بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸
فردین آقابزرگی کارشناس ارشد بازار سرمایه:

عرضه خودرو در بورس کالا ، قطاری از ریل خارج شده

عرضه خودرو در بورس کالا ، قطاری از ریل خارج شده
مهمترین هدف از عرضه خودرو در بورس کالا این بود که قیمت دریافتی شرکت خودروساز به بازار آزاد نزدیکتر شود و با افزایش عرضه قیمت در بازار آزاد کاهش داده شود
کد خبر : ۲۶۹۵۸۷

بورس نیوز:

 

فردین آقابزرگی کارشناس ارشد بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز حول محور جزئیات عرضه یا عدم عرضه خودرو در بورس کالا و آینده بازار بیان داشت:

تا به اینجا و شناختی که نسبت به حوزه تصمیم‌گیرنده وجود دارد، نمی‌توان صریحا بیان داشت که در آینده این بازار چه خواهد شد ،همچون سال ۱۴۰۱ که کشمکش‌های زیادی در عرضه یا عدم عرضه وجود داشت.

عرضه خودرو در بورس کالا ، قطاری از ریل خارج شده

آنچه از گزارشات دریافت میشود نشان از این دارد که گویی مسئولین با دست پس میزنند و با پا پیش میکشند ، محول کردن تصمیم عرضه در بورس کالا که جناب پورابراهیمی بیان داشتند، در شرایطی است که وزارت صمت و دولت تعیین کننده مدیران خودروسازان هستند. علی رغم اینکه شرکت‌ها سهامی عام هستند، خودروسازان بزرگ ما توسط دولت مدیرانشان تعیین میشوند پس نمیتوان چندان امیدی به ابتکار عمل داشت.

در خصوص هدف از عرضه خودرو در بورس کالا آقا بزرگی اظهار داشت:

مهمترین هدف از عرضه خودرو در بورس کالا این بود که قیمت دریافتی شرکت خودروساز به بازار آزاد نزدیکتر شود و با افزایش عرضه قیمت در بازار آزاد کاهش  داده شود.

اما متاسفانه از زمان عرضه خودرو در بورس کالا نتایج کاملا معکوس دریافت کردیم.

نه تنها قیمت کارخانه افزایش نداشت بلکه در بازار ازاد رشد ۲ الی ۳ برابری داشتتیم و بازار سفته بازی رونق یافت.        

وی ادامه داد: نه تنها هدف محقق نشده بلکه گویی گم شده است، با توجه به  آیین‌نامه واردات خودروهای خارجی که براساس آن مابین‌التفاوت قیمت پایه و قیمت فروش خودروها در بورس کالا آن هم به دلیل جلوگیری از رانت و سود بالا به خزانه دولت واریز گردد  محدودیت ای است که به کل هدف عرضه خودرو در بورس کالا را از بین میبرد.

وی افزود: بازار بایستی به سمت قواعد پیش رود، یعنی اصل عرضه و تقاضا و کاهش هزینه‌های تولید و حمایت از مصرف کننده به معنای واقعی. تا به حال صحبت های مسئولین در راستای انجام تکالیف ظاهری بوده و بازده مورد انتظار کسب نشده است.

آقابزرگی در پایان در رابطه با جبران زیان انباشه خودوسازان از طریق عرضه در بورس کالا تصریح کرد:

به شرطی که واقعا بخواهیم هدف نهایی را پیاده سازی کنیم، میتوان امید داشت که با عرضه انبوه و اراده‌ی کاهش قیمت هم منفعت تولید کننده و هم مصرف کننده رفع شود. عرضه باید به صورتی انجام بگیرد که خریدار قیمت را تعیین کند و نه فروشنده.

 

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
ارسال نظر
نظرات بینندگان
بازنشسته
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۱
وقتی یه مشت .وزیر و وکیل بشن همین میشه.
ایرانی
يکشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۷
....