بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۸
نقره در انتظار روز‌های خوب!
میزان تقاضای نقره در صنعت طلا و ظروف نقره‌ای کاهش داشته است (به علت نامساعد بودن اوضاع اقتصادی و تورم جهانی)، ولی در بخش صنایع و لوازم الکتریکی و خودرویی افزایش قابل‌توجهی دیده می‌شود.
کد خبر : ۲۷۳۱۸۱

نقره در انتظار روز‌های خوب!

بورس‎‌نیوز:

نقره به عنوان دمین کالای پر مصرف پس از نفت می‌باشد. این روز‌ها به خاطر تقاضای بیشتر نقره به خاطر مصارف صنعتی از یک طرف و به عنوان یک کالای سرمایه‌ای از طرف دیگر توجه‌ها را به خود جلب کرده است.

رابرت کیوساکی نویسنده کتاب پدر پول‌دار پدر فقیر در مورد نقره از اصطلاح جالبی استفاده کرده است (پول خدایان). او معتقد است به‌زودی نقره یک رشد ۵۰% را تجربه خواهد کرد.

باتوجه‌به مسائلی که بعد از جنگ روسیه و اکراین در زمینه انرژی‌های فسیلی رخ داد کشور‌های اروپایی و امریکا توجه ویژه‌ای به انرژی‌های سبز کردند از جمله تولید پنل‌های خورشیدی و تولید خودرو‌های برقی... این نگاه در غرب باعث افزایش تقاضا نسبت به نقره شده است به‌طوری‌که فقط در زمینه دستگاه‌های الکترونیکی تقاضا در سال ۲۰۲۲ حدود ۶% افزایش‌یافته است.

نقره در انتظار روز‌های خوب!

نکته‌ای که اکنون اکثر تحلیل‌گران این حوزه بر روی آن صحه می‌گذارند عدم تناسب رشد تقاضا و عرضه است. 

میزان عرضه در سال ۲۰۲۳ تا نیمه اول سال حدود ۲% از کل عرضه سال ۲۰۲۲ افزایش‌یافته است؛ ولی میزان تقاضا در نیمه اول سال ۲۰۲۲ نسبت به تقاضای کل سال ۲۰۲۲ حدود ۴% افزایش را نشان می‌دهد.

طبق جدول زیر میزان تقاضای نقره در صنعت طلا و ظروف نقره‌ای کاهش داشته است (به علت نامساعد بودن اوضاع اقتصادی و تورم جهانی)، ولی در بخش صنایع و لوازم الکتریکی و خودرویی افزایش قابل‌توجهی دیده می‌شود.

باتوجه‌به این افزایش تقاضا و عدم تناسب عرضه ازیک‌طرف و نزدیک بودن پایان چرخه انقباضی بانک‌های مرکزی امریکا و اروپا (که باعث کاهش فشار بر روی طلا و نقره خواهد شد) رشد نقره به قیمت‌های تاریخی ۵۰ تا ۷۰ دلار طی یک سال قابل‌تصور است.

نقره در انتظار روز‌های خوب!

(به نقاطی که های‌لایت شده توجه کنید)

نقره در انتظار روز‌های خوب!

نمودار عدم تناسب رشد عرضه و تقاضا در نقره

پیام نیک کام، فاندامنتالیست و تحلیلگر بازار‌های مالی

اشتراک گذاری :
ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.