بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۱
برای نخستین بار/ بیش از ۱۵۰۰ تن کاتالیست در سبد صادراتی کشور
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: با همکاری مجتمع‌ها کار تجاری سازی انجام شد و سال گذشته بالغ بر ۱۵۰۰ تن انواع کاتالیست در سبد صادراتی کشور برای اولین بار قرار گرفت.
کد خبر : ۲۷۴۰۲۳

به گزارش بورس نیوز، مرتضی شاهمیرزایی، معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی اظهار کرد: همان طور که می‌دانید رویکرد دولت سیزدهم این است که دستور و منویات رهبر انقلاب یعنی پرهیز از خام فروشی و تبدیل محصولات خام و نیمه خام به کالای نهایی در دستور کار دولت مردمی سیزدهم با ابلاغ رئیس جمهور قرار گرفت. وزیر صنعت نفت که هم به پتروشیمی بالادست و پتروشیمی پایین دست اشراف دارد این برنامه را ابلاغ کرد و این موضوع پیگیری شد.

وی افزود: یکی از موضوعات که به صورت منظم پیگری می‌شود، این است که علاوه بر سرمایه گذاری‌ها و طرح‌های آماده سازی از ظرفیت‌های موجود مجتمع‌های تولیدی بتوانند گرید‌ها و محصولات جدید را آماده سازی و به محصولات جدید برسند.

شاهمیرزایی ادامه داد: روز گذشته یکی از این محصولات در پتروشیمی جم رونمایی شد. امروز نیز هلدینگ تاپیکو دو محصول را آماده رونمایی دارد. 

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی بیان کرد: یکی از موضوعات محوری این بود که هلدینگ خلیج فارس برنامه‌ای برای پارک‌های شیمیایی در مناطق کم برخوردار آماده کند. این پارک از منطقه آزاد اروند شروع و تا منتهی علیه جنوب شرق کشور در منطقه مکران گسترده می‌شود. همچنین، تفاهمنامه‌ای نیز به عنوان اولین پارک شیمیایی که قبلا هلدینگ خلیج فارس و وزیر نفت پیگیر آ بودند، امروز به امضا خواهد رسید.

وی همچنین توضیح داد: این آغازی برای حرکت، اقدام وسیع و بزرگ است. قرار بود محصولات بالادست مثل متانول، اتیلن، بنزن و پروپیلن حرکت عمودی خود را از میانه زنجیر تا انتهای زنجیر پیش ببرد تا از آروماتیک بتوانیم به محصولی مثل دیفن هیدرامین و استامینوفن برسیم. همچنین، از برش‌های دیزلی توانستیم در صنعت پتروشیمی گلیسیرین دارویی را تولید کنیم. امروز از گرید پلیمری رونمایی می‌شود که در صنعت پزشکی کاربرد دارد. 

شاهمیرزایی بیان کرد: وقتی ما در پایان سال ۱۴۰۰ اعلام کردیم امیدواریم تا پایان دولت سیزدهم بتوانیم جشن بومی سازی کاتالیست‌ها را با کمک شرکای شرکت پژوهش فناوری در ایران بگیریم، فکر نمی‌کردیم که بتوانیم در چندماه پس از آن صادرکننده کاتالیست شویم. در این مسیر، شرکت پژوهش فناوری حرکت جهادی را با دانشمندان آغاز کرد، با همکاری مجتمع‌ها کار تجاری سازی انجام شد و سال گذشته بالغ بر ۱۵۰۰ تن انواع کاتالیست در سبد صادراتی کشور برای اولین بار قرار گرفت.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
آیین امضای تفاهمنامه سه جانبه پروژه پترو الفین فن آوران
با حضور معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران رخ داد؛

آیین امضای تفاهمنامه سه جانبه پروژه پترو الفین فن آوران

ارسال نظر