بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۷
پیمان مولوی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز پاسخ داد:

افزایش سقف بدهی با اقتصاد آمریکا چه می‌کند؟

افزایش سقف بدهی با اقتصاد آمریکا چه می‌کند؟
اتفاقات اقتصادی کشور آمریکا برای کشور ما که همواره اقتصاد دستوری و منابع نفتی را به خود دیده، همچنین دولت در آن فعال مایشا است به نظر غریب می‌آید.
کد خبر : ۲۷۰۳۷۶

افزایش سقف بدهی با اقتصاد آمریکا چه می‌کند؟

پیمان مولوی، اقتصاددان در گفتگو با بورس نیوز، اظهار کرد: اتفاقات اقتصادی کشور آمریکا برای کشور ما که همواره اقتصاد دستوری و منابع نفتی را به خود دیده، همچنین دولت در آن فعال مایشا است به نظر غریب می‌آید. در آمریکا سیستم دو حزبی وجود دارد و در این سیستم، جمهوری خواهان رویکرد دولت کوچکتر و کاهش مالیات و دموکرات‌ها دولت بزرگتر و افزایش مالیات را پیگیری می‌کنند. در شرایط فعلی با وجود بحث بودجه جمهوری خواهان بر این عقیده‌اند که آمریکا معادل تولید ناخالص بدهی دارد؛ این دست موضوعات برای اقتصاد آمریکا ریسک به همراه دارد. در این بین سیاست گذاران آمریکایی از طریق کاهش بدهی و کم کردن هزینه به دنبال پایین آوردن ریسک ناشی از برابری میزان بدهی با تولید ناخالص داخلی هستند.

وی ادامه داد: از طرف دیگر دموکرات‌ها از ابتدای ریاست جمهوری بایدن به دنبال ایجاد سیستم زیرساختی و سرمایه‌گذاری زیرساختی هستند البته که این کار بیش از هزار میلیارد دلار هزینه دربر دارد که محل تامین آن هم نه کاهش هزینه بلکه مالیات است.

بدهی اگر در جای درست هزینه شود به صورت کلان باز می‌گردد

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: بنابراین به نظر نمی‌رسد این بار هم شاهد نکول در اقتصاد آمریکا باشیم و نکول اقتصادی رخ نمی‌دهد، چراکه هر دو حزب مسئولیت دارند و در کنگره جمهوری خواهان و در مجلس سنا دموکرات‌ها باید راضی باشند. البته موضوع بدهی در اقتصاد ملی مبحث مهمی است که در ایران بسیار عجیب و غریب به آن نگاه می‌شود. ایالات متحده آمریکا بدهی دارد، ولی اقتصادی این کشوری طوری است که هر ساله رشد اقتصادی را ثبت می‌کند که همراه آن رشد درآمد سرانه و تولید ناخالص وجود دارد. باید گفت که بدهی‌های آمریکا برای یکسری سرمایه گذاری‌ها همچون بهداشت، درمان و آموزش هزینه می‌شود. در کشورمان این کج فهمی وجود دارد که بدهی‌ها موضوع بد و خطرناکی است، در صورتی که اینطور نیست بدهی که به صورت ملی ایجاد شود و در زیرساخت‌هایی همچون بهداشت، ورزش، آموزش و مصادیق عام المنفعه هزینه شود به صورت کلان باز هم به جامعه باز می‌گردد.

اقتصادی که مبتنی بر شفافیت باشد به افول نمی‌رود

مولوی گفت: همواره این تحلیل شنیده می‌شود که اقتصاد آمریکا رو به افول می‌رود یا خیر. در صورتی که اقتصاد آمریکا مبتنی بر سرمایه داری و کپیتالیزم است. در این اقتصاد شفافیت حرف اول را می‌زند و مباحث به زیر فرش پنهان نمی‌شود، پدیده‌ای که در ایران زیاد دیده می‌شود. در نتیجه این موضوع مقداری برای ما که آمار‌ها را ارائه نمی‌کنیم یا سانسور می‌کنیم کمی عجیب به نظر می‌رسد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
.
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۶