بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۹
۱۹ پروژه زیست محیطی با هزینه ۲ هزار میلیارد تومان در دست اجراست/ راه اندازی پروژه بازچرخانی پساب صنعتی
مدیر محیط زیست شرکت فولاد خوزستان گفت: در حال حاضر ۱۹ پروژه زیست محیطی با هزینه ۲ هزار میلیارد تومان در دست اجرا داریم. ۱۱ پروژه در فاز مهندسی داریم که در سال آینده وارد مرحله بهره برداری می‌شود. 
کد خبر : ۲۷۹۰۳۳

سرخی، مدیر محیط زیست فولاد خوزستان در گفتگو با بورس نیوز، اظهار کرد: فرایند تولید فولاد به دلیل نوع مواد اولیه و مقادیر آب و انرژی که مصرف می‌شود، همیشه این پتانسیل را دارد که پیامد‌های محیط زیستی مختلفی را داشته باشد. برای اینکه این پیامد‌ها به حداقل برسد، نیازمند یک سیستم مدیریت زیست محیطی است که بتوانیم عملکرد زیست محیطی را بهبود بخشیم و به سمت تولید فولاد سبز برویم.

وی افزود: البته باتوجه به محل استقرار شرکت فولاد خوزستان نسبت به سایر واحد‌های فولادسازی، این شرکت چالش‌های خاصی را دارد. اولین چالش ما موضوع قدیمی بودن تکنولوژی است. طراحی فولاد خوزستان به سال ۱۳۵۲ بر می‌گردد. در این شرکت باگذشت زمان می‌بایست هم تولید می‌کردیم، هم ظرفیت تولید را افزایش می‌دادیم و هم همزمان با اجرای پروژه‌ها آلودگی‌ها را نیز کاهش می‌دادیم که این مساله یکی از چالش‌های ماست.

مدیر محیط زیست شرکت فولاد خوزستان ادامه داد: چالش بعدی شرایط آب و هوایی خوزستان است. در اهواز دمای هوا در تابستان به ۵۲ درجه می‌رسد و ۹ ماه از سال نیز دمای هوا بالاست. از طرفی نوع مواد اولیه مورد استفاده ما یعنی کنسانتره سنگ آهن، سنگ آهک همه به شکل ریزدانه و پودر است. شرایط دمایی، خشکی هوا و وزش باد این پتانسیل را ایجاد می‌کند که ما ذرات معلق و گرد و غبار را داشته باشیم. به همین دلیل در حال حاضر مهمترین پیامد زیست محیطی فولاد خوزستان همین ذرات معلق و گردوغبار است.

سرخی خاطرنشان کرد: مساله دیگر، نزدیکی شرکت به مناطق مسکونی است. شرکت فولاد خوزستان در زمان احداث فاصله ۱۰ کیلومتری با اهواز داشت. اما درحال حاضر فاصله ما با شهر ۱۵۰ متر شده است. حریم فولاد خوزستان رعایت نشده و در محدوده شهری قرار گرفته است. این موضوع باعث می‌شود چالش‌های زیست محیطی بیشتری پدید آید. 

وی توضح داد: بر همین اساس از سال ۱۳۸۰ با استقرار نظام مدیریت زیست محیطی به این سمت رفتیم که وضعیت موجود را شناسایی، خطرات و پیامد‌ها را ارزیابی و ریسک را محاسبه کنیم تا به پیامد‌ها بپردازیم. از سال ۸۱ تاکنون بیش از ۱۰۳ پروژه در محیط زیست اجرا کردیم. ماحصل این پروژه‌ها این بود که در ۱۲ سال گذشته علیرغم اینکه ظرفیت تولید ۵۰ درصد افزایش یافته، انتشار آلودگی ۵۵ درصد کم شود. البته هنوز هم به شرایط خوب و پایدار نرسیدیم. وضعیت موجود از نظر ما مطلوب نیست، اما این اطمینان را می‌دهیم که حرکت در مسیر خوبی بوده و امیدواریم با طرح‌های در دست اجرا در آینده این وضعیت را بهتر کنیم.

مدیر محیط زیست شرکت فولاد خوزستان گفت: در حال حاضر ۱۹ پروژه زیست محیطی با هزینه ۲ هزار میلیارد تومان در دست اجرا داریم. ۱۱ پروژه در فاز مهندسی داریم که در سال آینده وارد مرحله بهره برداری می‌شود. 

سرخی ادامه داد: یکی از مهمترین پروژه‌های ما پروژه توری باد است. در قالب این پروژه، دیواری به طول ۳ کیلومتر محیط پیرامون فایل‌های سنگ آهن را در بخش انباشت و برداشت پوشش می‌دهند. عملکرد این توری به این دلیل است که سرعت وزش باد را کاهش و از انتشار غبار جلوگیری می‌کند. این پروژه برای اولین بار در کشور انجام خواهد شد و از نظر ابعاد نیز در خاورمیانه تاکنون اجرا نشده است. اما شرکت فولاد خوزستان در این زمینه پیشگام است.

وی با اشاره به اقدامات دیگر شرکت فولاد خوزستان گفت: از اقدامات خوب دیگر فولاد خوزستان، استفاده از خدمات شرکت‌های دانش بنیان در زمینه توسعه روش‌های پسین کنترل غبار بوده تا بتوانیم کاهش انتشار آلودگی را بدون مصرف انرژی و آب داشته باشیم. در حال حاضر این طرح‌ها به شکل آزمایشی اجرا شده و برای توسعه آن تلاش می‌کنیم.

مدیر محیط زیست شرکت فولاد خوزستان بیان کرد: یکی از نکات حائز اهمیت موضوع کمبود منابع آب و خشکسالی است که در کشور وجود دارد. پروژه بازچرخانی پساب صنعتی شرکت فولاد خوزستان است. تصفیه خانه بازچرخانی پساب صنعتی از سال ۸۵ با ظرفیت ۳ هزار متر مکعب بر ساعت راه اندازی شد. این پروژه در بازچرخانی تکمیل و در اردیبهشت وارد مدار بهره برداری شد. حدود ۷۰ درصد این پساب تصفیه تکمیلی می‌شود و به فرایند تولید بر می‌گردد. با این پروژه، یکهزار متر مکعب برداشت آب در ساعت از کارون کمتر شد. 

وی افزود: مورد دیگر استقرار سیستم‌های پایش عملکرد است. تمام خروجی‌ها و خروجی تصفیه خانه پساب صنعتی سیستم مانیتورینگ آنلاین دارند و دیتاهایشان به شکل مستقیم در اختیار سازمان محیط زیست است. علاوه بر آن هر سه ماه یکبار نیز از آزمایشگاه معتمد سازمان استقاده می‌کنیم. پایش‌ها انجام و نتایج را روی سامانه جامع محیط زیست کشور آپلود می‌شود. امیدواریم با پروژه‌های در دست اجرا در ۵ سال آینده وضعیت شرکت بهتر از وضعیت فعلی شود و به شرایطی برسیم که بگوییم تولید ما تولید سبز است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر