بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۱۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
گزارش تحلیل شرکت فولاد خوزستان
گزارش تحلیل شرکت فولاد خوزستان از سوی شرکت سرمایه‌گذاری هامون صبا(سهامی‌عام) ارائه شد.
کد خبر : ۲۷۸۷۱۵

به گزارش بورس نیوز، گزارش تحلیل شرکت فولاد خوزستان از سوی شرکت  سرمایه‌گذاری هامون  صبا(سهامی‌عام) ارائه شد.

نگاهی به صنعت فولاد

فولاد بعد از نفت و گاز دومین کالای مهم تجارت جهانی را تشکیل می‌دهد. این محصول ترکیب بسیار متنوعی از آهن، کربن و عناصر آلیاژی است.

عناصر آلیاژی فولادشامل:کربن ـ مس ـ گوگرد ـ فسفر ونیکل است. به آلیاژ‌های آهنی که بین دو هزارم درصد تا حدود دو درصد کربن داشته باشند، فولاد اطلاق می‌شود.

در نمودار یک میزان تولید کشور‌های مختلف در سال ۲۰۲۲ آورده شده است؛ با پاندمی کرونا و تاثیر آن بر اقتصاد جهانی تولیدات کشور‌ها کاهش یافت. در ۴ سال اخیر چین، بزرگترین تولید کننده فولاد با افزایش تولید روبه رو بوده است، اما سایر کشور‌ها مانند هند، ژاپن، ایالات متحده، کره جنوبی و آلمان کاهش تولید داشته اند. کشور ما با افزایش ۵ درصد در تولید فولاد بیشترین میزان رشد را طی سال ۲۰۲۰ تجربه کرد و همچنان به عنوان ۱۰ امین تولید کننده برتر فولاد جهان شناخته می‌شود.

گزارش تحلیل شرکت فولاد خوزستان

نمودار ۲ نشان دهنده بزرگترین صادرکننده‌های فولاد در سال ۲۰۲۲ می‌باشد.

گزارش تحلیل شرکت فولاد خوزستان

ایران در سال مذکور با صادرات ۷ میلیون تن چدن و فولاد خام در مکان شانزدهمین بزرگترین صادرکنندگان فولاد جهان قرار گرفت. نمودار ۳ نشان‌دهنده مقاصد صادراتی ایران می‌باشد.

گزارش تحلیل شرکت فولاد خوزستان

به‌طور کلی فرایند تولید محصولات زنجیره فولاد مشابه شکل زیر است و در دنیا عموما به دو روش کوره بلند و کوره قوس الکترکی صورت می‌گیرد.
در حال حاضر حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد تولید فولاد جهان از روش کوره بلند انجام می‌شود.

در کشور‌هایی که از منابع گازی غنی برخوردارند تولید فولاد با استفاده از روش کوره قوس الکتریکی مرسوم است.

گزارش تحلیل شرکت فولاد خوزستان

در شکل زیر روند تولید محصولات زنجیره فولاد نشان داده شده است. به‌طور کلی می‌توان زنجیره فولاد را به ۴ مرحله تقسیم کرد. مرحله اول معدن‌کاری و استخراج سنگ‌آهن، مرحله دوم فرآوری (در این مرحله پس از انجام عملیاتی به ترتیب به سنگ‌آهن دانه بندی شده، کنسانتره، گندله و آهن‌اسفنجی می‌رسند)، مرحله سوم فولادسازی و مرحله چهارم نورد می‌باشدکه محصولات مختلف از جمله ورق گرم، ورق سرد و میلگرد تولید می‌شود.

گزارش تحلیل شرکت فولاد خوزستان

معرفی شرکت فولاد خوزستان

شرکت فولاد خوزستان بزرگترین عرضه کننده محصولات نیمه نهائی فولاد (اسلب، بلوم و بیلت) و دومین قطب تولید فولاد خام کشور و یکی از بنگاه‌های پیشروی اقتصادی است که در عرصه‌های ملی و منطقه‌ای حضوری فعال دارد. این شرکت با وسعت ۳.۸ کیلومتر مربع، در مجاورت شهر اهواز، مرکز استان خوزستان در جنوب غربی کشور، واقع شده است. فولاد خوزستان اولین مجتمع تولید آهن و فولاد کشور به روش احیا مستقیم و کوره قوس الکتریکی است که در تاریخ ۱۳۶۶/۱۱/۱۳ تحت شماره ۶۸۸۸۹ در اداره ثبت تهران به ثبت رسیده و در ۱۲ فروردین سال ۱۳۶۸ افتتاح شده است. نام این شرکت در تاریخ ۱۳۷۱/۰۴/۰۶ صنایع فولاد اهواز و سپس در تاریخ ۱۳۷۴/۰۹/۰۲ به شرکت فولاد خوزستان تغییر یافته است.

جدول زیر نشان دهنده ظرفیت اسمی محصولات شرکت است.

گزارش تحلیل شرکت فولاد خوزستان

در جدول زیر سهامداران عمده شرکت آورده شده است.

گزارش تحلیل شرکت فولاد خوزستان

نمودار زیر نشان دهنده روند سود تقسیمی می‌باشد.

گزارش تحلیل شرکت فولاد خوزستان

باتوجه به بررسی‌های انجام شده از صنعت فولاد و شرکت فولاد خوزستان مفروضات تحلیل به شرح جدول زیر می‌باشد.

گزارش تحلیل شرکت فولاد خوزستان

با در نظر گرفتن مفروضات سود فخوز به شرح زیر کارشناسی شده است.

گزارش تحلیل شرکت فولاد خوزستان

شایان ذکر است نرخ بیلت که در سال ۱۴۰۱ بالای ۷۰۰ دلار نیز رفته بود اکنون به زیر ۵۰۰ دلار رسیده است که این موضوع ریسک نرخ برای این شرکت را بالاتر برده است همچنین دور بودن زیرمجموعه‌های شرکت از محل اصلی شرکت باعث متحمل شدن هزینه حمل و نقل بالایی برای این شرکت می‌شود که در سوداوری شرکت بسیار موثر است.

جمع بندی

 طبق کارشناسی انجام شده نسبت P/E برای سال ۱۴۰۲ برابر ۶.۲ و برای سال ۱۴۰۳ برابر ۳.۶ است. همچنین از ریسک‌های موجود در این شرکت می‌توان به قطعی برق در تابستان و گاز در زمستان، افزایش قیمت انرژی و هزینه حمل و نقل بالا اشاره کرد. شایان ذکر است در حال حاضر اکثر کامودیتی‌ها در کف میانگین قیمتی بلندمدت تاریخی خود قرار دارند و انتظار کاهش بیشتر متصور نیست.

گزارش تحلیل شرکت فولاد خوزستان

مدیر واحد تحلیل: علی آقائی_ تحلیلگر: هدیه غفوری

 شرکت  سرمایه‌گذاری هامون  صبا

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر