بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۲
دیوار اعتماد در بورس فروریخت/ مقصر کیست؟
با منفی‌های دو روز گذشته بازار سهام، دیوار اعتمادی که در ۴ماه اخیر ایجاد شده بود، فروریخت! و مسبب اصلی این وضعیت، اظهارنظر‌های بی‌ضابطه و غیرمنطقی مسئولان بوده است.
کد خبر : ۲۶۹۶۶۵

دیوار اعتماد در بورس فروریخت/ مقصر کیست؟

فردین آقابزرگی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس‌نیوز، در خصوص دلایل منفی‌های دو روز گذشته بازار سهام اظهار کرد: متاسفانه از حدود دو هفته قبل، بعضی از مسوولان بازار سرمایه به واسطه تغییر در زیرساخت‌های معاملات، از جمله: کاهش ترکیب دارایی صندوق‌های سرمایه گذاری با درآمد ثابت، کاهش ضریب تضمین کارگزاری‌ها، وعده عرضه‌های اولیه زنجیره‌وار و همچنین بی‌ضابطه‌ترین اظهارنظر‌هایی که درهیچ بازار مالی سابقه نداشته است، در سلب اعتماد سرمایه‌گذاران نسبت به بازار سهام نقش داشتند.

وی افزود: مصداق بارز این اظهارنظرها، هشدار‌هایی است که برخی مسئولان در خصوص بازار سهام و سرمایه‌گذاری در سهم‌های پر ریسک و مقایسه بورس با سال ١٣٩٩ مطرح کردند و باعث بدبینی مردم به این بازار شدند و در نتیجه، در دو روز گذشته شاهد خروج بی‌سابقه نقدینگی حقیقی‌ها از بازار بودیم.

آقابزرگی ادامه داد: در هیچ بازار مالی، مقام ناظر به سرمایه‌گذاران بابت سرمایه‌گذاری در بازار سهام هشدار نمی‌دهد! وظیفه مقام ناظر، افزایش نقدشوندگی، افزایش شفافیت، دسترسی عادلانه به اطلاعات منصفانه و همچنین نظارت بر حسن انجام معاملات در بازار سرمایه است. حال آنکه در کشور ما رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار به سرمایه‌گذاران بابت سرمایه‌گذاری در بازار سهام هشدار می‌دهد و برخی اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس هم وضعیت بازار سهام را با سال ۱۳۹۹ مقایسه کرده و ابراز نگرانی می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: وضعیت بازار سرمایه از منظر تحلیلی در حال حاضر اصلا با سال ۹۹ قابل قیاس نیست. در سال ۱۳۹۹ جریان نقدینگی از بازار سرمایه به سمت بازار‌های رقیب در حال حرکت بود؛ چرا که بازار سهام بیش از اندازه رشد کرده بود و بازار‌های رقیب در مقایسه با بازار سهام، رشد کمتری داشتند و برای جذب نقدینگی از جذابیت بیشتری برخوردار بودند؛ اما در حال حاضر، بازار خودرو اشباع شده و قیمت خودرو در کشور ما چندین برابر بیش از ارزش ذاتی است. بازار مسکن هم دارای سوپر حباب است. دولتمردان و سیاست‌گذاران اقتصادی و برخی مسئولان، ابزاری برای اعمال فشار به بازار مسکن و خودرو ندارند و دیواری کوتاه‌تر از بازار سهام پیدا نمی‌کنند! در حالی‌که در شرایط تورمی، انتظار می‌رود سیاستگذاران و مسئولان با هدایت نقدینگی به سمت بنگاه‌های تولیدی از مسیر بازار سرمایه، از ایجاد هیجان در بازار‌های سفته‌بازانه جلوگیری کنند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: البته منکر این نیستیم که شاید برخی سهم‌های معدود در بازار، قیمتی بالاتر از ارزش ذاتی داشته باشند؛ اما کلیت بازار سرمایه و اکثر سهم‌های بازار از منظر تحلیلی ارزنده بوده و اصلاً نمی‌توان به لحاظ تحلیلی و نسبت P/E این بازار را با سال ۹۹ مقایسه کرد. با منفی‌های دو روز گذشته بازار سهام، دیوار اعتمادی که در ۴ماه اخیر ایجاد شده بود، فروریخت! و مسبب اصلی این وضعیت، اظهارنظر‌های بی‌ضابطه و غیرمنطقی مسئولان بوده است.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۹
خب امروز مثبتش کردیم دیوار اعتماد برگشت!!
سهامدار خرد
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۰
جواب تیتر: دولتیای ..
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۰
ریزش دو روز گذشته ربطی به فروش حقبقی ها نداشت بازاری که هفته قبل و روز سنبه صف خربد بود ناگهان در تمامی گروها به صف فروش نشست انهم با حداکثر منفی بعد دو روز دوباره بعضی صف ها جمع شد مثل روز روشن است که بازار کاملا دستوری کار می کنه نه تحلیلی دارد نه علتی بازار بورس ایران یک بازار دستوری است اصلا هم مهم نیست که مردم ضرر کنن یا نکن
ناشناس
يکشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۶
ناشناس گرامی یک مطلب به کامنت جنابعالی اضافه کنم: تحمیل بازار گردان ها به بازار با هدف جلوگیری از هیجانات و چنین روزهایی توسط سازمان بورس صورت گرفت ولی در عمل تا به امروز کلیه بازار گردان ها تبدیل به نوسانگیران بازار شده اند!! فسادی که بازار گردانها با اجیر کردن سبد گردانهای حرفه ای و فروش رانت اطلاعاتی به تریدرها و نوسانگیران خرد حقیقی و حقوقی در بازار بورس بوجود آورده اند قابل قیاس با هیچ فسادی در بانکها و ... نیست. البته برای سهامداران حقیقی اطلاع از فساد بازار کردان ها در سازمان بورس هیچ توفیری نداره.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۹
البته رئیس سازمان بورس هیچ وقت هشدار نداد
ناشناس
سه‌شنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۹
رئیس بورس خودش نوکر مافیای بورس و دولت کلاه برداره.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۳:۳۸
از الان به بعد سرمایه گذاری در بورس شبیه آدم نیمه کوری هست که در شب تاریک با چراغی کم سو به دنبال تورم می دود.واقعا به سرمایه گذار بورس ظلم شده.همین الان اکثر پرتفوی سهامداران زیر ۶۰ درصد بازدهی داشته.اونهم در کشوری که از سال ۹۹ همه چیز چند برابر شده.بعید هست با این اتفاقات چند روز قبل بازار به راحتی کمر راست کنه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۹
. دوباره صفهای فروش دستوری رو چیدن.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۲
آره مسئولان سواد ندارند. شخص رهبر فرزانه جوانان را به سمت نهار شام ها فرا می خواند نهار اشکهایی که از جیب جوانان سرمایه گذار تامین میشه جوانان هم حق دارند اعتراض کنند. اون عقل نداره یک سری مقلد بی عقلهایشان هم مدارس و دانشگاهها و ...هستند.
سپاس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۳
ننگ بر شما
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۱
سهامداران تازه از زیان خارج شده بودند که دستوری طی 3 روز باز به زیان افتادند .
قیمت سهم لاکپشتی بالا رفت عقابی طی 3 روز نزول کرد .
آقای مسئول از این روش تنها رانت خواران رانت خواران رانت خواران بهره و سود میبرند !!!!
محمدرضا پدیدار
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۹
شرکت داده گستر عصر نوین (های وب) سود نقدی حد اقلی سال مالی 1400/12/29 پس از گذشت بیش از 10 ماه هنوز پرداخت نمیکند در حالیکه سه بار در طول سال 1401 زنانبدی پرداخت انرا در کدال اگهی کرده بود و چند بار امور سهام وقت تعیین کرد . یعنی مدیر عامل شرکت اقای سید ایمان میری دروغ میگوید و گزارش دروغ در سایت کدال منتشر مینماید . چندین بار با تلفن شماره 6375 بورس اوراق بهادار شکایت کردم ولی معلوم نیست چه ملاحظاتی با این شرکت متخلف دارند که توجه نمیشود . چه طور میشود به این مجموعه اطمینان کرد؟ همراه 09198358142
ناشناس
يکشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۹
جناب : وقتی خود سازمان بورس از صدر تا ذیل ....هستن چه انتظاری از برخورد با فاسدان داری؟ قضیه شکایت از دزد به . ...
احمد
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۷
عشقی استعفاء .. از نمایند مجاس که شاستی بلند میگره و دست با مافیا رقیب تو یع کاسه اس اجازه میدن یعنی بورس راه خودشو بره و ملت سود کنن ؟ یا افای فردین خیلی ساده ایی یا این جماعت نشناختی اینها اصلا براشون واقعیت اقتصاد و تولید عملکزد و تورم مهم نیست و بقول معروف پشم و ته دلشون میگن گور پدر بورس و تولید و تورم فقط بده امروز بخورم فردا هر چی شد حالا با دورغ و غیره حرفهای عشقی گوش کن اینها دکترای دروغ گرفتن فقط همین مزخرفات و بلدن شما هم حرص نخور با این جماعت اگر حرف حالشون وضع این نیود که خر صاحبشو هیچ جا نمبشناسه
ناشناس
Germany
شنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۱
بابا دامنه نوسان باز بگذارید
بازار گردان هم بردارید سریع به تعادل میرسه چه رو به پایین چه رو به بالا نمیشه
اینجوری اجهاف در حق یک عده کثیری میشه که تو صف ها نمیروند
این سیستم مختص اینجاس
ناشناس
يکشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۳
بازار گردانها نوسان گیری میکنن و شیتیل سازمان بورس رو بصورت کش پرداخت میکنن! میخوایی نون سازمانی ها رو ببری؟ بابا ایول داری ... برو توبه کن!!
سهامدار خرد
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹
اگرمملکت صاحب داشت میبایست بفوریت وزیر اقتصاد و رئیس بورس بخاطر از بین بردن سرمایه های مردم وکشور محاکمه ومجازات میشدند. با این هزاران میلیارد پولی که در چند روز از بین بردن میتونستند صدها کارخانه بسازند و برای صدها هزار نفر اشتغال ایجاد کنند ولی برعکس با این حماقت نشون دادند که سرمایه فقط در بازار سیاه ارز و سکه و ماشین که علت اصلی تورم هست امنیت دارد. در یکی از سایتها نوشته: هر شعاری برای سال انتخاب میشود برعکسش عمل میشود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۲
بورس بازار بلند مدت هست
کسی که بخواد لحظه ایی سود ببره ممکنه تو گود زیان بیافته
ولی با دیدگاه بلند مدت و صبوری محال زیان بیره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۵
.بر دولت 6کلاس ..که پس انداز مادر بورس ..