بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۷ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۰
ریسک‌های بازار سرمایه در حال گسترده‌تر شدن است
ریسک‌های مرتبط بر بازار سرمایه در حال حاضر گسترده شدن است. اما مهم‌ترین ریسک‌ها را می‌توان به تصمیم‌های خلق‌الساعه حاکمیت در اقتصاد، مشخص نبودن نرخ انرژی و خوراک پس از گذشت حدود یک‌چهارم از سال، ابهام در نرخ تسعیر خوراک و محصولات در صنایع مختلف و همچنین چشم‌انداز توافق یا عدم توافق بین‌المللی را از مهم‌ترین این ریسک‌ها بر شمرد.
کد خبر : ۲۷۱۲۴۳

علیرضا فرشید در گفتگو با بورس نیوز، درخصوص ریسک‌هایی که می‌تواند بازار را تحت‌الشعاع قرار دهد، اظهار کرد: ریسک‌های مرتبط بر بازار سرمایه در حال حاضر گسترده شدن است. اما مهم‌ترین ریسک‌ها را می‌توان به تصمیم‌های خلق‌الساعه حاکمیت در اقتصاد، مشخص نبودن نرخ انرژی و خوراک پس از گذشت حدود یک‌چهارم از سال، ابهام در نرخ تسعیر خوراک و محصولات در صنایع مختلف و همچنین چشم‌انداز توافق یا عدم توافق بین‌المللی را از مهم‌ترین این ریسک‌ها بر شمرد.

وی درباره افزایش قیمت خوراک گاز پتروشیمی‌ها و تاثیر آن بر بازار افزود: بر اساس فرمول اعلامی سال گذشته که در مورد همین فرمول هم بحث‌های زیادی من‌باب ازبین‌بردن مزیت رقابتی صنایع پتروشیمی کشور هست، در حال حاضر نرخ خوراک پتروشیمی‌ها در حدود ۱۵ سنت است. این نرخ با دلار رسمی ۲۸۵۰۰ تومانی حدود ۴۳۰۰ تومان و با نرخ نیما ۲ در حدود ۵۸۰۰ تومان برآورد می‌شود. صحبت از نرخ ۷۰۰۰ تومانی برای خوراک پتروشیمی‌ها مترادف با شلیک به صنعتی است که در دوران تحریم با مجاهدت و ایستادگی، ارزآوری خوبی برای کشور ایجاد کرده است.
این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: نرخ تسعیر دلار محاسباتی که اعلام و سپس ظرف ۲۴ ساعت با عقب‌نشینی همراه شد، سیگنال خوبی برای فعالین اقتصادی بود که حاکمیت در حال حرکت به سمت دلار تک‌نرخی و ازبین‌بردن رانت و صدمات ناشی از آن است. به عقیده بنده در نهایت راهکار اصولی و نهایی هم حرکت به این سمت خواهد بود. فقط زمان این تصمیم و نهایی‌شدن آن بستگی به گشایش‌ها یا عدم گشایش در چشم‌انداز موردنظر حاکمیت در زمینه مذاکرات دارد. 

فرشید با اشاره به تغییرات نرخ خوراک از ۲۸۵۰۰ به ۳۸۸۰۰ تومان بیان کرد: خوش‌بینانه اگر تحلیل کنیم، دولت با معضل عدم تصمیم‌گیری و هماهنگی در ارکان اقتصادی روبروست. اما دیدگاهی هم وجود دارد که مشابه خبر آزادسازی دلار‌های کره‌ای و موضوع عرضه خودرو در بورس کالا این موضوع هم به اهرمی برای ایجاد نوسان و تأمین مالی سیاه از بازار تبدیل شده است که امیدوارم با تصمیمات روشن و علمی‌تر دولت، این نگرش نقض شود.

وی درخصوص گروه‌های پیشتاز در بازار سرمایه توضیح داد: باتوجه‌به احتمال رکود در بازار‌های جهانی باتوجه‌به تصمیمات پولی بانک‌های مرکزی در کاهش صدمات تصمیمات اقتصادی دوران کووید، چشم‌انداز چندان روشنی در خصوص کامودیتی‌ها در کوتاه‌مدت دیده نمی‌شود لذا؛ صنایع غیر کامودیتی محور مثل گروه‌های پایین‌دست فلزی و پترو پالایشی، حمل‌ونقلی، قطعات خودرو، لوازم منزل، سیمان، کاشی، دارو، غذایی کشاورزی و قندی با نظر به ریسک کمتر و افزایش تولید و اصلاح نرخ و تسهیل فروش می‌توانند فرصت‌های جذاب‌تری در سبد سرمایه‌گذاری فعالین بازار سرمایه داشته باشند.

کارشناس بازار سرمایه پیش بینی خود از شرایط بازار سرمایه را این گونه بیان کرد: بازار سرمایه ما، بازاری کامودیتی محور است. همان‌طور که قبل‌تر هم عرض کردم باتوجه‌به ابهامات در زمینه نرخ تسعیرها، مذاکرات و همچنین نرخ‌های جهانی در کوتاه‌مدت انتظار رشد از این نظر در بازار قدری سخت است. اما بازار ما سکتور‌های دیگری هم دارد که می‌توانند علی‌رغم تأثیر کمتر در شاخص کل، در شاخص هم‌وزن تحرکاتی را ایجاد نمایند.

فرشید عوامل موثر بر فراز و نشیب‌های بازار گفت: باتوجه‌به تورم افسارگسیخته در سال‌های اخیر و انتظارات تورمی ناشی از عدم چشم‌انداز امیدوارکننده در بخش اعظم فعالین بازار سرمایه، اکثریت فعالین به نوسان‌های کوتاه‌مدت و استفاده از فرصت‌های این‌چنینی چشم دوخته‌اند. یکی از معضلات اخیر در نوسانات اخیر بازار چشم دوختن فعالین به نماد‌های خودرو و خساپا بوده که همان‌طور قبلاً عرض شد، تصمیمات و کشمکش‌های نهاد‌های تصمیم‌گیر باعث ریزش اخیر و کاهش بیش‌ازپیش اعتماد ازدست‌رفته فعالین در کلیت بازار سرمایه گردید.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۷ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۶
با این رسوایی جدید رئیس بورس و تیمش بلافاصله بازداشت و محاکمه شوند.اتشار نامه خوراک بعد از دو ماه که خودشون سهاماشونو 2 ماه قبل به بالاترین نرخ فروختند و مردم پولشان به جیب این مفسدان منتقل شد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۰۸ تير ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۶
ما امسال همه با گوسفندها هم درد هستیم
چون هر دو قربانی ابراهیم هستیم
یکی به دست ابراهیم بت شکن
و دیگری به دست ابراهیم(رئی.سی) کمرشکن
عید قربان مبارک .
سهامدار مالباخته
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۰۹ تير ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۷
عشقی استعفا ء
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۰ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۴
ای دولت . دست کجتو از جیب ما سهامداران خرد بیرون بیار.
سهامدار خرد
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۳ تير ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۲
وقتی رئیس دولت 6 کلاسه باشه مدیران زیر دست مثل عشقی و خانوزی مسلما بیسوادترند اگرچه مدرک قلابی هم داشته باشند.