بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۴
نرخ خوراک همچنان در هاله ای از ابهام؛

صنایع، توان رویارویی با تورم های جدید را ندارند

صنایع، توان رویارویی با تورم های جدید را ندارند
متاسفانه صنایع به دلیل عدم سرمایه گذاری توان تورم‌های جدید را ندارند و عمدتا افزایش نرخ دلار منجر به از دست رفتن قسمتی از تولید واقعی شرکت‌ها می‌شود و به سود عملیاتی کمکی نمی‌کند.
کد خبر : ۲۷۴۶۳۴

صنایع، توان رویارویی با تورم های جدید را ندارند

بورس نیوز:

احسان مدنی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز، در رابطه با این موضوع که بازار در مواجهه با گزارش‌های ۶ ماهه و افزایش نرخ ارز چه واکنشس نشان خواهد داد عنوان کرد: در خصوص سوال شما در مورد تاثیر نرخ ارز باید عرض کنم که به نظر من به دلیل اینکه در ۱۰ سال گذشته سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه منفی بوده منجر به کاهش بهره‌وری شرکت‌های بورسی شده است و مانند سابق واکنش مثبت به افزایش نرخ ارز نشان نمی‌دهند.

دلیل این امر به ۲ موضوع ارزش جایگزینی و رشد ریالی فروش شرکت‌ها باز می‌گردد. در گذشته بازار سرمایه با افزایش نرخ ارز در مرحله اول به دلیل کاور کردن ارزش جایگزینی سهام شرکت رشد می‌کرد و سپس به دلیل گزارش‌های فروش و فصلی افزایش پیدا می‌کرد.

این کارشناس در خصوص افزایش نرخ ارز در شرایط تورمی بازار بیان کرد: متاسفانه صنایع به دلیل عدم سرمایه گذاری توان تورم‌های جدید را ندارند و عمدتا افزایش نرخ دلار منجر به از دست رفتن قسمتی از تولید واقعی شرکت‌ها می‌شود و به سود عملیاتی کمکی نمی‌کند؛ بنابراین در شرایط فعلی با لحاظ مدیریت ریسک دارایی‌های امنی مثل طلا بازدهی بهتری به نسبت دارایی‌ها و اوراق مالی دارند.

احسان مدنی در رابطه با عملکرد بازار در نیمه دوم سال جاری گفت: نرخ خوراک همچنان ابهامات خاص خود را دارد و به صورت کلی جو بی اعتمادی در این باره در بازار وجود دارد؛ بنابراین احتمالا با نزدیکی با آذر ماه و ارائه بودجه توسط دولت به مجلس این نوع مسائل شفاف‌تر خواهد شد، و امیدوارم منجر شود که صنایع پتروشیمی و فلزاتی اقبال خوبی نشان دهند.

ظاهرا در این چند وقت اخیر تصمیمات عقلایی تری گرفته در حوزه اقتصادی گرفته شده و امید است که تاثیر مثبت خودشون رو در صورت مالی‌های شرکت‌ها نشان دهند.

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ثبات ارز ابتکار عمل را به شرکت‌ها می‌دهد
وجود تردید‌های جدی بعد از واردکردن ارز فروش نفت؛

ثبات ارز ابتکار عمل را به شرکت‌ها می‌دهد

افزایش قیمت دلار تنها عامل جذاب شدن بازار
نقطه اوجی را بازار سرمایه متصور نیستم؛

افزایش قیمت دلار تنها عامل جذاب شدن بازار

آزمون و خطای دولت با سیاست‌های کلان
زمان بازگشت بازار هم‌زمان با رسیدن شاخص به محدوده یک میلیون و ۹۰۰ هزار واحدی خواهد بود؛

آزمون و خطای دولت با سیاست‌های کلان

احسان مدنی کارشناس بازار سرمایه؛

شیب رشد بورس قطعا شدیدتر خواهد بود

ارسال نظر