بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۰
اقبال بیشتر شرکت‌های دلاری با واقعی شدن نرخ تسعیر ارز؛

دخالت‌های دستوری روند کلی بازار را تغییر نمی‌دهد

دخالت‌های دستوری روند کلی بازار را تغییر نمی‌دهد
در ۲ سال ریزش بازار سرمایه وعده‌هایی داده شده بود مبنی بر آن که حمایت از بازار صورت بگیرد اما؛ تأثیری را به همراه نداشت.
کد خبر : ۲۷۰۴۹۶

دخالت‌های دستوری روند کلی بازار را تغییر نمی‌دهد

بورس نیوز:

عطیه پرتو سعد تحلیل‌گر بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در خصوص مقایسه وضعیت کنونی بازار سرمایه با سال ۱۳۹۹ که سهامداران را با ریزش دوباره آن نگران کرده است بیان کرد:

اکنون شاهد روند افزایشی در نرخ بهره بین بانکی هستیم. افراد تازه وارد بسیاری وارد بازار سرمایه شدند که به هیچ وجه توجهی به گزارشات نداشتند و هر سهمی را در هر قیمتی فارغ از ارزش ذاتی آن خریداری می‌کردند. این امر بدون توجه به (پی بر‌ ای) و‌ (ای پی اس) آن نماد‌ها صورت می‌گرفت.

اتفاقات سال ۹۹ تکرار می‌شود؟

در سال ۹۹ پی بر ای گذشته نگر بازار در سهام کوچک حوالی ۳۰ واحد بود و در سهام بزرگ حوالی ۲۰ واحد به ثبت رسید، اکنون پی بر ای سهام بزرگ حوالی ۶ واحد و سهام کوچک خوالی ۸ واهد است. در نتیجه سال ۹۹ شکل نگرفته است که بخواهیم نگران آن باشیم. سال ۹۹ نرخ بهره بین بانکی کاهش پیدا کرد که موجب خروج پول از بازار پول به سوی بازار سرمایه شد.

بسیاری از افراد تجربه تلخی از سال ۹۹ به همراه دارند و به همین دلیل با دقت بیشتری اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کنند و از نظر تکنیکال نیز محدوده ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد را به عنوان نقطه حمایت استاتیک داریم و این احتمال وجود دارد که شاخص کل به محدوده ۲ میلیون و ۱۰۰ واحد سقف سال ۹۹ پول‌بک داشته باشد.

حمایت‌ها و وعده‌ها تأثیری را به همراه نداشت

وی در خصوص دستوری بودن این ریزش‌های نیز ادامه داد: احتمالاً این اتقاق رخ داده، به دلیل رویداد‌هایی که بعد از سال ۹۹ شکل گرفت دخالت‌هایی صورت پذیرفت، این دخالت‌ها به اندازه‌ای نیست که روند کلی بازار را تغییر دهد و در نهایت بازار با توجه به گزارش‌ها عمل می‌کند.

در ۲ سال ریزش بازار سرمایه وعده‌هایی داده شده بود مبنی بر آن که حمایت از بازار صورت بگیرد اما؛ تأثیری را به همراه نداشت و زمانی رشد خود را آغاز کرد که بسیاری از نماد‌ها به محدوده ارزنده و زیر ارزش رسیده بودند.

شاخص کل روند خنثی را سپری خواهد کرد

این تحلیل‌گر بازار در خصوص روند شاخص کل در هفته جاری بیان کرد: به دلیل اخباری که در محور انجام توافقات شکل گرفته اکثر فعالین بازار تماشاگر شده‌اند و در نتیجه انتظار اتفاق خاصی نخواهیم بود و از طرفی به فصل مجامع رسیده ایم و بسیاری از سرمایه‌گذاران صبر می‌کنند تا بعد از تصمیمات مجمع اقدام به خرید کنند.

دخالت‌های دستوری روند کلی بازار را تغییر نمی‌دهد

دخالت‌های دستوری روند کلی بازار را تغییر نمی‌دهد

گزارشات ۳ ماهه اهمیت بسیار مهمی را دارا است و بعد از ارائه گزارشات می‌توانیم چشم انداز دقیق تری را برای سال جاری محاسبه کنیم، در هفته پیش رو نوسانات برای بازار نواسانت قیمتی اندکی را متصور هستم و در این بازه شاهد اصلاح زمانی خواهیم بود تا اصلاح قیمتی. شاخص کل در محدوده ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد تا ۲ میلیون و ۳۵۰ واحد نوسان پیدا خواهد کرد.

همچنین وی دربار‌ه‌ی تأثیر برگزاری نمایشگاه بورس، بانک و بیمه بر روند بازار ادامه داد: نمایشگاه تأثیر خاصی را بر روند کلی بازار نخواهد داشت، به این علت که نوآوری و خلاقیت خاصی در صنعت مالی ما اتفاق نیوفتاده است که بتواند سرمایه‌گذاران جدیدی را به سوی بازار جذب کند، متاسفانه به دلیل شرابط سخت افتصادی و تحریم‌ها میل سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه که به نسبت بازار‌های موازی که ریسک کمتری را به همراه دارد کاهش پیدا کرده است.

تابلوی جدیدی برای مشمولین ماده ۱۴۱ آماده خواهد شد؟

پرتوسعد در خصوص شرکت‌هایی که مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت می‌شوند نیز گفت: در تقسیم بندی جدیدی که رییس سازمان بورس درباره‌ی آن صحبتی داشت، قرار بر آن شد که تابلوی خاصی برای این شرکت‌ها در نظر گرفته شود و این تصمیم خوبی است.

این نماد‌ها با زیان‌های بسیاری که دارند و نصف سرمایه شرکت به سبب زیان‌های وارده از بین رفته است. این موضوع می‌تواند به علت حسابرسی‌های نادرست، مدیریت‌های غلط و یا مشکلات اقتصادی کشور باشد. سهامدار می‌بایست آگاه باشد که این نماد‌های پر ریسک را خریداری می‌کند و امکان انحلال پس از برگزاری مجمع فوق‌العاده وجود دارد.

تأثیرات واقعی کردن نرخ تسعیر ارز بر بازار

وی در مورد تأثیرات واقعی کردن نرخ تسعیر ارز بر بازار سرمایه نیز بیان کرد: این امر باعث افزایش حاشیه سود در شرکت‌هایی که منابع ارزی دارند و همچنین باعث کاهش حاشیه سود در شرکت‌هایی که مصارف ارزی دارند می‌شود.

بسیاری از بانک‌های کشور مراودات بین‌المللی بسیاری را به همراه دارند و اگر دارایی‌های ارزی بانک‌ها بیشتر از بدهی‌های ارزی آن‌ها باشد از افزایش نرخ تسعیر ارز سود کسب می‌کنند و در غیر این به ضرر آن‌ها است.

به طور کلی شرکت‌های صاردات محور و بانک‌ها از افزایش نرخ ارز (نیمایی) و نرخ تسعیر منتفع می‌شوند و شرکت‌های واردات محور نیز از این امر متضرر می‌شوند، در نتیجه شرکت‌های دلاری با اقبال بیشتری روبه‌رو می‌شوند و تقاضای بازار به این سمت می‌روند.

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ساعت پنج و نیم عصر؛

سیم آخر مستاجران پاستور

سرمایه‌گذاران یا مدیران تازه‌وارد ...
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

سرمایه‌گذاران یا مدیران تازه‌وارد ...

ارسال نظر