بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۹
غیر قابل پیش‌بینی بودن اقتصاد و نرخ بهره بین بانکی، بی‌تمایلی برای سرمایه‌گذاری ایجاد کرده است؛

ایجاد عدم اطمینان بین سهامداران با نسخه‌پیچی‌های یک شبه

ایجاد عدم اطمینان بین سهامداران با نسخه‌پیچی‌های یک شبه
غیر قابل پیش‌بینی بودن اقتصاد همراه با افزایش ریسک‌های سیستماتیک در کشور از یک طرف و از طرف دیگر نرخ بهره بالای بانکی باعث گردیده که در بخش حقیقی اقتصاد، سرمایه‌گذار برای ایجاد ظرفیت محصولات جدید یا افزایش ظرفیت تولید تمایل چندانی نداشته باشد و در بازار‌های ثانویه مانند بازار سرمایه میزان پی بر‌ای بازار کاهش یابد.
کد خبر : ۲۷۴۹۹۹

ایجاد عدم اطمینان بین سهامداران با نسخه‌پیچی‌های یک شبه+بورس نیوز

بورس نیوز:

سمیه صفری کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز، در رابطه با سیست‌گذاری‌ها و نسخه‌پیچی‌های دولت عنوان کرد: پیش‌بینی‌پذیر بودن اقتصاد یکی از مؤلفه‌های مهم جذب سرمایه‌گذار در هر اقتصاد و بازاری است. هنگامی که سیاست‌گذار در بخش حقیقی اقتصاد به صورت مداوم تصمیمات غیر قابل پیش‌بینی اخذ می‌نماید ناخود‌آگاه این پیام را به سرمایه‌گذار مخابره خواهد کرد که یک استراتژی مشخص در خصوص آن صنعت وجود ندارد. 

وی ادامه داد: همین موضوع باعث ایجاد عدم اطمینان در سرمایه‌گذاران گردیده و علی‌رغم افزایش‌های گاه و بیگاه نرخ ارز که در نتیجه چالش‌های موجود در منطقه است، بازار سرمایه در حال درجا زدن بوده و همان‌طور که می‌بینیم سرمایه‌گذاران این روز‌ها کمتر علاقه به خرید سهام از خود نشان می‌دهند و پایین بودن ارزش معاملات موید این موضوع است.

این غیر قابل پیش‌بینی بودن اقتصاد همراه با افزایش ریسک‌های سیستماتیک در کشور از یک طرف و از طرف دیگر نرخ بهره بالای بانکی باعث گردیده که در بخش حقیقی اقتصاد، سرمایه‌گذار برای ایجاد ظرفیت محصولات جدید یا افزایش ظرفیت تولید تمایل چندانی نداشته باشد و در بازار‌های ثانویه مانند بازار سرمایه میزان پی بر‌ای بازار کاهش یابد. (حداقل در کوتاه مدت)

این کارشناس در رابطه با ارزنده بودن سهام شرکت‌هایی که در بازار سرمایه در حال معامله هستند این‌چنین گفت: به طور کلی با توجه به انتشار گزارش‌های خوب ۶ ماهه شرکت‌ها در کدال و کاهش ریسک‌های سیستماتیک بخش بزرگی از صنایع در بازار سرمایه ارزنده هستند اما؛ بعضی از صنایع مانند صنعت بانکداری به دلیل پی بر ای‌های بسیار پایین، دخالت‌های حداقلی دولت، پتانسیل افزایش نرخ تسعیر ارز پتانسیل بسیار بالایی برای رشد داشته و حتی از منظر سرمایه‌گذار ریسک گریز گزینه‌های بسیار جذابی در این صنعت وجود دارد و به نظر می‌رسد به جای سپرده‌گذاری در این بانک‌ها، سرمایه‌گذاری در سهام آن‌ها بسیار جذاب‌تر باشند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر