بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۸
احتیاط، در دستور کار سهامداران برای خرید قرار گرفت؛

بازار همچنان منتظر یک واکنش مثبت

بازار همچنان منتظر یک واکنش مثبت
افرادی که سهام خود را فروخته‌اند و درحال تماشای روند معاملات هستند، با احتیاط بیشتری دست به خرید می‌زنند که سبب می‌شود در سمت خریداران شاهد ضعف قدرت باشیم.
کد خبر : ۲۷۲۶۰۴

بازار همچنان منتظر یک واکنش مثبت

بورس نیوز:

حسین تقی نژاد کارشناس بازار در گفتگو با بورس نیوز، در خصوص شرایط فعلی بازار که مدتی است فرازونشیب‌هایی را پشت سر گذاشته و سرمایه‌گذاری در بازار کنونی چنین گفت: درحال حاضر فعالین بازار سرمایه با دید نوسانی و کوتاه مدت درحال انجام معاملات خود هستند و افراد با دیدگاه بلند مدت‌تر سرمایه‌گذاری برای خرید منتظر منفی‌های احتمالی شاخص و افزایش فشار فروش مجدد در شهریور‌ماه هستند.

در شهریورماه با توجه به پایان سال مالی برخی شرکت‌های سرمایه‌گذاری و اقدام به فروش جهت شناسایی سود یک فشار فروش در بازار ایجاد می‌شود. همچنین افرادی که سهام خود را فروخته‌اند و درحال تماشای روند معاملات هستند، با احتیاط بیشتری دست به خرید می‌زنند که سبب می‌شود در سمت خریداران شاهد ضعف قدرت باشیم.

تقی نژاد درباره روند شاخص کل که مدتی است در حال رشد است و شاخص ۲ میلیون واحدی را رد کرده است بیان کرد: طبق طبیعت رفتار بازار، پس از ریزش شاخص بورس از  ۱۷ تا ۲۶ تیر ماه، انتظار یک واکنش مثبت را داشتیم که البته همچنان در قالب روند نزولی صورت می‌گیرد.

تا انتهای تابستان با توجه به موضوعات ذکر شده درخصوص شهریور ماه، انتظار رشد بالایی در شاخص کل را ندارم. همچنین با توجه به p/e گذشته‌نگر بازار که در حوالی ۷.۵ واحد قرار گرفته است انتظار اصلاح شدید در بازار نیست. هرچند انتظار ضعیف شدن گزارشات عملکرد شرکت‌ها در تابستان نسبت به بهار می‌تواند سبب اصلاح شاخص کل تا محدوده‌های ۱.۸۸۰.۰۰۰ نیز بشود.

وی همچنین در خصوص روند پیش رو صنایع در روز‌های آتی گفت: صنایع و شرکت‌هایی که از حذف ارز ۲۸،۵۰۰ منتفع خواهند شد میتوانند پیشتاز در رشد بازار باشند. باید دید با توجه به تلاش دولت در سرکوب قیمت‌ها، آیا این حذف ارز ۲۸،۵۰۰ در ادامه‌ی سال جاری اتفاق خواهد افتاد یا خیر؟

این کارشناس در خصوص دلایل کم رونق شدن بازار سرمایه و همچنین سیاست‌های به وجود آورنده شرایط موجود چنین عنوان کرد: با توجه به انتشار دو نامه‌ی محرمانه، پس از گذشت یک الی ۲ ماه از زمان نامه‌ها، اعتماد افراد به سیاست‌گذار به طور کامل از بین رفته و هر منفی را خبری احتمالی تعبیر می‌کند که احتمالا در آینده اعلام خواهد شد. همچنین دولت با فشار بر صنایع فولادی و فلزات صادرات محور، پتروشیمی‌ها، سیمانی‌ها و ... این احتمال را افزایش داده است که به زودی سایر صنایع را نیز با قوانین و تصمیمات ناگهانی خود تحت تاثیر قرار دهد. از این رو حقیقی‌های بازار حجم بالای پول را از بازار خارج کرده‌اند و منتظر بهبود شرایط جهت شفافیت بیشتر در هنگام اخذ تصمیمات سرمایه‌گذاری خود هستند.

غیرقابل پیش‌بینی بودن اتفاقات آینده و خاطرات تلخ سرمایه‌گذاران در چند ماه گذشته در مواجهه با تصمیمات ناگهانی و غیرشفاف دولت سبب بروز رکود در بازار شده است.

تقی نژاد در خصوص پیش‌بینی خود از روند معاملات در روز‌های آینده گفت: در نهایت همان‌طور که اشاره شد مثبت‌های فعلی را کوتاه مدت و مناسب برای نوسانات چند روزه ارزیابی میکنم و بهتر است سهامداران از خرید در روز‌های مثبت بازار دوری کنند. همچنین قانع بودن به سود‌های اندک کوتاه مدت فعلی و سپس تکمیل سبد دارایی در شهریور ماه با چشم انداز نیمه‌ی دوم سال میتواند بازدهی مناسبی را نصیب سرمایه‌گذاران کند. با توجه به ارزنده شدن کلیت بازار و ارزنده شدن نماد‌های شناخته شده، پیشنهاد می‌شود سهم‌هایی با p/e فوروارد زیر ۵ جهت خرید انتخاب شود تا ریسک سفته‌بازی و از دست رفتن سرمایه شخص را بسیار کاهش دهد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر