بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۰۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۱
بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت جهان؛

نفت، رگ حیاتی اقتصاد مدرن است.

نفت، رگ حیاتی اقتصاد مدرن است.
کد خبر : ۲۷۴۱۶۶

 

 به گزارش بورس نیوز به نقل از visualcapitalist؛

 در نمودار زیر میزان تولید بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت بر اساس آخرین داده‌های سال ۲۰۲۲ گردآوری شده است.

اعداد یاد شده در تصویر زیر هزار بشکه در روز می‌باشند و بر سه حوزه کشور‌های عضو اوپک، اوپک پلاس، غیرعضو تقسیم‌بندی‌شده‌اند.

نفت، رگ حیاتی اقتصاد مدرن است. 

 

 در سال ۲۰۲۲ قیمت نفت به قیمت بیش از ۱۰۰ دلار بر هر بشکه رسید که بالاترین مقدار در هشت سال گذشته را رقم زد؛ پس از گذشت یک سال و در پی جنگ اوکراین - روسیه شرکت‌های نفتی سود خود را به دوبرابر رسانده و اقتصاد بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت جهان با رشد چشمگیری روبه‌رو شد.

 ایالات متحده از سال ۲۰۱۸ بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت جهان بوده و در سال ۲۰۲۲ با تولید نزدیک به ۱۸ میلیون بشکه در روز به سلطه خود ادامه می‌دهد. این میزان تقریباً یک‌پنجم عرضه نفت جهان را تشکیل می‌دهد.

 تگزاس، نیومکزیکو، داکوتای شمالی، آلاسکا و کلرادو اصلی‌ترین ایالات تولیدکننده این کشورند. به‌گونه‌ای که سه‌چهارم از نفت تولیدی ایالات متحده را این پنج ایلات شامل می‌شوند. 

 عربستان سعودی با ۱۲ هزار میلیون بشکه در روز و روسیه با ۱۱ میلیون بشکه در روز در جایگاه دوم و سوم قرار می‌گیرند. شایان‌ذکر است، عربستان سعودی به نسبت سال گذشته با رشد ۱۱ درصدی در تولیدات خود روبه‌رو بوده است. ایران در این میان جایگاه هشتم را با سه میلیون بشکه در روز، از آن خودکرده است.

 پنج کشور ابتدایی لیست زیر، بیش از نیمی از نفت جهان را تشکیل می‌دهند.

شایان‌ذکر است که تمامی ۱۰ غول بزرگ نفتی، تولید خود را بین سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲ افزایش دادند و در نتیجه تولید جهانی ۴.۲ درصد نسبت به سال قبل افزایش‌یافته است.

 نفت، رگ حیاتی اقتصاد مدرن است.

 نمودار زیر، بر اساس مناطق جغرافیایی تولیدکنندگان بزرگ نفت جهان تقسیم‌بندی شده‌اند.

 خاورمیانه با ۳۳ درصد یک‌سوم تولید جهانی نفت و آمریکای شمالی نیز با ۲۷ درصد سهم عرضه جهانی نفت تقریباً یک‌سوم دیگر تولید را تشکیل می‌دهد. در جایگاه سوم شور‌های مشترک‌المنافع - سازمانی متشکل از کشور‌های پس از اتحاد جماهیر شوروی - یکی دیگر از تولیدکنندگان بزرگ منطقه‌ای نفت است که سهم ۱۵ درصدی از تولید جهانی را دارد. بااین‌حال آنچه آشکار است کاهش چشمگیر اروپا در تولید نفت است که امروزه تنها ۳ درصد نفت جهانی را به خود اختصاص می‌دهد. گفتنی است نفت اروپا در ۲۰ سال گذشته بیش از ۵۰ درصد کاهش‌یافته است که دلیل آن عوامل مختلفی از جمله قوانین سخت‌گیرانه زیست‌محیطی و تغییر به سمت گاز طبیعی است. 

نفت، رگ حیاتی اقتصاد مدرن است.

پایان مطلب.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
آینده بازار در گرو تغییرات در روند دلار
بازار سرمایه، ریسک بیشتری به بازارهای موازی دارد؛

آینده بازار در گرو تغییرات در روند دلار

ادامه روند صعودی نفت برنت
در بازارهای جهانی؛

ادامه روند صعودی نفت برنت

ارسال نظر