بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۵
حمله سایبری به پمپ بنزین های سراسر ایران منجر به اختلال در  خدمات پمپ بنزین‌های سراسر ایران شد
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما و رسانه‌های محلی اسرائیل، یک گروه هک که ایران آن را به داشتن ارتباط با اسرائیل متهم می‌کند، روز دوشنبه مدعی شد که حملات سایبری انجام داده که منجر به اختلال در خدمات پمپ بنزین‌های سراسر ایران شده است.
کد خبر : ۲۷۶۹۸۳

به گزارش بورس نیوز به نقل از رویترز؛ جواد اوجی، وزیر نفت پیش‌تر به خبرگزاری صدا و سیما ایران گفته بود: خدمات در حدود ۷۰ درصد پمپ بنزین‌های ایران مختل شده است و دخالت خارجی دلیل احتمالی آن است.

این گزارش صدا و سیمای ایران حاکی از آن است که گروه (پردیتور اسپارو) مدعی شده که پشت پرده این اختلال است. رسانه‌های محلی اسرائیل نیز این ادعا را گزارش دادند.
به گزارش رسانه‌های ایران، پردیتوری اسپارو در بیانیه خود گفت:  این حمله سایبری به شیوه‌ای کنترل شده برای جلوگیری از آسیب احتمالی به سرویس‌های اضطراری انجام شد. 

سازمان پدافند غیرعامل ایران که مسئولیت امنیت سایبری کشور را بر عهده دارد، اعلام کرد که همچنان در حال بررسی تمام دلایل احتمالی اختلالات است.

دیگر رسانه‌های ایرانی افزودند که این گروه هکری در گذشته مدعی حملات سایبری علیه پمپ بنزین ها، شبکه‌های ریلی و کارخانه‌های فولاد ایران شده بودند.
قطعی بنزین در روز دوشنبه اولین حادثه از این دست از سال ۲۰۲۱ است که یک حمله سایبری بزرگ در ایران فروش سوخت را مختل کرد و باعث ایجاد صف‌های طولانی در جایگاه‌های سراسر کشور شد. ایران اسرائیل و آمریکا را به دست داشتن در این حملات متهم کرد.

به گزارش رسانه‌های ایران، این اختلال از اوایل روز دوشنبه آغاز شد و به ویژه در تهران حاد بوده و بسیاری از پمپ بنزین‌ها را مجبور به فعالیت دستی کرد.
اوجی گفت: دست کم ۳۰ درصد از ایستگاه‌های گاز کار می‌کنند و بقیه به تدریج اختلال در خدمات را حل می‌کنند. 
همچنین وزارت نفت پیش‌تر بیان داشت که این اختلال ارتباطی با برنامه‌های افزایش قیمت سوخت ندارد.

رضا عطاران، سخنگوی انجمن جایگاه داران بنزین ایران در گفتگو با خبرگزاری فارس اعلام کرد که مشکل نرم افزاری در پشت پرده این اختلال قرار دارد.

ناوار گفت: مشکل نرم افزاری سیستم سوخت رسانی در برخی از ایستگاه‌های سراسر کشور تایید شده است و کارشناسان در حال حاضر در حال رفع این مشکل هستند.

وی با بیان اینکه کمبودی در تامین سوخت وجود ندارد، از رانندگان خواست به پمپ بنزین‌ها مراجعه نکنند.

به نقل از خبرگزاری صدا و سیما پمپ بنزین‌ها به دنبال تامین سوخت به صورت دستی هستند و حل مشکلات حداقل ۶ تا ۷ ساعت طول خواهد کشید.

اسرائیل هنوز در مورد حمله سایبری در ایران اظهار نظری نکرده است.

واحد سایبری اسرائیل روز دوشنبه اعلام کرد که ایران و حزب الله در حمله سایبری به بیمارستانی در شمال اسرائیل در حدود سه هفته پیش دست داشته اند. در این گزارش آمده که این حمله خنثی شده، اما هکر‌ها توانسته اند (برخی از اطلاعات حساس ذخیره شده در سیستم‌های اطلاعاتی بیمارستان) را بازیابی کنند.


پایان مطلب

اشتراک گذاری :
ارسال نظر