بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۹
ترجیحات سرمایه گذاری بین نسل‌های مختلف
کدام نسل صندوق‌های با درآمد ثابت را بیشتر ترجیح می‌دهد، و کدام به سرمایه‌گذاری‌هایی که ارزش‌های آن‌ها را منعکس می‌کند، اهمیت می‌دهد؟ درادامه داده‌های نظرسنجی ۲۲۰۰ سرمایه‌گذار آمریکایی در سال ۲۰۲۳ پیرامون دیدگاه‌های آن‌ها درباره سرمایه‌گذاری را مشاهده می‌کنیدکه سهم نسل‌های مختلف که با بیانیه‌های زیر موافق بودند، آورده شده است.
کد خبر : ۲۷۷۱۲۶

به گزارش بورس نیوز به نقل از visualcapitalist؛ در این گزارش افراد به سه دسته نسل Y، نسل Z و Boomers تقسیم‌بندی شده اند. نسل Y یا (Millennials) به آن گروه از افراد اطلاق می‌شود که در دهه‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ متولد شده اند. نسل Z به متولدین ۱۹۹۷ الی ۲۰۱۲ و Boomers نسلی از مردم هستند که بین سال‌های ۱۹۴۶ الی ۱۹۶۴ متولد شده‌اند.

ترجیحات سرمایه گذاری بین نسل‌های مختلف/ نره

۴ گزاره مبنای این نظرسنجی قرار گرفته و بر اساس میزان موافقت افراد در سنین مختلف تفکیک شده است. گزاره اول اشاره به این موضوع دارد که صندوق‌های قابل معامله (ETF) مورد علاقه افراد است. در گزاره دوم کمی از شدت آن کاسته شده و بر اطمینان افراد بر صندوق‌های قابل معامله تمرکز داشته است. در جمله سوم با نوعی سرمایه‌گذاری اخلاقی مواجه هستیم؛ سرمایه‌گذاری اخلاقی به معنای سرمایه‌گذاری در شرکت‌ها و سازمان‌هایی است که با باور‌ها و ارزش‌های آن فرد مطابقت داشته باشد. این می‌تواند شامل حمایت از شرکت‌هایی باشد که به محیط زیست احترام می‌گذارند، حقوق بشر را رعایت می‌کنند و برای جامعه مفید هستند. در نهایت میزان تمایل افراد به تنظیم پرتفوی سرمایه گذاری شخصی را مورد بررسی قرار داده است.

ترجیحات سرمایه گذاری بین نسل‌های مختلف/ نره

نسل Y بیش‌ترین ترجیح را به ETF‌ها دارند. همچنین آن‌ها به صندوق‌ها اطمینان بیشتری داشته و در هنگام سرمایه‌گذاری، آن‌ها را انتخاب می‌کنند. 
علاوه بر این، ۵۷ درصد گفتند که برای سرمایه‌گذاری‌های آن‌ها بسیار مهم است که باارزش‌های آن‌ها که شخصی‌تر هستند، همسو شوند. این تقریباً دوبرابر سهم آن‌ها در نسل پیشین آن‌ها یعنی Boomers است.
در همین راستا، شخصی‌سازی پرتفوی سرمایه‌گذاری در این نسل از میزان خوبی برخورد بوده و بیش از ۵۰ درصد از افراد این نوع از سرمایه‌گذاری را میپسندند. این در حالی است این عامل، نسبت به نسل بعدی به طور قابل توجهی کاهش یافت.
به‌طورکلی نسل Z تمایل کمتری نسبت به انواع سرمایه‌گذاری یاد شده از خود نشان داده است. 
دیوید بوستست رئیس بخش مدیریت محصول و نوآوری در شرکت شواب(Schwab) دراین‌رابطه می‌گوید: 
(تمایل سرمایه‌گذاران به داشتن کنترل و همسویی بیشتر سرمایه‌گذاری‌ها با دیدگاه‌های شخصی خود، یک تغییر بزرگ بلندمدت است که هنوز در مراحل اولیه قرار دارد.)

در ادامه خواهیم پرداخت به این موضوع که

نظر نسل Z در مورد آینده مالی خود چگونه است؟

ترجیحات سرمایه گذاری بین نسل‌های مختلف/ نره

از افزایش هزینه‌های زندگی گرفته تا اثرات همه‌گیری کرونا، نسل Z به‌محض ورود به نیروی کار با بحران‌های متعددی مواجه شده است.
برای شروع، افزایش هزینه تحصیل و بدهی فزاینده دانش‌آموزان باعث شده است که بسیاری از مردم ارزش تحصیلات متوسطه را زیر سؤال ببرند. در همین حال، اخراج‌های گسترده و عدم‌اطمینان اقتصادی آن‌ها را نگران اشتغال پایدار کرده است. علاوه بر این، نگرانی در مورد تغییرات آب‌وهوایی یک عامل بسیار واقعی است که بر چگونگی دیدگاه نسل‌های جوان‌تر نسبت به چشم‌انداز آینده آن‌ها تأثیر می‌گذارد.
یک نظرسنجی انجام شده توسط مؤسسه مشاوره صبح (Morning Consult) نشان می‌دهد که نسل Z نسبت به آینده مالی خود بیش از هر زمان دیگری احساس عدم‌اطمینان می‌کند، اکثر آن‌ها بر این باورند که از نظر مالی بهتر از والدین خود خواهند بود، اگر این‌طور نباشد.
جدول زیر دقیقاً نشان می‌دهد که نسل Z در مورد آینده مالی خود چه احساسی دارد:

ترجیحات سرمایه گذاری بین نسل‌های مختلف/ نره

همان‌طور که در جدول فوق مشخص است، این نسل بر اساس جنسیت و ملیت تفکیک شده است و در سطر نهایی، جمع این مورد لحاظ شده است. این نسل شرایط و آینده مالی خود را در سه دسته‌بندی (بهتر از شرایط مالی والدین خود، همچون والدین و بدتر از آنها) تقسیم‌بندی کرده‌اند. 
نسل Z نسلی خوش‌بین و باانگیزه است. بسیاری از جوانان این گروه نسلی برای تکمیل درآمد خود و ساختن آینده‌ای روشن‌تر به کارآفرینی و کاره‌ای جانبی روی آورده‌اند.
بنابراین، وقتی از آن‌ها پرسیده می‌شود که در مقایسه با والدین خود چگونه از نظر مالی رفتار خواهند کرد، منطقی به نظر می‌رسد که ۳۸ درصد از جوانان نسل Z که توسط مشاور صبحگاهی مورد بررسی قرار گرفتند، بر این باور بودند که آن‌ها از والدین خود بهتر خواهند بود. ۴۳ درصد معتقد بودند که وضعیت مالی آن‌ها به همین شکل باقی خواهد ماند و تنها ۱۹ درصد احساس می‌کردند که اوضاع بدتر خواهد شد.
هرچند گفتنی است صرف‌نظر از جنسیت و نژاد، از هر پنج نسل چهار نفر می‌گفتند که اگر یکی نباشند، بهتر از والدین خود خواهند بود.
بنابراین، درحالی‌که بسیاری از داستان‌هایی که در مورد چشم‌انداز نسل Z می‌شنویم، چارچوب منفی دارند، این نسل خوش‌بین‌تر و مصمم‌تر از آن چیزی است که می‌توان انتظار داشت.

 

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
برچسب ها :
ارسال نظر