بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۱
رئیس نگهداری و تعمیرات احیا مستقیم شرکت فولاد هرمزگان مطرح کرد:

تعهد کارکنان به ایمنی و رعایت دستورالعمل‌ها عامل دیگر دست‌یابی به اهداف

رئیس نگهداری و تعمیرات احیا مستقیم شرکت فولاد هرمزگان گفت: یکی از مهم‌ترین اقدامات این واحد برای افزایش ایمنی، جلب مشارکت کارکنان اجرایی تعمیرات و شناسایی ریسک‌های فعالیت‌های تعمیراتی و تعهد به الزامات ایمنی و زیست‌محیطی بود که درنتیجه توانستیم رتبه دوم ایمنی در سازمان را به دست آوریم.
کد خبر : ۲۶۹۷۳۹

تعهد کارکنان به ایمنی و رعایت دستورالعمل‌ها عامل دیگر دست‌یابی به اهداف

به گزارش بورس نیوز، هومن پورامینی اظهار کرد: هدف اصلی واحد نگهداری و تعمیرات احیا مستقیم، حفظ آماده‌به‌کاری تجهیزات است. این مهم با انجام بازدید‌ها و سرویس‌های دوره‌ای و همچنین تعمیرات برنامه‌ریزی‌شده صورت می‌گیرد تا با به حداقل رساندن خرابی تجهیزات و توقفات شرایط را برای تولید آهن اسفنجی با کیفیت و کمیت مطلوب و حداکثر بهره‌وری فراهم نماییم.

وی با اشاره به مخاطراتی که در انجام فعالیت‌های تعمیراتی وجود دارد، عنوان کرد: به‌طورکلی، در فرایند احیا مستقیم از گاز متان برای احیای سنگ‌آهن به آهن اسفنجی استفاده می‌شود. ازآنجایی‌که در این فرایند دمای گاز بسیار بالا بوده و شرایط خاص خود را دارد، کارکنان تعمیرات واحد احیا باید در ایمنی بالا به کار خود همت گمارند.

رئیس نگهداری و تعمیرات احیا مستقیم شرکت فولاد هرمزگان اضافه کرد: علاوه بر موارد فوق برخی فعالیت‌های این واحد به‌ناچار باید در ارتفاع نسبتاً بالا انجام شوند. به‌عنوان‌مثال فعالیت‌های تعمیراتی نظیر تعویض اختاپوسی کوره در ارتفاعی نزدیک به ۷۰ متر صورت می‌گیرد که این کار نیاز به داربست‌بندی و به‌کارگیری جرثقیل‌های سنگین دارد؛ بنابراین بسیار ضروری است تا ریسک‌های این‌گونه فعالیت‌ها را شناسایی کرده و بر الزامات و استاندار‌های ایمنی کار در ارتفاع و استفاده از تجهیزات بالابر اشراف داشته باشیم.

پورامینی ادامه داد: از طرفی واحد احیا مستقیم در یک فضای روباز قرار دارد و با توجه به شرایط آب و هوایی استان هرمزگان، برای انجام فعالیت‌های تعمیراتی در فصل تابستان، گرما و شرجی بودن هوا نیز به شرایط سخت محیط کار پرسنل اضافه‌شده که این مسئله می‌تواند مخاطراتی همچون گرمازدگی را به همراه داشته باشد. این ریسک‌ها به‌ویژه در کنار تجهیزاتی مانند ریکوپراتور، ریفرمر و کوره که دمایی بسیار بالا (تا ۱۱۰۰ درجه سانتی‌گراد) دارند، بیشتر خواهد بود و کارکنان باید اطراف این تجهیزات داغ و در هوایی بسیار گرم و طاقت‌فرسا فعالیت‌های تعمیراتی را انجام دهد.

رئیس نگهداری و تعمیرات احیا مستقیم شرکت فولاد هرمزگان خاطرنشان کرد: در این واحد طی چند سال گذشته با توجه به گردش کار ارزیابی ریسک، ابتدا تلاش کردیم تا با برگزاری جلسات آموزشی با کارکنان واحد ماهیت کار و اهمیت ارزیابی ریسک را برای آن‌ها تشریح کنیم. در گام بعدی تمام فعالیت‌هایی که در سایت انجام می‌دهیم را لیست کردیم. همچنین با کمک کارکنان عملیاتی و درگیر در سایت و همچنین کارشناسان ایمنی، توانستیم ریسک‌های هر مرحله را از دیدگاه افراد اجرایی شناسایی و به سه دسته ریسک‌های پایین، متوسط و بالا تقسیم‌بندی کنیم. سپس با جمع‌بندی این ریسک‌ها و تجزیه‌وتحلیل آن‌ها، شروع به تعریف اقدامات اصلاحی در جهت کاهش ریسک کار کردیم.

وی ادامه داد: در بخش‌هایی که افراد باید در ارتفاع بالا فعالیت می‌کردند و خطر سقوط از ارتفاع وجود داشت، تا حد امکان سکو‌های ثابت تعبیه شد تا نیازی به حضور جرثقیل یا داربست‌بندی به‌طور موقت نباشد. همچنین در مکان‌هایی که افراد در معرض گاز قرار داشتند، تجهیزاتی مانند ماسک، لباس و تجهیزات هوارسان تهیه شد تا در صورت لزوم ضمن استفاده از آن‌ها بروز خطر و پذیرفتن هرگونه ریسک را به حداقل برسانیم.

پورامینی با اشاره به دیگر اقدام این واحد، تصریح کرد: در هرماه با کمک کارکنان و نماینده واحد ایمنی از نقاط مختلف سایت بازدید انجام می‌شود. طی این بازدید نقاط حادثه‌خیز و نقاطی که ازنظر ایمنی مغایرتی وجود دارد، شناسایی و لیست می‌شوند. سپس برای آن‌ها اقدام تعریف می‌کنیم و تلاش خواهیم کرد برای رفع این مغایرت‌ها از خود کارکنان بهره بگیریم تا علاوه بر اینکه کارکنان در بطن موضوع قرار گیرند، به‌مرور اهمیت و ایمنی در کار نیز برای آن‌ها نهادینه شود.

رئیس نگهداری و تعمیرات احیا مستقیم شرکت فولاد هرمزگان در پایان با اشاره به همکاری صمیمانه کارکنان این واحد در جهت رفع مغایرت‌ها و ارتقای شرایط ایمنی کار و نیز کسب رتبه دوم ایمنی فولاد هرمزگان در سال ۱۴۰۱، تأکید کرد: کسب رتبه دوم ایمنی در فولاد هرمزگان بدون کمک کارکنان و همکاری آن‌ها امکان‌پذیر نبود و تمام زحمات این واحد بر دوش کارکنان است. تعهد کارکنان به کار سالم و ایمن و جا افتادن فرهنگ ایمنی برای آن‌ها باعث می‌شود هیچ‌گونه حادثه قابل‌توجهی برای همکاران رخ ندهد. از کارکنان واحد و همچنین مدیریت احیا مستقیم و معاون بهره‌برداری نیز صمیمانه تشکر می‌کنم. امیدواریم بتوانیم با همین رویه، بدون حادثه پیش برویم و شاهد بهترین عملکرد در راستای تحقق اهداف سازمان باشیم.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر