بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۹
احسان مدنی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز؛

سرنوشت بازار همانند سال ۹۹ نخواهد شد

سرنوشت بازار همانند سال ۹۹ نخواهد شد
موضوع ارز برای شرکت‌ها می‌تواند تولید رانت داشته باشد و ناعدالتی را به وجود ‌می‌آورد. در شرکت‌های بانکی، پتروشیمی، فلزات و فولادی هرسال این بحث وجود دارد که به چه دلاری مواد اولیه تأمین شود و به چه دلاری فروخته شود.
کد خبر : ۲۷۰۴۹۷

 

 

سرنوشت بازار همانند سال ۹۹ نخواهد شد

 

بورس نیوز:

احسان مدنی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز، در خصوص نگرانی به وجود آمده میان سهامداران که آیا شرایط همانند سال ۹۹ تکرار می‌شود یا خیر چنین گفت:

قطعاً بازار سرمایه مشابه سال ۹۹ نخواهد شد و در حال حاضر پارامتر‌ها خیلی متفاوت‌تر از سال مورد نظر است. در آن زمان P/E بازار بالای ۳۰ بود، اکنون P/E تی تی ام بازار حوالی ۹ و نیم و P/E فوروارد بازار حوالی ۷ و نیم است و حدود یک چهارم بهتر از شرایط سال ۹۹ را مشاهده می‌کنیم.

بازار سرمایه راه سال ۹۹ را نخواهد رفت

نتیجه‌ای که می‌توانیم بگیریم ریزش مجددی در کار نخواهد بود و نسبت به تورم و بازار‌های موازی طبیعتاً بازار سرمایه عقب ماند هرچند که P/E تی تی ام حوالی ۱۰ خیلی جذاب نیست اما؛ به دلیل تورم در سایر بازار‌های موازی بازدهی که دارند جذاب‌تر از سایر بازار‌ها است.

این روند تا پایان برگزاری فصل مجامع در خردادماه و تیرماه که به اتمام برسند، بازار کم رونقی را خواهیم داشت و شاخص احتمالا پول‌بکی را به سقف شکسته شده بزند و احتمال این وجود دارد که تا حوالی یک میلیون و ۹۵۰ واحد عقب برود و بعد از آن رشد شارپی داشته باشیم.

پیش بینی بازار در هفته جاری

وی در خصوص پیش‌بینی بازار در ادامه هفته معاملات و تأثیر نمایشگاه بر آن بیان کرد: در این هفته ۲ روز تعطیل را پشت سر گذاشت و به احتمال وجود نمایشگاه بورس و بانک و بیمه، شرکت‌های حقوقی در فاز خرید و فروش فعالیت کمتری داشته باشند. در واقع بازار در این شرایط سپری می‌کند حقیقی‌ها بازار را مثبت می‌کنند.

نهایتاً در یک بازه مثبت و منفی ۶۰ هزار واحدی در این هفته نوسان داشته باشیم و به نظر من قسمت منفی آن که محتاطانه می‌گوییم، شاخص کل به نسبت نقطه‌ای که در حال حاضر قرار دارد روز سه‌شنبه و چهارشنبه ۳۰ هزار واحد پایین‌تر و یا ۵۰ هزار واحد بالاتر باشد.

هرچند که بازار اصلاح زمانی خواهد داشت و اکنون می‌توانیم از اواسط تیرماه انتظار داشته باشیم تا سهم‌ها روند رو به رشد خود را شروع کنند.

شرکت‌هایی که عنوان گاو شیرده را یدک می‌کشند

این کارشناس بازار در خصوص محدودیت و معذوریت‌های ارائه DPS توسط شرکت‌ها عنوان کرد: در چرخه عمر شرکت‌ها دوره تولد، رشد، بلوغ و افول آن را طبقه کنیم، دوره رشد و بلوغ از مشخصاتی که به همراه دارند فرآیند‌های توسعه شرکت و بازار و محصول هست و به این دلیل که در بازار ایران در بلند مدت محروم بوده از سرمایه‌گذاری‌ها محروم بوده از فاز فناوری عقب هستیم و طرح‌های توسعه‌ای که وجود دارد واقعا مطابق با پیشرفت شرکت‌هایی خارج از ایران فعالیت می‌کنند نیست.

شرکت‌های بزرگ در قسمت افول سپری می‌کنند و به همین علت شرکت‌هایی که در این فاز هستند مجبورند که DPS بالایی را به سهامداران پرداخت کنند تا آن‌ها راضی باشند. اصطلاحاً به این سهم‌ها گاو شیرده می‌گویند. شرکت‌های پتروشیمی و فلزات سود‌های بالایی را پرداخت می‌کنند به این دلیل است که طرح‌های توسعه مداوم و بزرگ داشتند سود را نگهداری می‌کردند جهت تأمین مالی از محل سود انباشته شرکت استفاده می‌کردند.

به این علت برای راضی کردن سهامداران DPS بالایی را پرداخت می‌کنند بنابراین برای شرکت‌های روند سال گذشته را در پیش بگیرند و رقم‌های مشابه سال گذشته را از نظر درصدی پرداخت کنند. مگر اینکه شرکتی طرح توسعه خاصی را داشته باشد و قطعا برای خود مگه می‌دارد.

توضیحی در خصوص واکنش به شرکت‌های مشمول ماده۱۴۱ 

شرکت‌هایی که مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت می‌شوند نیز تعدادشان رو به افزایش است. احسان مدنی درباره این موضوع گفت: احتمالاً فرآیندی که در گذشته وجود داشته تورم سپر بلای این نوع شرکت‌ها می‌شود و به تجدید ارزیابی خواهند رفت و این عاملی خواهد شد همانند سال ۹۶ و ۹۷ که یکسری از شرکت‌ها را حفظ کرد و نگذاشت تا اعلام ورشکستگی نکنند.

اینکه سازمان بورس باید چه سازوکاری را با این موضوع در پیش بگیرد، در واقع به نوعی باید طرفدار سهامداران باشد و شرکت‌هایی در بازار وجود دارد که از این شرایط سوء استفاده می‌کند و مکرراً تجدید ارزیابی انجام می‌دهد و سهامداری که دنبال سفته بازی است کار خود را انجام می‌دهد و سهامدارانی که می‌خواهند بحث سرمایه‌گذاری را می‌خواهند پیش بگیرند کار آن‌ها سخت می‌شود.

سازمان اگر سازوکار در نظر بگیرد از حیث اینکه شرکت‌ها را به نوعی مهلت زمانی بدهد تا ساختار اساسی و واقعی خود را اصلاح کنند و کمک‌هایی قانونی را به ان‌ها انجام دهد و نگاه ویژه‌ای را در مدت زمان محدود داشته باشند.

تک نرخی شدن، کمک شایانی به برنامه ریزی شرکت‌ها می‌کند 

احسان مدنی در خصوص کمک نرخ تسعیر ارز بر بازار سرمایه و تأثیرات آن بر حاشیه سود شرکت‌ها چنین گفت: موضوع ارز برای شرکت‌ها می‌تواند تولید رانت داشته باشد و ناعدالتی را به وجود ‌می‌آورد. در شرکت‌های بانکی، پتروشیمی، فلزات و فولادی هرسال این بحث وجود دارد که به چه دلاری مواد اولیه تأمین شود و به چه دلاری فروخته شود.

این موضوعات در واقع ناشی از آن است که نرخ‌های مختلفی را ایجاد می‌کنیم. اگر تک نرخی شود و این نرخ نزدیک به قیمت واقعی خودش باشد شرکت‌ها می‌توانند برنامه ریزی دقیقی را به همراه داشته باشند. طبیعتا عرضه و تقاضا بهتر خواهد شد و شرکت‎هایی که وارد کننده و صادرکننده هستند تکلیف خود را مشخص می‌بینند و دلاری بیشتری در داخل کشور از طریق شرکت‌های پتروشیمی عرضه می‌شود و شاید کنترل شرایط هم بهتر شود.

در حالت کلی این اتفاق باعث حال خوب گروه بانکی شود و صنعت پتروشیمی زیاد فرقی به حال آن‌ها نداشته باشد به این علت که هزینه‌های نرخ خوراکی که دریافت می‌کنند افزایش پیدا می‌کنند و از همه چیز مهم‌تر برای شرکت‌ها امکان برنامه‌ریزی ایجاد می‌شود و بیشتر به عملیات شرکت فکر می‌:کنند.

در گروه بانکی خیلی اوقات شرکت‌ها از لحاظ عملیات زیان‌ده است و از این طریق نرخ تسعیر ارز سود شناسایی می‌کنند و این اتفاقت از بین خواهد رفت و صورت وضعیت مالی شرکت‌ها وضعیت بهتری را سپری خواهد کرد و شرکت‌هایی که دارایی‌هایی در خارج از کشور دارند وضعیت مطلوبی را خواهند داشت و تأثیر مثبتی را بر کارنامه مالی آن‌ها می‌گذارد.

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
ارسال نظر
نظرات بینندگان
بازنشسته
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۹
لعنت حدا و رسول بر مسئولین ..... که پس انداز 30 سال کار ماهارو تو بورس در سال 99 خوردن و با وجود رشد 1000درصدی همه قیمتها ولی قیمت سهام هنوز یکپنجم قیمت سال 99 هست.