بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۰
رشد ۴۰ درصدی سود خالص گزارش‌های ۶ ماهه، ناشی از افزایش دلار بود؛

لایحه بودجه خالی از لایحه جذاب برای بازار سرمایه

لایحه بودجه خالی از لایحه جذاب برای بازار سرمایه
در حال حاضر فصل بودجه است و لایحه آن منتشر شده است و لایحه جذابی برای بازار سرمایه به همراه نداشت اما؛ در صورت تصویب لایحه اقلاً از ابهامات کاسته می‌شود که این موضوع می‌تواند مزیت داشته باشد. 
کد خبر : ۲۷۶۴۵۴

بورس نیوز:

ابراهیم سماوی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز، در رابطه با تأثیراتی که گزارش‌های ۶ ماهه بر بازار سرمایه گذاشت این‌چنین گفت: اگر بخواهیم نگاهی به آخرین گزارش فصلی منتشر شده در تابستان ۱۴۰۲ داشته باشیم و آن را با بهار ۱۴۰۲ مقایسه کنیم، نشان‌دهنده این است که درآمد عملیاتی و فروش شرکت‌ها نزدیک به ۱۰ درصد رشد داشته و سود خالص شرکت تا نزدیک به یک درصد رشد پیدا کرده، یعنی عملاً ما در ۳ ماهه دوم نسبت به ۳ ماهه اول سال جاری رشد سود خالص قابل توجهی را نداشتیم اما؛ در مورد گزارش‌های ۶ ماهه سال ۱۴۰۲ نسبت به سال گدشته نیز اگر بخواهیم مقیاسی داشته باشیم بیش از ۴۰ درصد سود خالص رشد داشته که این رشد هم رشد طبیعی بوده است.

وی افزود: خاستگاه و ریشه این رشد ۴۰ درصدی ناشی از افزایش قیمت دلار بوده که مستقیماً در مقدار نرخ فروش صنایع کامودیتی محور اثر خودش را گذاشته است و ناشی از فعالیت‌های جدید یا خط توسعه‌های جدید یا افزایش فروش یا استفاده از ظرفیت‌های بلااستفاده نبوده، صرفاً ناشی از افزایش نرخ دلار بوده است که خودش را در واقع نشان داده است.

این کارشناس در خصوص ارزندگی بازار این‌گونه عنوان کرد: گزارش‌های ۶ ماهه اول سال جاری، گزارش‌های خوب و معمولی بود و نمی‌توانیم بگوییم که گزارش‌های بسیار عالی یا غیر قابل پیش بینی بود بلکه؛ هما‌ن‌طور که انتظار می‌رفت و اتفاقی که افتاد اینکه بازار را نسبت به گذشته ارزنده کرد و منجر به این شد که P/E گذشته نگر بازار حالا حدوداً ۲ واحد نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کند. می‌توانیم بگوییم که P/E ttm فعلی پایین‌تر از میانگین P/E ttm تاریخی بورس هست.

وی اظهار کرد: نکته دیگر که لازم به ذکر است سهم‌ها از لحاظ بنیادی به صورت کلی خیلی جای نگرانی ندارند و نکته بعدی اینکه چرا علی‌رغم ارزنده بودن بازار با تقاضا روبرو نمی‌شود؛ از نظر بحث شفافیت کماکان ابهامات بسیاری وجود دارد، یکی در بحث منطقه و مناقشات، مخصوصاً مناقشاتی که مربوط به حوزه غزه است و ایران نیز به صورت غیرمستقیم درگیر این مناقشات هست و این موضوع بازار‌ را بیشتر به رکود برده است.

سماوی در رابطه با اقداماتی که بر بازار سرمایه تأثیرگذار است بیان کرد: در حال حاضر فصل بودجه است و لایحه آن منتشر شده است و لایحه جذابی برای بازار سرمایه به همراه نداشت اما؛ در صورت تصویب لایحه اقلاً از ابهامات کاسته می‌شود که این موضوع می‌تواند مزیت داشته باشد. 

این کارشناس ادامه داد: نکته بعدی نیز تصمیمات خلق‌الساعه است که در ماه‌های اخیر در بورس گرفته شده که اکنون منجر به کاهش اعتماد سرمایه‌گذاران شده مخصوصاً اون اتفاقی که در روز تاریخی هفدهم اردیبهشت ماه افتاد و یکسری افراد با استفاده از رانت اطلاعاتی خبر از افزایش نرخ خوراک پتروشیمی، خوراک گاز پتروشیمی‌ها و سوخت سایر صنایع را داشتند که به این بی‌اعتمادی‌ها بیشتر دامن زده است.

ابراهیم سماوی در رابطه با این موضوع که در شرایط کنونی چه عواملی می‌تواند اعتماد از دست رفته سهامداران را به بازار برگرداند این‌گونه گفت: راهکار‌هایی که باعث شفافیت بازار و حمایت واقعی مخصوصاً در فصل بودجه به صورت خاص توجه شود می‌تواند در واقع به بازگشت احتمال سرمایه‌گذاران کمک کند و موضوعی که در روز‌های اخیر نیز در صدر اخبار قرار دارد بحث سهام عدالت هست که اکنون شرکت‌هایی که در واقع سرمایه‌گذاری استانی که بیش از ۶۰۰ روز هست نمادشان بسته است و خیلی از سرمایه‌گذاران سرمایه آن‌ها قفل و گرفتار شده‌اند.

در خصوص این موضوع نیز اقداماتی انجام شود و نماد‌های مربوطه باز شوند و دولت در عمل ثابت کند که طرفدار حقوق سهامداران است و دیگر گفتار درمانی اثری ندارد. 

این کارشناس با توجه به این موضوع که نرخ ارز محرک اصلی بازار است، در خصوص ارتباط تأثیراتی که ثبات نرخ ارز بر بازار سرمایه می‌گذارد بیان کرد: مورد بعدی نیز ثبات بازار‌های موازی بالاخص نرخ ارز است که اکنون با توجه به افزایش فروش مخصوصاً در حوزه گاز، نفت و فرآورده‌های نفتی که در سال اخیر داشته‌ایم و یک گشایش‌های غیررسمی نسبت به سال‌های گذشته باز شده، دولت تونسته نرخ ارز در محدوده ۵۰ هزار تومان کنترل کند.

اگر در همین محدوده بتواند کنترل خودش را که به صورت میان مدت هم خواهد بود و بلند مدت نمی‌تواند کنترل کند، ما انتظار جهشی در بازار سرمایه نداریم بلکه در حال حاضر بازار سرمایه یک رشد ملایمی به صورت کلی خواهد داشت اما؛ چون دلار محرک اصلی بازار سهام است اگر رشد در بازار دلار با دلار آزاد ما مشاهده کنیم قطعاً با یک فاصله یا اصطلاحاً گپ زمانی تو بازار سرمایه شاخص کل هم اثرش را خواهیم دید.

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
ارسال نظر