بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۴
افزایش قیمت نفت به دنبال کاهش عرضه روسیه و تنش‌های دریای سرخ
روسیه روز یکشنبه اعلام کرد که کاهش صادرات نفت را در ماه دسامبر به میزان ۵۰ هزار بشکه در روز یا بیشتر، زودتر از زمان وعده داده شده، افزایش خواهد داد و به دنبال آن معاملات نفت با افزایش یک درصدی همراه بوده است.
کد خبر : ۲۷۶۹۷۴

به گزارش بورس نیوز، به نقل از اینوستینگ؛ امروز دوشنبه معاملات نفت با افزایش یک درصدی به دنبال کاهش صادرات نفت روسیه و درگیری‌ها و حملات در دریای سرخ رشد داشته است. 


بهای معاملات نفت برنت با ۳۲ سنت معادل ۰.۴ درصد افزایش، تا ساعت ۰۴:۱۳ به وقت گرینویچ به ۷۶.۸۷ دلار در هر بشکه رسید، در حالی که بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۳۴ سنت معادل ۰.۵ درصد افزایش، در ۷۱.۷۷ دلار در هر بشکه بود.
تونی سیکامور، تحلیلگر IG؛ آب و هوای بد در روسیه و حمله حوثی‌ها به کشتی‌های نزدیک به یمن را مسبب اصلی افزایش قیمت دانسته است.


در همین راستا روسیه روز یکشنبه اعلام کرد که کاهش صادرات نفت را در ماه دسامبر به میزان ۵۰ هزار بشکه در روز یا بیشتر، زودتر از زمان وعده داده شده، عمق خواهد بخشید، زیرا بزرگ‌ترین صادرکنندگان جهان تلاش می‌کنند از قیمت‌های جهانی نفت حمایت کنند. این اتفاق پس از آن رخ داد که مسکو حدود دو سوم از بارگیری نفت خام اصلی صادراتی خود از بنادر را به دلیل طوفان و نگهداری برنامه ریزی شده در روز جمعه به حال تعلیق درآورد.


در رابطه با تاثیرات جنگ در این زمینه نیز شرکت‌های کشتیرانی (از جمله بزرگ‌ترین خطوط کشتیرانی کانتینری جهان MSC و A.P. Moller – Maersk) در آخر هفته گذشته اعلام کردند که با افزایش حملات شبه نظامیان حوثی در یمن به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ، از کانال سوئز اجتناب خواهند کرد.

(باب المندب) یکی از مهم‌ترین مسیر‌های حمل و نقل جهانی کالا به ویژه نفت خام و سوخت از خلیج فارس به سمت غرب به سمت مدیترانه از طریق کانال سوئز یا خط لوله SUMED در نزدیکی آن و همچنین کالا‌هایی که به سمت شرق به سمت آسیا حرکت می‌کنند، از جمله نفت روسیه است. 
هر دو شرکت برنت و دبلیو تی آی هفته گذشته پس از نشست هفته گذشته فدرال رزرو آمریکا که امید‌ها به پایان افزایش نرخ‌های بهره و کاهش آن‌ها را افزایش داد، با افزایش اندکی به طولانی‌ترین دوره کاهش هفتگی خود در نیم دهه گذشته پایان دادند.

تونی سیکامور از شرکت IG در این مورد افزود: فکر می‌کنم اهمیت جلسه فدرال رزرو در هفته گذشت که خطرات یک فرود سخت برای اقتصاد آمریکا و تقاضای نفت خام در آینده را کاهش می‌دهد، بسیار حائز اهمیت است.
او در ادامه به قیمت‌های WTI اشاره کرد و گفت: برخورد فنی در مورد نفت خام هم حمایتی برای بازیابی به منطقه ۷۶/۷۸ دلار دارد.

تینا تینگ، تحلیلگر CMC Markets)) در یادداشتی اعلام کرد که ضعف دلار نقش بسزایی در این مورد دارد و داده‌های موجودی آمریکا بیشتر از انتظار نیز این پشتوانه را تقویت کرده‌اند، زیرا دلار ضعیف، نفت خام که به دلار قیمت‌گذاری شده است را برای خریداران خارجی ارزان‌تر می‌کند. 
به گفته تحلیلگران، موجودی نفت در کوشینگ اوکلاهما، بزرگ‌ترین مرکز ذخیره سازی آمریکا، ماه گذشته پس از نزدیک شدن به کاهش عملیاتی به دلیل بهبود قیمت گذاری در مرکزی که بشکه‌ها را از حوضه پرمین تگزاس و جریان‌های بالای نفت خام کانادا خارج کرد، دوباره افزایش یافت. 
هجوم اخیر نفت خام از هر دو محل، موجودی نفت خام را برای هشت هفته متوالی بالاتر برده و به ۳۰.۸ میلیون بشکه رسانده است. 

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
ارسال نظر