بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۷
پتروشیمی بوشهر با فرمان جواد حاتمی در بزرگراه پیشرفت
پتروشیمی بوشهر بعنوان ابرپروژه شستان همواره عملکرد آن مورد توجه بوده است. بطوریکه در مسیر تولید و اجرای پروژه‌های در دست اجرای خود با چالش‌ها و موانع بسیاری روبرو و نیز مشکلات انباشت شده فراوانی را با خود همراه داشته است.
کد خبر : ۲۷۶۴۶۵

پتروشیمی بوشهر با فرمان جواد حاتمی در بزرگراه پیشرفت

به گزارش بورس نیوز، در راستای اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و سیاست‌های کلی توسعه صنایع پتروشیمی، یکی از بزرگترین طرح‌های پتروشیمی کشور در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس، پتروشیمی بوشهر می‌باشد که با چشم انداز بزرگترین پتروشیمی منطقه برای تولید محصولات الفینی، پلی اتیلن، متانول، گوگرد، اتیلن گلایکول ها، اسید استیک، وینیل استات و یوتیلیتی‌های مرتبط در نظر گرفته شده که در تاریخ ۲۷ بهمن سال ۱۳۸۹ با حضور مسئولین کشوری و لشکری، کلنگ آن بر زمین زده شد. 

میدان گازی پارس جنوبی، بزرگترین میدان گازی جهان می‌باشد که در خلیج فارس و به طور مشترک در آب‌های سرزمینی ایران و قطر واقع شده است. مساحت این میدان گازی ۹۷۰۰ کیلومتر مربع است که ۳۷۰۰ کیلومتر مربع آن در آب‌های ایران و ۶۰۰۰ کیلومتر مربع آن در آب‌های سرزمینی قطر قرار دارد. 

شرکت پتروشیمی بوشهر نیز به عنوان یکی از بزرگ‌ترین مجتمع‌های پتروشیمی کشور و خاورمیانه با سرمایه گذاری شرکت سرمایه گذاری تجاری شستان و شرکت پتروشیمی مارون در چهار سایت با مجموع مساحت ۷۷ هکتار در استان بوشهر، عسلویه، منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس، فاز دو شرکت‌های پتروشیمی و در سه فاز طراحی شده است. 

خوراک مورد نیاز این مجتمع از پالایشگاه چهارم گازی پارس جنوبی (فاز‌های ۶ و ۷ و ۸) تامین و پس از شیرین سازی در اختیار واحد‌های بهره برداری مجتمع قرار می‌گیرد. نحوه تامین خوراک و کامل بودن زنجیره ارزش محصولات پتروشیمی بوشهر از مزیت‌های این مجتمع می‌باشد که با بهره برداری کامل از تمامی فاز‌های آن، نقطه عطفی در قابلیت‌های صنعت پتروشیمی محسوب خواهد گردید و برای شرکت نیز می‌تواند مزیت‌های اقتصادی ویژه‌ای را به همراه داشته باشد. 

پس از راه اندازی هر چهار فاز، ظرفیت تولید سالانه به ۷/۱ میلیون تن رسیده که از این مقدار ۳/۳ میلیون تن محصول میانی و ۳/۸ میلیون تن محصول نهایی خواهد بود. عمده محصولات این مجتمع صادراتی است که در نتیجه ارزآوری مناسبی برای کشور به همراه دارد.

پتروشیمی بوشهر بعنوان ابرپروژه شستان همواره عملکرد آن مورد توجه بوده است. بطوریکه در مسیر تولید و اجرای پروژه‌های در دست اجرای خود با چالش‌ها و موانع بسیاری روبرو و نیز مشکلات انباشت شده فراوانی را با خود همراه داشته است.

با تغییر در مدیریت و ترکیب هیات مدیره پتروشیمی بوشهر از تیر ماه سال جاری، علیرغم گرمای طاقت فرسای تابستان و به تبع آن راندمان پایین‌تر به نسبت ماه‌های دیگر سال، روند پیشرفت پروژه رو به بهبود و رشد قرار گرفت. پیش بینی می‌گردد درصورت تامین منابع مالی و پیش رو بودن فصول خوش آب و هوای منطقه و تصمیمات و تدابیر هیات مدیره و مدیرعامل روند اجرای پروژه سرعت قابل محسوسی خواهد گرفت.

 موید این ادعا پیشرفت فیزیکی اجراء فاز ۲ در دوره ۵ ماهه اخیر (از ابتدای تیر ماه تا انتهای آبان ماه) می‌باشد که برابر ۴.۰۳% و بطور میانگین ماهیانه ۰.۸۱% بوده است.

 بطوریکه در طرح الفین در طی این مدت پیشرفت فیزیکی بخش اجراء ۲.۷۹% و از ۸۷.۲۰% به ۸۹.۹۹% رسیده است. در طرح اتیلن گلایکول در طی این مدت پیشرفت فیزیکی بخش اجراء ۴.۰% و از ۷۶.۴۷% به ۸۰.۴۷% رسیده است. در بخش یوتیلیتی و آفسایت نیز در طی این مدت پیشرفت فیزیکی بخش اجراء ۶.۴۸% و از ۷۵.۰۱% به ۸۱.۴۹% رسیده است.

 در حالیکه در مدت زمان مشابه ۵ ماهه (از ابتدای بهمن ماه سال گذشته تا انتهای خرداد ماه سال جاری)، تنها ۱.۳۰% در بخش اجرای طرح الفین، ۰.۱۶% در بخش اجرای طرح اتیلن گلایکول و ۱.۳۹% در بخش اجراء یوتیلیتی و آفسایت و در کل بخش اجراء فاز ۲، ۰.۹۸% و بطور میانگین ۰.۲% بطور ماهیانه پیشرفت داشته است.

 درصد پیشرفت فیزیکی بخش اجرای طرح فاز ۲ در دو دوره مدیریت بصورت مقایسه‌ای در نمودار زیر مشخص می‌باشد:

پتروشیمی بوشهر با فرمان جواد حاتمی در بزرگراه پیشرفت

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
عباس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۲۴ آذر ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۱
این بنده خدا هم استاد نمودار سازی و امار سازی هست. بله ایشون خیلی توانمند هستن و تونستن بدون تخصص قبلی طی مدت 4 ماه این همه پیشرفت کنن. واقعا مردم رو چی فرض کردین؟؟......
حسن
Germany
شنبه ۲۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۱
داده سازی و بازی با اعداد؟ واقعا چرا؟ این کجا دکتری داره؟ از کی تا حالا مدرک DBA شده دکتری؟ جعل عنوان؟ داده سازی و بازی با امار؟ شگرد جدید برای قالب سازی....