بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۳
افزایش هزینه تولید گوشت مرغ ماهان از درآمدها؛

هزینه‌های تولید "زماهان" دردسرساز شد

هزینه‌های تولید
تولید گوشت مرغ ماهان زیان انباشته ۲۶ میلیارد تومانی را در کارنامه مالی خود به ثبت رساند که باعث کاهش ۴۱ درصدی حقوق مالکانه در این دوره ۳ ماهه شد.
کد خبر : ۲۶۹۲۵۰

هزینه‌های تولید

بورس نیوز:

شرکت مجتمع تولید گوشت مرغ ماهان از شرکت‌های تحت پوشش شرکت سرمایه‌گذاری کشاورزی کوثر بوده و زیرمجموعه سازمان اقتصادی کوثر، وابسته به بنیاد شهید انقلاب اسلامی است. این شرکت یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه گوشتی در ایران است. فعالیت اصلی این شرکت شامل موارد زیر می‌شود.

به‌عنوان‌مثال می‌توان به عملیات مرغداری و پروش طیور، تولید گوشت و تخم‌مرغ در داخل و خارج از کشور، تولید جوجه یک‌روزه و کلیه امور مربوط به آن، تأسیس کارخانه‌ها به‌منظور تهیه خوراک دام و طیور و امور دارویی و صنایع وابسته، واردات تخم‌مرغ و جوجه یک‌روزه، مواد خام، ماشین‌آلات، کارخانه‌ها و لوازم‌یدکی موردنیاز، فعالیت در زمینه تولید و توزیع و واردات کلیه کالا‌های مربوط به امور دامداری و دام‌پروری و کشاورزی، توزیع و فروش فرآورده‌های شرکت در داخل و خارج کشور و ... اشاره کرد.

این شرکت در تاریخ ۳۰ فروردین سال ۱۴۰۲ اطلاعات و صورت‌های مالی میاندوره‌ای ۳ ماهه خود که منتهی به اسفندماه ۱۴۰۱ بود را در به اطلاع سهامداران رساند و اکنون نگاهی به این صورت مالی خواهیم داشت.

"زماهان" در پایان دوره ۳ ماهه منتهی به اسفندماه ۱۴۰۱ میزان درآمدی نزدیک به ۸۷ میلیارد تومانی را از فروش جوجه یک‌روزه، مرغ گوشتی زنده و گوشت مرغ شناسایی کرد که نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۲۰ درصد افزایش درآمد عملیاتی را به دست آورد اما؛ نکته حائز اهمیت در این بخش مربوط به هزینه‌های تولید این محصولات است که ۱۳۶ میلیارد تومان به ثبت رسید.

روند درآمدزایی و هزینه‌های تولید زماهان+بورس نیوز

هزینه تولید محصولات "زماهان" در این دوره ۳ ماهه ۴۹ میلیارد تومان بیشتر از میزان درآمد عملیاتی بود و با توجه به افزایش هزینه‌های این شرکت مشاهده می‌کنیم که به زیان عملیاتی ۵۹ میلیارد تومانی رسید، لازم به ذکر است که این شرکت پرورش مرغ در دوره مشابه سال گذشته به سود عملیاتی ۳۰ میلیارد تومانی دست پیدا کرده بود.

همان‌طور که در نمودار فوق ملاحظه می‌کنید زماهان روند درآمدزایی مثبتی را در ۳ سال گذشته از خود بر جای گذاشت اما؛ در ۵ سال اخیر برای نخستین‌بار هزینه‌های تولید این شرکت ۳۶ درصد بالاتر از میزان درآمدزایی آن است و به مبلغ ۱۳۶ میلیارد تومان رسید.

شرکت تولید گوشت مرغ ماهان در پایان سال مالی گذشته (پایان اسفندماه ۱۴۰۱) به سود خالص ۳۸ میلیارد تومانی دست پیدا کرد اما؛ در دوره ۳ ماهه منتهی به اسفندماه ۱۴۰۱ زیان خالص ۶۱ میلیارد تومان را به ثبت رساند و این در صورتی است که در دوره مشابه سال گذشته "زماهان" سود خالص ۳۰ میلیارد تومانی را در کارنامه خود شناسایی کرد.

روند سود (زیان) خالص زماهان+بورس نیوز

شرکت تولید گوشت مرغ ماهان در پایان دوره ۳ ماه منتهی به اسفندماه ۱۴۰۱ به سود پایه هر سهم یک ریال دست پیدا کرد که در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته ۱۰۰ درصد کاهش را تجربه کرد، این مبلغ در سال گذشته ۲۶۲ ریال شناسایی‌شده بود.

اولین قسمت صورت جریان‌های نقدی، وجوه نقد ناشی از فعالیت‌های عملیاتی را شامل می‌شود. این فعالیت‌ها شامل تولید و فروش کالا برای شرکت‌های تولیدی می‌شود، "زماهان" در این دوره با خروج نقد خالص نزدیک به ۶ میلیارد تومانی همراه بود، این شرکت در دوره مشابه سال گذشته با ورود نقد ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی را به ثبت رساند.

میزان دارایی که شرکت تولید گوشت مرغ ماهان در پایان دوره ۳ ماهه منتهی به اسفندماه ۱۴۰۱ از خود بر جای گذاشت برابر با ۳۶۸ میلیارد تومان بود، این میزان دارایی در مقایسه با پایان سال مالی گذشته ۱۶ کاهش را به دنبال داشت و بیشترین کاهش را دراین‌بین دارایی‌های زیستی غیر مولد به خود اختصاص داد که با کاهش ۴۹ درصدی (معادل ۶۹ میلیارد تومان) همراه بود.

روند سود (زیان) انباشته زماهان+بورس نیوز

"زماهان" در این دوره مالی میزان سرمایه خود را ۱۱۳ میلیارد تومان اعلام کرد که در مقایسه با پایان سال مالی گذشته افزایش را به دنبال نداشته است اما؛ زیان انباشته ۲۶ میلیارد تومانی را در کارنامه مالی خود به ثبت رساند که باعث کاهش ۴۱ درصدی حقوق مالکانه در این دوره شد.

سود (زیان) انباشته یک شرکت بیانگر این مسئله است که آیا شرکت در مسیر صعودی و توسعه قرار دارد یا خیر. همان‌قدر که سود انباشته در طول سال‌های متوالی می‌تواند نقطه قوت شرکت باشد و زیان انباشته می‌تواند عملکردی بالعکس را از خود بر جای بگذارد و باعث از بین رفتن شرکت شود، لازم به ذکر است که در این دوره هزینه‌های تولید "زماهان" از میزان درآمدزایی این شرکت بالاتر بوده است.

سوالاتی که در خصوص صورت مالی میاندوره‌ای ۳ ماهه میاندوره‌ای شرکت تولید گوشت مرغ ماهان وجود دارد:

  • اکنون "زماهان" در آخرین صورت مالی دوره‌ای خود به زیان انباشته رسیده است و سؤالی که پیش می‌آید دراین‌باره، شرکت تا چه مدت‌زمانی می‌تواند این زیان را جبران کند؟
  • تاکنون چه اقداماتی از سوی "زماهان" در خصوص خروج از زیان‌دهی صورت گرفته است؟

بورس‌نیوز به‌عنوان رسانه‌ای مرجع در بازار سرمایه آماده درج هرگونه پاسخ از سوی شرکت تولید گوشت مرغ ماهان در خصوص سؤال‌های به وجود آمده از سوی این شرکت را دارد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر