بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۲
هر آنچه باید در مورد میدان ساعت یزد بدانید
ایران شهر‌های تاریخی فراوانی دارد که بازدید از آن‌ها برای هر گردشگری می‌تواند جذاب باشد. یزد یکی از این شهر‌های تاریخی است که در فلات مرکزی کشور واقع شده و آثار فراوانی را در خود جای داده است.
کد خبر : ۲۷۹۷۰۰

به گزارش بورس نیوز، ایران شهر‌های تاریخی فراوانی دارد که بازدید از آن‌ها برای هر گردشگری می‌تواند جذاب باشد. یزد یکی از این شهر‌های تاریخی است که در فلات مرکزی کشور واقع شده و آثار فراوانی را در خود جای داده است. امروزه با توجه به پیشرفت زیادی که سیستم‌های حمل‌ونقل بین شهری داشته‌اند، می‌توانید به‌راحتی و با تهیه بلیط قطار یزد در عرض چند ساعت به این شهر رسیده و از آثار تاریخی آن بازدید نمایید. یکی از معروف‌ترین آثار تاریخی یزد، برج ساعت است که در ادامه نکاتی جالب پیرامون آن را بررسی خواهیم کرد.

تاریخچه میدان ساعت یزد

شاید باور این موضوع برای شما نیز سخت باشد که میدان ساعت یزد، اولین میدان ساعت جهان است. برجی که در وسط این میدان قرار دارد، در سال ۷۵۲ قمری ساخته شد و امروزه با گذشت نزدیک به هزار سال، هنوز هم پابرجا است. در ابتدا یک ساعت در این برج نصب بود که طبق منابع تاریخی، توسط فردی به نام ابوبکر ساعت‌ساز یزدی ساخته شده بود. بعد‌ها در زمان قاجار، سه ساعت دیگر نیز به این برج اضافه شدند که هر چهار سمت میدان را پوشش می‌دهند. علاوه بر این، در زمان قاجار‌ها تغییراتی اساسی در معماری این برج نیز صورت گرفت که سبک آن را به‌کلی تغییر داد.

میدان ساعت یزد در سال ۱۳۷۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به‌ثبت رسید و پس از آن به‌واسطه تاریخ بی‌نظیری که داشت، شهرتی جهانی کسب کرد.

جزئیات معماری برج ساعت یزد

در کنار بادگیر‌های معروف یزد، برج ساعت نیز به‌دلیل معماری بسیار خاصی که دارد، به یکی از نماد‌های این شهر تبدیل شده است. این برج سبکی کاملا قاجاری داشته و یکی از آثار ارزشمند این دوره محسوب می‌شود. هنگامی که از نزدیک به برج ساعت یزد نگاه می‌کنید، متوجه خواهید شد که تمامی آجر‌هایی که در ساخت آن به‌کار رفته‌اند، کاملا یک‌دست هستند و با دقت و ظرافتی بی‌نظیر کنار یکدیگر چیده شده‌اند. قوس‌ها و طاق‌هایی که روی هر یک از سمت‌های برج پیاده‌سازی شده‌اند، کاملا قرینه هستند و به‌خاطر فرمی که دارند، سبب شده‌اند تا در نگاه اول برج ساعت کشیده‌تر و بلندتر از چیزی که واقعا هست به‌نظر برسد.

هر آنچه باید در مورد میدان ساعت یزد بدانید

در دو طرف هر یک از دیواره‌های این برج، نوار‌هایی از کاشی‌های آبی‌رنگ وجود دارند که از پایین تا بالای برج کشیده شده‌اند. کاشی‌هایی که در ساخت این نوار‌ها به‌کار رفته‌اند جزو بهترین و یونیک‌ترین کاشی‌ها هستند و کیفیت و درخشندگی آن‌ها با وجود سالیان زیادی که از ساخت‌شان می‌گذرد هنوز هم مشهود است.

دلیل ساخت میدان ساعت یزد

میدان‌های ساعت در زمان‌های گذشته نقش میدان اصلی شهر را بازی می‌کردند. میدان ساعت یزد نیز همین نقش را داشته و هنگامی که به اطراف آن نگاه کنید، متوجه خواهید شد که بسیاری از مکان‌های اصلی شهر در اطراف این میدان قرار دارند. برای مثال، در یکی از سمت‌های میدان ساعت، قدیمی‌ترین حسینه شهر واقع شده که محل برگزاری مراسمات مذهبی و تجمع مردم بوده است.

در سمت دیگر، آب انباری عظیم واقع شده است. برای این که عظمت این آب انبار را بهتر درک کنید، باید بگوییم که ۴ بادگیر روی سقف آن قرار دارند و تعداد ۴۹ پله نیز برای آن در نظر گرفته شده‌اند.

از دیگر چیز‌های جالبی که اطراف میدان ساعت یزد مشاهده خواهید کرد، ساباط است. ساباط درواقع به کوچه‌ها و گذرگاه‌هایی گفته می‌شود که سرپوشیده هستند. دلیل سرپوشیده بودن این گذرگاه‌ها، جلوگیری از برخورد نور آفتاب با مردمانی است که در خیابان‌ها رفت‌وآمد می‌کنند. ساباط همیشه در ساخت شهر‌هایی که در مناطق کویری قرار دارند یکی از اصلی‌ترین ارکان بوده است.

نکته جالب دیگری که دانستن آن خالی از لطف نیست، این است که طبق محاسبات جغرافیایی، میدان ساعت یزد در مرکزی‌ترین نقطه ایران واقع شده است؛ بدین معنا که هنگام ایستادن کنار برج ساعت، از تمامی مرز‌های کشور حداکثر فاصله را خواهید داشت.

هر آنچه باید در مورد میدان ساعت یزد بدانید

اگر شما نیز قصد دارید تا به یزد رفته و از آثار تاریخی و زیبای این شهر دیدن کنید، پیشنهاد می‌کنیم تا به سایت فلای تودی مراجعه کرده و بلیط قطار یزد را تهیه نمایید. خطوط ریلی کشور امروزه اغلب نقاط را پوشش می‌دهند و بلیط خود را می‌توانید به مبدأ هر یک از شهر‌های ایران خریداری کنید.

تفاوت میدان ساعت با ساعت مارکار

شاید برای‌تان جالب باشد که یزد یک برج ساعت معروف دیگر به نام ساعت مارکار نیز دارد. این برج ساعت در سال ۱۳۱۳ ساخته شده و آن نیز به‌عنوان یکی از آثار تاریخی یزد محسوب می‌شود؛ اما میدان ساعت تاریخی بسیار طولانی‌تر از ساعت مارکار دارد و مقایسه کردن این دو بنا کاری منطقی نیست.

ساعت مارکار در واقع یکی از اعضای مجموعه مارکار است. مجموعه مارکار شامل یک دبیرستان و یک بهزیستی نیز بود که با هزینه شخصی فردی هندی که از پیروان دین زرتشتی بود ساخته شد. با توجه به این که شهر یزد یکی از مراکز مهم دین زرتشتی به‌حساب می‌آید، این فرد به‌خاطر ارادت خود به این شهر مجموعه مارکار را در یزد ساخت.

خرید بلیط و سفر به یزد از طریق فلای تودی

امروزه بسیاری از بخش‌های زندگی انسان با تکنولوژی آمیخته شده‌اند. در رابطه با سفر کردن نیز این‌چنین بوده و دیگر هیچ گردشگری برای تهیه بلیط یا رزرو هتل، مراجعه حضوری انجام نمی‌دهد. برای تهیه بلیط قطار یزد و رقم زدن سفری خاطره‌انگیز برای خود و خانواده‌تان، پیشنهاد می‌کنیم که به وبسایت مجموعه فلای تودی مراجعه کرده و تمامی ملزومات سفرتان را از طریق این آژانس تهیه نمایید.

فلای تودی یکی از بهترین و معتبرترین آژانس‌های مسافرتی کشور است که شهرت اصلی آن به‌خاطر خدمات فراوانی است که به‌صورت آنلاین ارائه می‌دهد. امروزه می‌توانید علاوه‌بر بلیط قطار تمامی شرکت‌ها ریلی، بلیط هر یک از ایرلاین‌های داخلی و خارجی را نیز از طریق همین وبسایت تهیه کرده و در سریع‌ترین زمان ممکن به مقصد برسید. به غیر از این، امکان رزرو هتل در هر یک از نقاط کشور نیز فراهم شده و پیشنهاد می‌کنیم که قبل از شروع سفر، محل اقامت‌تان را نیز رزرو نمایید؛ چرا که ممکن است با مشکلاتی همچون پر بودن ظرفیت هتل‌ها (به‌خصوص در ایام تعطیل) مواجه شوید.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر