوشی بازار با هیجان از آن خارج شوند. توصیه می‌شود قبل از ورود به بورس حداقل‌های دانش مالی را کسب، افراد تازه‌وارد با ارقام کم اقدام به سرمایه‌گذاری کنند تا با ایجاد زیان تأثیر بسیاری درروند زندگی آن‌ها ایجاد نشود و درنهایت حتماً از مجربین و اشخاصی که مدارک مورد نیاز را دارا هستند مشورت‌های لازم را اتخاذ کنند.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
کدام گروه ها پیشتازان این هفته خواهند بود؟
فعالان بازار سرمایه برای هفته جاری پیش‌بینی کردند:

کدام گروه ها پیشتازان این هفته خواهند بود؟

تصمیم در جهت حذف رانت نبود
احسان عسگری، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز؛

تصمیم در جهت حذف رانت نبود

منتظر دلار ۶۰ هزارتومانی باشیم؟
آراد پورکار، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز پاسخ داد؛

منتظر دلار ۶۰ هزارتومانی باشیم؟

ارسال نظر