بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۲
آربیتراژ در بازارهای مالی چیست؟
توکن باز یا tokenbaz ابزاری است که برای شما امکان تشخیص به موقع فرصت‌های آربیتراژ در صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی همچون نوبیتکس، والکس و بیت پین را فراهم می‌کند.
کد خبر : ۲۶۹۲۰۷

آربیتراژ در بازارهای مالی چیست؟

به گزارش بورس نیوز، توکن باز یا tokenbaz ابزاری است که برای شما امکان تشخیص به موقع فرصت‌های آربیتراژ در صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی همچون نوبیتکس، والکس و بیت پین را فراهم می‌کند.

آربیتراژ چیست؟

آربیتراژ (Arbitrage) به کسب سود از اختلاف قیمت در بازار‌های مختلف گفته می‌شود. به طوری که شخص آربیتراژ گیرنده دارایی را از بازاری که قیمت پایین‌تری دارد می‌خرد و در بازاری که قیمت بالاتری دارد می‌فروشد و سود به دست می‌آورد.

آربیتراژ ارز دیجیتال چیست؟

قیمت ارز‌های دیجیتال بر اساس عرضه و تقاضا در هر صرافی تعیین می‌شود. نقدینگی و حجم معاملات در صرافی‌ها با هم تفاوت دارد به همین دلیل اغلب قیمت در صرافی‌ها باهم تفاوت دارد و اندکی زمان می‌برد تا قیمت‌ها به هم نزدیک شود. آربیتراژ گیر‌ها با استفاده از توکن باز قیمت ارز دیجیتال در صرافی‌ها مثلا قیمت تتر در نوبیتکس را با قیمت تتر در والکس با هم مقایسه می‌کنند و فرصت آربیتراژ را پیدا می‌کنند.

آربیتراژگر در این بازه زمانی که هنوز قیمت مثلا در صرافی نوبیتکس و والکس برابر نشده است از فرصت استفاده کرده و سود آربیتراژ به دست می‌آورند. به این صورت که ارز دیجیتال مورد نظر مثلا تتر را از صرافی که قیمت فروش تتر پایین‌تری دارد می‌خرند و به صرافی که قیمت خرید تتر بالاتری دارد می‌فروشند. این ساده‌ترین نوع آربیتراژ در بازار‌های مالی است. در ادامه با انواع دیگر آربیتراژ آشنا می‌شویم.

آربیتراژ ارز دیجیتال یعنی سود گرفتن از اختلاف قیمت یک دارایی در صرافی‌های مختلف. برای این منظور لازم است در صرافی‌های مختلف حساب احراز هویت شده و مقداری پول داشته باشید.

امکان شناسایی فرصت‌های آربیتراژ در بازار کریپتو به کمک سایت توکن باز انجام می‌شود. به عنوان مثال در تصویر زیر که از صفحه ارز دیجیتال امدکس (MDX) تهیه شده است سود آربیتراژ ۱۲ درصدی نمایش داده شده است:

آربیتراژ در بازارهای مالی چیست؟

سود آربیتراژ ۱۲ درصدی ارز دیجیتال MDX

همانطور که در تصویر بالا ملاحظه می‌شود سود آربیتراژ در بازار تتری و بازار تومانی به تفکیک تمام ارز‌های دیجیتال در بالای جدول سمت چپ نمایش داده می‌شود. شایان ذکر است فرصت‌های آربیتراژ پیش آمده، در کانال تلگرام توکن باز اطلاع رسانی می‌شوند.

آربیتراژ در بازارهای مالی چیست؟

انواع آربیتراژ

همانطور که در بالا گفتیم خرید رمزارز از یک صرافی و فروش آن به صرافی دیگر ساده‌ترین نوع آربیتراژ است و آربیتراژ انواع پیچیده‌نری هم دارد:

آربیتراژ بین دو صرافی: خرید از یک صرافی و فروش به صرافی دیگر که هم در صرافی متمرکز و هم در صرافی غیرمتمرکز انجام می‌شود. مثلا تریدر با استفاده از توکن باز قیمت بیت کوین در صرافی آبان تتر و بیت پین را مقایسه می‎‌کند و متوجه فرصت سود آربیتراژ با خرید بیت کوین از بیت پین و فروش بیت کوین به آبان تتر می‌شود.

آربیتراژ فضایی: در این روش آبیتراژ بین مناطق جغرافیایی مختلف انجام می‌شود. مثلا از اختلاف قیمت بیت کوین بین آمریکا و کره جنوبی سود گرفته می‌شود. معروف‌ترین نمونه آربیتراژ فضایی در کریپتو، «کیمچی پرمیوم» (Kimchi premium) کره جنوبی است. بازار‌های کریپتو در کره جنوبی به دلیل فروش بیت کوین با قیمت بالاتر نسبت به صرافی‌های دنیا معروف هستند. معامله گران آربیتراژ باید هزینه تراکنش‌های خارجی و نرخ تبدیل بین ارز فیات خود و وون کره را در نظر بگیرند.
آربیتراژ غیرمتمرکز: در این روش آبیتراژگر از اختلاف قیمت ارز دیجیتال در صرافی‌های غیرمتمرکز و متمرکز سود کسب می‌کند.

آربیتراژ مثلثی: آربیتراژ مثلثی ۳ رکن دارد. در این روش آربیتراژگر مثلا دارایی شماره ۱ (رکن اول مثلث) را به دارایی شماره ۲ و سپس دارایی شماره ۲ (رکن دوم مثلث) را به دارایی شماره ۳ (رکن سوم مثلث) تبدیل می‌کند و در نهایت دارایی شماره ۳ خود را دوباره به دارایی شماره ۱ تبدیل می‌کند. در واقع با استفاده از این تبدیل‌ها مقدار دارایی شماره ۱ بیشتری نسبت به قبل به دست می‌آورد. تمام این مراحل در یک پلتفرم انجام می‌شوند و از این نظر کاربر هزینه‌های واریز و برداشت در صرافی‌های مختلف را پرداخت نخواهد کرد.

آربیتراژ در بورس

آربیتراژ در بورس به این صورت انجام می‌شود که آربیتراژگر در در یک بازار موقعیت خرید (لانگ) و در بازار دیگر موقعیت فروش (شورت) بگیرد. به عنوان مثال زعفران را در نظر بگیرید. در حال حاضر دو نوع ابزار مالی «گواهی سپرده» و «قرارداد‌های آتی» در بازار زعفران وجود دارد.

اغلب اوقات قیمت گواهی سپرده زعفران پایین‌تر از قیمت قرارداد آتی است و آربیتراز گیرنده می‌تواند گواهی سپرده زعفران را از سامانه سهام بخرد و هم‌زمان موقعیت تعهدی فروش در قرارداد بازار آتی زعفران اتخاذ کند.

ربات آربیتراژ ارز دیجیتال چیست؟

ربات‌های آربیتراژ ارز دیجیتال، برنامه‌هایی هستند که قیمت ارز دیجیتال در صرافی‌های مختلف را رصد می‌کنند و به محض پیدا کردن فرصت مناسب آربیتراژ به شخص آربیتراژ گیرنده آن را اطلاع می‌دهند.

برخی ربات‌های آربیتراژ نیست با از طریق API به حساب کاربران متصل می‌شوند و در صورت پیدا کردن فرصت آربیتراژ مناسب، وارد عمل می‌شوند و معامله مورد نظر را انجام می‌دهند.

ربات آربیتراژ توکن باز، یکی از بهترین ربات‌های آربیتراژ ارز دیجیتال است که قیمت رمزارز‌ها در صرافی‌های ایرانی همچون نوبیتکس، بیت پین و آبان تتر را رصد می‌کند و در صورت کشف فرصت معاملاتی آن را به اطلاع کاربر می‌رساند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر