بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۵
اوپک پلاس ممکن است آخرین کارت خود را با کاهش داوطلبانه نفت خام بازی کرده باشد؟
سازمان اوپک پلاس در روز پنج‌شنبه برای بحث درباره اتخاذ سیاست‌های عرضه دیدار کردند و تمدید کاهش تولید داوطلبانه یک میلیون بشکه در روز عربستان از ژوئیه و کاهش ۳۰۰ هزار بشکه در روز روسیه و ۹۰۰ هزار بشکه در روز اضافی برای سایر اعضا، مجموع تعهدات اوپک پلاس را به حدود ۵ میلیون بشکه در روز می‌رساند.
کد خبر : ۲۷۶۵۲۵

به گزارش بورس نیوز، به نقل از رویترز؛ تقلیل تولید نفت توسط ائتلاف اوپک پلاس دو هدف به همراه دارد، و هیچکدام از آن‌ها احتمالاً موجب رضایت گروه صادرکنندگان نفت نخواهد شد. اولا، کاهش تقریبی ۲.۲ میلیون بشکه در روز از اوایل سال میلادی آینده، موجب کاهش تقاضای جهانی خواهد شد. ثانیاً، این سوال را پیش خواهد آورد که آیا این به اصطلاح آخرین تلاش اوپک پلاس است و آیا واقعاً می‌تواند در صورت تداوم روند کاهشی قیمت نفت، کاهش بیشتری داشته باشد!

سازمان اوپک پلاس در روز پنج‌شنبه برای بحث درباره اتخاذ سیاست‌های عرضه دیدار کردند، هرچند که این دیدار از تاریخ ۲۶ نوامبر به دلیل تلاش ظاهری برای دستیابی به توافق به تعویق افتاده بود. بر اساس تصمیمات اتخاذ شده، مجموع کاهش تولید ۲.۲ میلیون بشکه در روز از هشت کشور عضو، یک اعدادی که شامل تمدید کاهش‌های داوطلبانه موجود عربستان و روسیه به میزان ۱.۳ میلیون بشکه در روز بود، شد.

واکنش بازار جهانی نفت به اظهارات اوپک پلاس ضعیف بود؛ به این صورت که قیمت آتی نفت خام برنت از ۸۳.۱۰ دلار به ۸۲.۸۵ دلار در بشکه در روز پنج‌شنبه کاهش یافت. این اقدام قیمت به احتمال زیاد منعکس کننده این دیدگاه بازار است که اقدامات اوپک پلاس احتمالاً برای تثبیت تعادل عرضه و تقاضای جهانی در سه ماهه اول به اندازه کافی برای ایجاد یک رشد کافی نخواهد بود.

همچنین این موضوع ممکن است نشان‌دهنده میزانی از شک و تردید نسبت به ماهیت داوطلبانه کاهش تولید که اضافی است، باشد. همچنین این سؤال ایجاد ایجاد خواهد شد که آیا تحولاتی واقعا در پی خواهد داشت؟ سوال دیگر اینجاست که آیا اوپک پلاس کار کافی برای حفظ قیمت‌ها در سطح بالای ۸۰ دلار بر بشکه، که این احتمالاً حداقل قیمت ترجیحی برای اکثر اعضای گروه است را انجام خواهد داد یا خیر؟

تمدید کاهش تولید داوطلبانه ۱ میلیون بشکه در روز عربستان از ژوئیه و کاهش ۳۰۰ هزار بشکه در روز روسیه و ۹۰۰ هزار بشکه در روز اضافی برای سایر اعضا، مجموع تعهدات اوپک پلاس را به حدود ۵ میلیون بشکه در روز می‌رساند.همچنین باید به این نکته توجه لازم را داشته باشیم که قیمت نفت خام توسط بازار دریایی تعیین می‌شود، و تا حد زیادی تاثیر نفت خام تولید و مصرف شده در داخل، یا حتی نفت منتقل شده از طریق خطوط لوله را نادیده گرفته می‌‎شود.

معاملات دریایی


حجم واردات نفت دریایی تا کنون بر اساس داده‌های مشاوران کالایی Kpler؛ در ۱۱ ماه اول سال میلادی جاری، کلیه واردات نفت دریایی ۴۱.۹۶ میلیون بشکه در روز بوده است. به گفته Kpler، این میزان حاکی از افزایش ۱.۸۶ میلیون بشکه در روز نسبت به میزان ۴۰.۱۰ میلیون بشکه در روز سال ۲۰۲۲ است. هرچند حرکت‌های دریایی تنها عامل رشد تقاضا نیستند، اما احتمالاً عامل تعیین‌کننده اصلی در تنظیم قیمت جهانی است.

بازار دریایی در حال نشان دادن رشد قابل توجهی است، اما احتمالاً کافی نخواهد بود تا افزایش تأمین از تولیدکنندگان خارج از اوپک پلاس، مانند ایالات متحده، برزیل و گویانا را جبران کند. گفتنی است بسیاری از خوش‌بینی‌ها در پیش‌بینی تقاضا توسط اوپک و آژانس بین‌المللی انرژی، حول محور آسیا، به‌ویژه چین به عنوان بزرگترین واردکننده جهان و هند، در جایگاه سومین واردکننده بزرگ، متمرکز است.

واردات نفت خام چین در ۱۰ ماه اول سال ۱۱.۳۶ میلیون بشکه در روز بود که این میزان با افزایش ۱.۲۱ میلیون بشکه در روز نسبت به مقدار کل سال ۲۰۲۲همراه بوده است. بر اساس داده‌های LSEG، هند در ۱۰ ماه اول سال ۴.۶۲ میلیون بشکه در روز وارد شد که ۴۶۲۰۰۰ بشکه در روز نسبت به ۴.۱۴ میلیون بشکه در سال ۲۰۲۲ افزایش داشت. با این حال، در حالی که دو غول آسیایی رشد مناسبی در واردات نشان می‌دهند، ضعف در باقی کشور‌های آسیایی، باعث بروز این دیدگاه یه طور کلی می‌شود که واردات رشد کمی داشته است. 

بر اساس داده‌های LSEG؛ واردات نفت خام آسیا در ۱۰ ماه اول سال میلادی جاری ۲۶.۹۳ میلیون بشکه بوده است که ۱.۳۴ میلیون بشکه از ۲۵.۵۹ میلیون بشکه ثبت‌شده در کل سال ۲۰۲۲ افزایش نشان می‌دهد. در کل، تصویری که بوجود می‌آید نشان‌دهنده این است که احتمالاً پیش بینی رشد تقاضا از بین رفته و تأمین از عرضه کنندگان غیر از اوپک پلاس بیشترین رشد از طریق معاملات دریایی محقق شود.

 

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
ارسال نظر