بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۱
سوژه هفته: انتظارمان از بازار سهام در سال ۱۴۰۲ چیست؟

با نهایت تاسف " سهامداران به چیزی جز تورم و کاهش ارزش پول ملی دل نبندند "

با نهایت تاسف
متاسفانه و برخلاف بازار‌های بورس جهانی که هر از چند سالی با ظهور تکنولوژی ها، صنایع جدید و بهره گیری از علوم نوین در تولید محصولات شرکت ها، هیچگاه جذابیت‌های سرمایه گذاری خود را از دست نمی‌دهند، ظاهرا سرمایه گذاران در بازار سرمایه ایران، محکوم به سرمایه گذاری مادام العمر در چند صنعت قدیمی، روبه افول و خام فروش نظیر صنایع پتروشیمی، پالایشگاهی، فولادی، معدنی، سیمانی و ...، آنهم با پایین‌ترین میزان بهره وری و بهره مندی از تکنولوژی‌های مدرن هستند.
کد خبر : ۲۷۳۶۳۳

بورس نیوز:

به عمده شرکت‌های پذیرش شده در سال‌های گذشته بازار سرمایه کشور (فرابورس و بورس) که نگاهی بیندازیم، یا به شرکت‌های بزرگ تولیدکننده محصولات خام پتروشیمی و فلزات اساسی بر می‌خوریم، یا به شرکت‌های سرمایه‌گذاری و هلدینگ‌های کوچک و بزرگ.


 شاید مهم‌ترین شرکت‌های پذیرش شده متمایز از شرکت‌های فوق در سال‌های گذشته را بتوان چند گاوداری و مرغداری (تولیدکنندگان گوشت و مرغ و تخم‌مرغ)، چند تولیدکننده لوازم‌خانگی مونتاژکار و یا چند شرکت حمل‌ونقل دانست.


 عموماً تحلیل‌گران بازار سرمایه کشور خیلی نیازی به مطالعه در خصوص صنایع جدید، فنّاوری‌های مدرن و نقش آن‌ها در بهبود بهره‌وری شرکت‌ها، طرح‌های توسعه‌ای چشمگیر و یا بهبود کیفیت محصولات شرکت‌ها در عمر کاری ۳۰ تا ۴۰ساله خود ندارند.


ایران‌خودرو و سایپا همان محصولات معلوم‌الحال و بی‌کیفیت نظیر کوییک، تیبا (پراید‌های سابق)، دنا (سمند‌های بزک شده) و...، را تولید می‌کنند، شرکت‌های پتروشیمی همچنان به تولید محصولات خام نظیر انواع اولفین‌ها، متانول‌ها و اوره‌ها بدون کمترین ارزش‌افزوده و یا طرح‌های توسعه‌ای پایین‌دستی می‌پردازند، فولادساز‌ها در بهترین حالت ورق‌هایی با تنوع ضخامتی ناقص و در حالت معمول شمش و یا میل‌گرد‌های خام و بی‌کیفیت را روانه بازار می‌کنند، شرکت‌های معدنی همچنان بر هنر استخراج و فروش خام یافته‌های خود اصرار دارند و شرکت‌های سیمانی هم با دستگاه‌ها و تکنولوژی‌های مربوط به چند دهه پیش، مشغول تولید کلینکر و صادرات آن‌ها هستند.


 برای تحلیلگران و فعالین بازار سرمایه نه خبری از صنایع جدید است و نه خبری از بهبود تولید و نیاز به بررسی‌های موشکافانه جدید. به عبارتی بسیاری از تحلیلگران و سرمایه‌گذاران به‌راحتی می‌توانند، سود سالانه ۹۰ درصد از شرکت‌های فعال در بازار سرمایه را با کوچک‌ترین تغییراتی در آیتم‌های قیمت ارز، نرخ خوراک و کاهش و یا افزایش تناژ تولیدی، در فایل اکسل چند سال قبل خود پیش‌بینی کنند.
 

شاید برخی از خوانندگان، نگارنده را به ایجاد یاس و ناامیدی در سرمایه‌گذاران و فعالین بازار سرمایه و شرایط اقتصادی کشور متهم نمایند؛ اما احتمالاً بسیاری از شما آمار منتشر شده از تأثیرات هوش مصنوعی در افزایش چشمگیر بهره‌وری شرکت‌های فعال در آمریکا را شنیده‌اید.


 بیایید نگاهی به چند جمله زیر بیندازیم: 


 مدیرعامل گوگل درباره اهمیت فناوری هوش مصنوعی این‌چنین اظهارنظر می‌کند: " هوش مصنوعی یکی از مهم‌ترین چیز‌هایی است که انسان در حال حاضر روی آن کار می‌کند. اهمیت آن از کشف آتش یا الکتریسیته نیز بالاتر است. هوش مصنوعی ظرفیت آن را دارد که بزرگ‌ترین پیشرفت‌های ممکن را برای ما رقم بزند...، اما ما می‌بایست بر جنبه‌های منفی آن نیز فائق بیاییم. "


"تا سال ۲۰۳۰ حوزه هوش مصنوعی به‌تن‌هایی ۷.۱۵ هزار میلیارد دلار بر اقتصاد جهانی اثر خواهد گذاشت؛ یعنی چیزی بیشتر از مجموع تولید ناخالص ملی کشور‌هایی روسیه (۱.۶۵)، آلمان (۴.۲۳)، انگلیس (۳.۱۱)، فرانسه (۲.۹۴) و هند (۲.۹۵) در سال ۲۰۲۱. از این میزان تأثیر اقتصادی هوش مصنوعی، ۶/ ۶ هزار میلیارد دلار فقط به‌خاطر افزایش بهره‌وری و ۱/ ۹درصد به‌خاطر اثراتی است که این فناوری بر تسهیل بخش مصرف دارد. "

 

"استارتاپ‌های هوش مصنوعی که امروزه در زمینه کشاورزی فعالیت دارند، رویکردی برای افزایش کارایی روش‌ها و میزان تولید محصولات کشاورزی دارند. طبق مطالعات انجام شده در بازار آمریکا، به‌کاربردن هوش مصنوعی در کشاورزی، باعث خواهد شد تا پایان سال ۲۰۲۵ اندازه بازار این حوزه به مرز ۱۵۵۰ میلیون دلار برسد. بکار گرفتن هوش مصنوعی به تشخیص و یا پیش‌بینی آفات و مشکلات محصولات و هم چنین به پیش‌بینی تغییرات آب‌وهوایی کمک می‌کند و در نهایت می‌تواند پاسخی هوشمندانه به این مشکلات ارائه دهد."


 حالا به نظر شما کشور نیمه‌بیابانی نظیر ایران با شدیدترین چالش‌ها و بحران‌های آبی در سال‌های اخیر که هنوز نتوانسته با ارائه برنامه‌ای جامع بسیاری از کشاورزان را به عدم کاشت هندوانه با مصرف بالای آب مجاب کند می‌تواند در آینده اقتصاد دنیا جایی داشته باشد.


 آیا ما نیز شاهد پیاده‌سازی و بهره‌مندی از مزایای علوم جدید در صنایع و سودآوری شرکت‌های خود در سال‌های آتی خواهیم بود و یا همچنان می‌بایست در انتظار رشد نرخ ارز و بی‌ارزش شدن پول ملی، افزایش حجم نقدینگی، تورم‌های چند ده‌درصدی برای رشد سودآوری شرکت‌های خام فروش داخلی باشیم؟


 متأسفانه سال‌هاست افزایش سودآوری شرکت‌های فعال در بورس کشور تنها منوط به رشد نرخ ارز، افزایش چشمگیر تورم گردیده است و کمتر شاهد بهبود سودآوری شرکت‌ها به واسطه بهبود کیفیت محصولات، افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌های تولید، استفاده از تکنولوژی‌های نوین تولیدی بوده‌ایم.


 شوربختانه، اصلی‌ترین و شاخص‌ترین پاسخ‌هایی که می‌توان از زبان به‌اصطلاح تحلیلگران این روز‌های بازار سرمایه در خصوص پیش‌بینی شرایط آتی بازار شنید، اشاره به تأثیر "کسری بودجه حتمی دولت"، "افزایش محتمل قیمت دلار در ماه‌های پایانی سال"، "افزایش نرخ تورم به‌واسطه اقدامات ضروری دولت در خصوص نرخ حامل‌های انرژی" و...، بر افزایش قیمت سهام و رشد بازار سرمایه می‌باشد.
 
 شما بگویید در صورت عدم شکل‌گیری تورم‌های بالا، افزایش‌های نگران‌کننده نرخ ارز و افزایش‌های غیرمحتمل قیمت‌های جهانی کالا‌های اساسی، می‌توان به عواملی دیگر برای رشد بازار امیدوار بود؟


 آیا بسیاری از کارشناسانی که مدام و با خوشحالی دم از تحقق قطعی کسری بودجه، آزاد سازی‌های قیمتی، رشد قیمت ارز و تأثیرات آن‌ها بر آینده بازار سرمایه می‌زنند، تبعات اجتماعی، ناامنی‌های محتمل و ریسک‌های جانبی آن‌ها را بر بازار سرمایه سنجیده‌اند؟


 بیایید فرض کنیم نرخ تورم در محدوده ۳۰ تا ۴۰ درصد کنترل شود، قیمت‌های جهانی نفت (به‌تبع آن قیمت جهانی بسیاری از کالا‌های اساسی) متعادل و یا به‌واسطه اخبار امیدوارکننده در خصوص جنگ روسیه و اوکراین کاهش یابد، با فرض محال بخش عمده‌ای از کسری بودجه دولت به‌واسطه افزایش فروش نفت و انتشار اوراق مرتفع گردد، اکنون شما بگویید عامل رشد بازار سرمایه در سال جاری و سال آتی چه خواهد بود؟ عامل جبران کاهش محتمل سود شرکت‌های فعال در صنایع پتروشیمی، پالایشگاهی، خودروسازی، فولادی و...، چیست؟


 بنابراین با نهایت تأسف و با کمال نگرانی، به نظر می‌رسد تنها عامل رشد بازار سرمایه در سال‌های گذشته، جاری و شاید سال آتی، بدتر شدن وضعیت سیاسی و اقتصادی کشور، بی‌ارزش‌تر شدن پول ملی (آن‌هم با فرض صفر دانستن تبعات و تحولات محتمل اجتماعی) خواهد بود و نه رشد تولید، بهبود طرف تقاضا، افزایش بهره‌وری و...

بنابراین لازم به یادآوری است که چه در صورت عدم رشد و رکود بازار سرمایه در سال جاری و چه در صورت رشد بازار سرمایه به‌واسطه افزایش افسارگسیخته تورم و کاهش ارزش پول ملی، سهام‌داران و فعالین بازار سرمایه نیز به‌مانند فعالین دیگر بازارها، بازنده‌اند.


 گزارش خود را با این سؤال و انتظار برای پاسخ شما به پایان می‌رسانیم: 
 شما بگویید بازار سرمایه چه سمت‌وسویی دارد؟

اشتراک گذاری :
برچسب ها :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
زیان بساز و تجدید ارزیابی کن
سوژه هفته : داستان مضحک بازار سرمایه ایران؛

زیان بساز و تجدید ارزیابی کن

زنگ خطر برای شرکت‌های متانول ساز به صدا درآمده است!
سوژه هفته: سهام‌داران خرد هم به گوش باشند؛

زنگ خطر برای شرکت‌های متانول ساز به صدا درآمده است!

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۳
حاج آقای رئیسی همه مدیران ؛ استارت تاپ ها و سرمایگذارن داخلی و خارجی را به خط می کنند و ریشه همه آنها که موجب فساد و تباهی بشر هستند را با قدرت از بیخ در می آورند
حسن کچل
يکشنبه ۱۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۱
...
علیرضا
چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۴
....
ناشناس
Germany
شنبه ۱۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۵
دقیقا همینه ،عالی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۲
بسیار عالی
رضا
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۰
اشتباه شما اینه از واژه اقتصاد استفاده می کنید کلمه ایی کاملا ترکیده و خنده دار در تمام ابعاد کشور اقتصاد در جهان از اجزایی تشکیل میشه یکیش بورسه یکیش بانک و بیمه و صندوق ها و صادرات و واردات و انرژی و ارز و غیره سوال ایا یکی از بخشها سالم و در ست سر جای خودش است و درست کار می کند ؟ هر کس دربخش خودش ناله می کند از این ویرانه ها و اوار ها چه انتظاری از کل اقتصاد دارید؟ هر کس راجع به اقتصاد ما بحث می کند کلا بیسواد است چون اقتصادی موجود نیست تمام
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۷
کلا حیف نیست اسم اقتصاد رو بذاریم رو این .. ؟
ابوالفضل
دوشنبه ۲۰ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۸
باسلام واحترام وخسته نباشید احسنت وعالی وهزاران آفرین براین تحلیل بورس نیوز خانه ات آبادباد دقیقا زدید توی خال درود بر نویسنده این تحلیل کاملا درسته وبه حق گفتید بورس ایران به غیر از تورم داخلی وجهانی و وافزایش افسار گسیخته دلار وزیان انباشته برای تجدید دارایی وزمینها وملکهای طولانی مدت که از قدیم درشرکتها مونده شرکتها که ارزششون از ارزش سهامشون وارزش بازارشون بیشتر شده هیچ حرفی برای گفتن ندارد ونداشته ونخواهد داشت تازه اگه بتونییم به موقع ورود وخروج بزنیم درریزشهای بورس قرار نگرییم خودمون با سرمایه گذاری در بورس به نقطه صفر برابری با تورم رسوندیم نه بالاتر در بهترین حالت وگرنه همه بازنده ایم درهمه بازارها درایران سالیان سال وشاید دهه ها طول بکشه که بورس ما مثل آدم با رشد اقتصادی وابزارهای جدید بخواهد رشد کنه نه با تورم کلا م آخر دوبال پرواز بورس درایران از ازل تا ابد تورم داخلی وجهانی وپرواز دلار و در رفتن فنر دلاراست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۲:۴۱
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۲:۵۴
ببینید همه این مشگلات گه میگوید مربوط به این هست گه ایران درچهارچوب طرح خاورمیانه بزرگ دارد عمل میگند درحالیگه طرح اگر با منافع ابران نوشته شود گلی فرق میگند مطمن باشید با همه این مشگلات میتوان به موفقیتهای بزرگ چهانیرسید ازهمین الان تا ده سال بعد میتوان ایرانرادرگشت هندوانه رتبه اول دنیارا دهشته باشد وچه رسد بقیه محصولات با برنامه وایده میتوان رسید به ان اگر از طرح خاورمیانه بزرگ خارچ شویم وطرح خدومانرا بفهمیم همین گران گردن سوخت بنزین وگازویلرا میتوان تمیز وزیبا مدیریت کرد وگواهش احمدی نزاد هست نه صبح چمعه روحانی البته هدفمندارتر با توجه به منافع خودمان
ناشناس
Ukraine
يکشنبه ۱۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۳:۲۷
اگر از دزدی ها کاسته بشه به بهره وری اضافه میشه ریشه ی تمامی مشکلات اقتصادی فساد سیستماتیک و رانت خواری و وجود مدیران نالایق و بی تعهد است. هر کس میاد راس کار فقط بفکر پر کردن جیب خود و بستگانش هست متاسفانه هیچ کس دلسوز مردم و کشور نیست. اکثریت نالایق و بیسواد دارن مملکت داری میکنن هیچکس هم چیزی نمیگه چون اگه بگه خودشم میره زیر سوال چون همه شبیه هم هستن.!!!!!..
H
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۳
درودبرشماتندروهاومغزهای پوسیده واونایی که افکارشون برای3قرن پیشه منظورم و این مملکت که سنشون کم مونده به حضرت آدم برسه عمرابزارن این مملکت.پیشرفت کنه چون به ضررشونه اینطوری راحت تر میشه به این ملت ومردم ..
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۲
تا حدودی درست ولی نه صد در صد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹
ببخشید هوش مصنوعی اخیرا سر زبانها افتاده واز خیر وشرش خروجی هایی در فضای مجازی بیان می شود،حالا شما از وضعیت فعلی صنعت وپیشرفتهای موجود کشور وعمده کشورهای در حال توسعه پریدی پشت سر هوش مصنوعی!که هنوز به خوبی عمق قابلیت این علم را هم شاید ندانی!
بعد تازه می فرمایی من رو ممکن است متهم کنید به ایجاد یاس وناامیدی!آخر خودت قضاوت کن !واقع قیاس اینها درست نیست ،تازه آمریکا هم اگر براساس این پدیده مطلبی را اعلام می کند ،مربوط به آمریکا است!پیشرفتهای صنعتی وعلمی آمریکا با ایران چقدر فاصله دارد!!؟؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۷
بادرود.حقیقت امررابیان نمودیدوهمه می دانندولی متاسفانه درکشورماکلمه ای است به نام خودراگول زدن وشعارهای پوچ وفریبکارانه که ازراس امورصادرواجرامی شودوکسی نمی تواندبگویدچراچون دچارهزاران نوع مرگ می شود.عزیزدل برادرکشوری که بزرگترین افتخارش ساختن امازده وراه اندازی ملت برای زیارت قبرها است وفراردادن یاکشتن کسی که ازمغزش وعلم می خواهداستفاده کندوتنهاکسانی درراس امورقرارمی گیرندکه درحوزه وعلم ۱۴۰۰سال پیش رابدانندبدون چرامی خواستی صنعت وپیشرفت وعلم باشد.عزیزدل شماهم برویدببینیدمی توانی حرافی فریبکارانه وریاکارانه وبله قربان گویی رایادبگیریدتایک بودجه بدهندبدون حساب وکتاب وبشوی دکترمداح واستادعلم پیشرفته خواندن دعا
اصی
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۱
بهترین واقع بین ترین خبری بود که از رسانه و فضای میلی شآن طی این چند دهه دیدم فوق‌العاده است بی نهایت سپاسگزارم
محمد
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۴
من هرروز به مقدار ریزش بورس به مسئولین مملکت لعن و نفرین میفرستم مثلا اگه 17000واحدپایین بیاد اسم 17 نفررا نام میبرم و در اخر فراز آخر زیارت عاشورا را میخونم الهم آلعنهم هم جمیعا امین یا رب العالمین
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۰
تا دولت رئیسی سرکار باشه و خاندوزی وزیر اقتصاد و عشقی بی کفایت و نالایق رئیس سازمان بورس باشند ، وضعیت بورس بهتر از این نخواهد شد و شاخص کل بورس حول عدد ۲ میلیون واحد می چرخد. اگه دقت کرده باشید اوایل سال ، شاخص کل بورس تا ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار واحد بالا رفت ولی اواخر اردیبهشت ماه با اون رانت صورت گرفته و دزدی و دستکاری آن به حدود ۲ میلیون واحد بازگشت و دیگه بعد از مدتی تغییر زیادی نکرده و نخواهد کرد. دولت رئیسی مخالف سرسخت بورس و رونق آن بوده و خواهد بود. این خط و این نشان.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۷
برای ۸ میلیون سهامدار متضرر حقیقی سوال هست که با اعلام و اجرایی شدن مصوبه ی افزایش نرخ خوراک پتروشیمی ها در اواخر اردیبهشت ماه که باعث سقوط بورس و فرابورس شد و شاخص کل بورس از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار واحد به یک میلیون و ۹۰۰ هزار واحد سقوط کرد ، اکنون که همان مصوبه باطل شده و قاعدتا" و عقلا" باید بورس و فرابورس پرواز کنند و شاخص کل در عرض چند روز به همان عدد ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار برگردد و اون عقب ماندگی این چند ماه اخیر را جبران کند ، چرا متأسفانه بورس و فرابورس همچنان قرمز، منفی و کاهشی بوده و شاخص کل بورس حول عدد ۲ میلیون واحد می چرخد؟؟!!!!!!!!!!!!
لطفا" کارشناسان محترم و جناب عشقی و خاندوزی جواب بفرمایند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۴
وقتی تمام ادارات در دست دولت وتمام پرسنل ان دزد بیتالمال هستند بیش از این انتظار دارید اقای معاون فرهنگی مبلغ ۴۲۰ ملیون حقوق برمیدارد حق صدها وهزاران نفر را وملت ومملکت را به روز سیاه مینشاند وبر خوردی هم نمیشود
بصیرت
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۰
درکشوریکه سیستماتیک مدیران مقطعی تکیه بصندلی نزده به دنبال قانون من درآوردی هستند،که زودتربه مال ونوایی برسند،انتظارپیشرفت نبایدداشته باشی
جعفر
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۹
دولت برای کنترل تورم . عمدا بازار سرمایه را منفی نگه داشته . و با معاملات الگوریتمی فقط یک عده خاص سود می‌برند و این افراد همیشه سود می‌برند چه بازار منفی چه مثبت و در تمام شرایط فقط یک عده خاص سود می‌برند
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۰
فعلا جیب مردم خالی نشده بزار با بورس و ماشین خالی بشه بعد اقتصاد ترکیده رو ببین
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۱
بازار سرمایه در ایران و رشد اقتصادی به طور کلی توکلت علی الله ی بوده و هست وکلا به دست تقدیر سپرده شده که انشاالله بادی از سویی بوزد وتکانی به آن بدهد درحالیکه اقتصاد یک علم است وتابع پارامترها آن هم مبتنی بر علم متخصصین این حوزه ولی در کشور ما مانند ماشینی است که دارد به دره سقوط میکند و سرنشینان و رل نشینان آن دعا میکنند که انشاالله به درختی ویا سنگی ومانعی گیر کند وبه ته دره نرسد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۸
هرکس توبازارسهام این دولت سرمایه گذاری کندبدبخت است چرا این دولت نمی خواهدبازارسهام رشدبکندلذابازارسرمایه رابه این رو انداخته واصلااهمیت نمی دهد
فرهاد
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۰ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۸
جامعه ای که مردمانش به بردگی گرفته شده حداقل ها رو موفقیت میبینه و اوج امال و ارزوهاش همین چیزهای سطحیه. سهامداری از منظر سیستم حاکم یعنی بلوکه شدن پول و حتی اون سود بانکی هم بهش ندادن. سهامدار از منظر این سیستم یعنی جان فدا برای بقای سیستم حاکم، ثروتمندان این جامعه و ادبیات و طرز نگرش اونا موید اوضاع نا بسامان این جامعس
سهامدار خرد ورشکسته
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۰ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۰
آغای معاون اولرئیس جمهور . من و صدها هزار بلکه میلیونها نفر سهامدار خرد خودرویی هستیم گه پس اندازمونو گذاشتیم تو بورس که هم سودی بگیریم هم به تولید و اشتغال کمکی کرده باشیم ولی با سیاست غلط و قیمت دستوری زوری شما الان 12-13 ساله یک ریال هم خودرسازا به سهامداران سود ندادن چون همش زیان ساختن. شما اگر قیمتو دستوری میخوای بکنی از داراییهای خودت و دولت اینکارو بکن چرا دستتو از جیب ما بیرون نمیاری خجالت بکش...
سهامدار خرد ورشکسته
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۰ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۱
آغای معاون اولرئیس جمهور . من و صدها هزار بلکه میلیونها نفر سهامدار خرد خودرویی هستیم گه پس اندازمونو گذاشتیم تو بورس که هم سودی بگیریم هم به تولید و اشتغال کمکی کرده باشیم ولی با سیاست غلط و قیمت دستوری زوری شما الان 12-13 ساله یک ریال هم خودرسازا به سهامداران سود ندادن چون همش زیان ساختن. شما اگر قیمتو دستوری میخوای بکنی از داراییهای خودت و دولت اینکارو بکن چرا دستتو از جیب ما بیرون نمیاری خجالت بکش...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۹
سلام
محمد
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۰
تا وقتی که اقتصاد را خریت بدانیم همینه!؟