بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۱ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۸
کاهش ارزش معاملات در بازار بلکه در کلیه‌ی بازار‌های مالی قابل مشاهده است؛

پتروشیمی و پالایشی، محرک‌های رشد بازار

پتروشیمی و پالایشی، محرک‌های رشد بازار
بانک مرکزی با در دست داشتن حجم مناسبی از منابع ارزی و سرکوب نرخ ارز، همزمان با افزایش نرخ بهره بین بانکی سعی در جذب نقدینگی و کنترل آن دارد.
کد خبر : ۲۷۳۹۷۹

پتروشیمی و پالایشی، محرک‌های رشد بازار

بورس نیوز:

حسین تقی‌نژاد کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز، در خصوص روند بازار در یک ماه گذشته و آینده آن چنین بیان کرد: کاهش ارزش معاملات نه تنها در بازار سرمایه بلکه در کلیه‌ی بازار‌های مالی به وضوح قابل مشاهده است. به نظر می‌رسد بانک مرکزی با در دست داشتن حجم مناسبی از منابع ارزی و سرکوب نرخ ارز، همزمان با افزایش نرخ بهره بین بانکی سعی در جذب نقدینگی و کنترل آن دارد. تا روز‌های پایانی شهریور ماه سال ۱۴۰۲ بانک مرکزی به خوبی توانسته است سیاست خود را پیش ببرد اگر چه این سیاست قطعا سبب آسیب زدن به بخش تولید خواهد شد.

نرخ دلار، تأثیرگذارترین شاخص بر رشد اسمی بازار

این کارشناس در رابطه با چشم‌انداز‌های مرتبط با بازار سرمایه عنوان کرد: همچنان نرخ دلار به عنوان شاخص انتظارات تورمی جامعه و یکی از پارامتر‌های مؤثر بر رشد اسمی بازار مهم‌ترین تأثیر را بر حرکات ماژور بازار سرمایه دارد. تا پایان سال جاری شاخص کل به واسطه رشد قیمت نفت و افزایش اسپرد دلاری محصولات پتروشیمی و پالایشی می‌تواند به عنوان محرک رشد بازار عمل کند و گزارش‌های فصلی پاییز و زمستان را جذاب‌تر کند.

اگرچه روی دیگر سکه‌ی افزایش قیمت نفت به معنی افزایش درآمد‌های نفتی کشور، کاهش کسری بودجه و افزایش منابع ارزی در دسترس است که سبب کنترل نرخ ارز می‌شود و می‌تواند سبب ادامه‌ی ثبات بازار‌های داخلی شود که بازار سرمایه نیز از این مورد مستثنی نخواهد بود.

رویکرد‌ها و محرک‌های بازار سرمایه

تقی‌نژاد در خصوص رویکرد‌ها و محرک‌های مورد نیاز برای روند صعودی این‌چنین گفت: کاهش ارزش معاملات در روند نزولی فعلی را نمیتوان با قطعیت مورد منفی قلمداد کرد چرا که پس از یک حرکت صعودی شاهد اصلاح در محدوده‌های حمایتی هستیم. به نظر بنده حرکات نزولی بازار با توجه به عوامل بنیادی و تکنیکی به اتمام رسیده و کف شاخص کل را پشت سر گذاشته‎‌ایم. اما همچنان انتظار حرکات صعودی بزرگ در بازار را نداشته و پس از رشد‌های ۲۰ تا ۲۵ درصدی در نماد‌ها شناسایی سود اقدامی منطقی خواهد بود.

تا زمانی که رویکرد سیاست‌گذار سرکوب قیمتی در بازار‌ها و همچنین دستکاری نماد‌های مورد توجه فعالین بازار با هدف کنترل ورود و خروج نقدینگی در بازار باشد این حرکات نوسانی کوتاه مدت ادامه خواهد داشت.

عملکرد بازار، در مقایسه با بازارهای موازی

وی در رابطه با عملکرد بازار سرمایه در مقایسه با بازار‌های موازی عنوان کرد: با توجه به اینکه همواره اکثر رشد بازار سرمایه به صورت اسمی اتفاق افتاده است، به نظر نمیتوان شاهد سنت‌شکنی در این‌ باره باشیم. اگرچه همواره نماد‌های جذاب جهت کسب بازدهی در بازار‌هایی مانند بازار فعلی وجود دارد و میتوان بازدهی مازاد بر بازار‌های موازی کسب کرد، اما به نظر بازده شاخص کل پتانسیل بازده مازاد بالایی در مقایسه سایر بازار‌ها را نداشته باشد.

این کارشناس صنایع پیش رو در زمانی که بازار در رکود به سر می‌برد و ارزش معامله پایینی را این‌گونه توصیف کرد: صنایع پتروشیمی و پالایشی تحت تاثیر افزایش قیمت نفت خام و در صورت ثبات نفت در قیمت‌های فعلی می‌توانند از جذابیت مناسبی برخوردار باشند. همچنین صنایع کوچکتر ریالی که با توجه به تورم بتوانند افزایش نرخ گرفته و سودآوری خود را تقویت کنند از جذابیت بالایی برخوردار هستند.

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
امروز؛ آغاز عرضه صکوک پتروشیمی تابان فردا
به جهت تامین مالی صورت می گیرد؛

امروز؛ آغاز عرضه صکوک پتروشیمی تابان فردا

صنعت فولاد؛ اولویت بازار سرمایه
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت:

صنعت فولاد؛ اولویت بازار سرمایه

کفگیر دولت بدون هنر، به کف دیگ خورده است!
بانک مرکزی ناچار به عقب‌نشینی از روند جاری؛

کفگیر دولت بدون هنر، به کف دیگ خورده است!

سرمایه‌ای که صاحب آن هیچ نقشی در تصمیم‌گیری‌اش ندارد/ بازی با روان و مال سهام‌داران!
تصمیمات اشتباه منجر به بی‌اعتمادی و خروج نقدینگی می‌شود؛

سرمایه‌ای که صاحب آن هیچ نقشی در تصمیم‌گیری‌اش ندارد/ بازی با روان و مال سهام‌داران!

ارسال نظر