کاهش مستمر قیمتها در بازار خودرو/ هفتهای دیگر از افت قیمتها

به نقل از خبرنگار بورسنیوز، بازار خودروی کشور در هفته منتهی به ۲۵ اردیبهشت با ادامه روند کاهش قیمتها و عمیقتر شدن رکود در معاملات مواجه شد. بررسیها نشان میدهد که کاهش تقاضا، نوسانات ارزی و چشمانداز نامشخص واردات خودرو از جمله عوامل اصلی تأثیرگذار در این کاهش به شمار میروند.
روند کاهشی قیمت خودرو
در بازار خودروهای داخلی، کاهش قیمت در اکثر محصولات محسوس بود؛ به عنوان نمونه، پژو ۲۰۷ اتوماتیک پانوراما امروز با افزایش حدود ۱۶ میلیون تومانی نسبت به روز گذشته، به بهای یک میلیارد و ۵۸ میلیون تومان رسید. این قیمت در مقایسه با نرخ کارخانه، اختلافی معادل ۲۵۲ میلیون و ۲۹۸ هزار تومان را نشان میدهد.
دنا پلاس نسخه بورسی امروز با کاهش شش میلیون تومانی، به قیمت ۸۴۴ میلیون تومان در بازار معامله شد. این خودرو از سوی کارخانه با قیمت ۷۲۵ میلیون و ۷۶۶ هزار تومان عرضه میشود که نشاندهنده اختلاف ۱۵۸ میلیون و ۲۳۴ هزار تومانی بین نرخ کارخانه و بازار است.
نام خودرو و قیمت:
وانت زامیاد گازسوز: ۷۳۹ میلیون تومان
- کوییک اتوماتیک: ۶۸۳ میلیون تومان
- شاهین اتوماتیک پلاس: ۱/۲۳۰ میلیارد تومان
- پژو ۲۰۷ اتوماتیک پانوراما: ۱/۰۵۸ میلیارد تومان
- سورن پلاس (XU۷P): ۷۱۰ میلیون تومان
- دنا پلاس بورسی: ۸۸۴ میلیون تومان
- ساینا اتوماتیک: ۶۵۰ میلیون تومان
- اطلس GL: ۵۷۵ میلیون تومان
- ساینا S: ۵۰۶ میلیون تومان
- تارا اتوماتیک V۴: 1/128 میلیارد تومان
کاهش قیمت خودروهای مونتاژی و وارداتی
همچنین در بخش خودروهای مونتاژی نیز شاهد کاهش قیمت بودیم؛ به عنوان مثال، تیگو ۷ پرمیوم که در بازار داخلی رقیبی جدی برای کراساوورهایی مانند دیگنیتی پرایم و فیدلیتی پرایم به شمار میآید، امروز با کاهش ۱۰ میلیون تومانی به قیمت دو میلیارد و ۳۴۰ میلیون تومان عرضه شد. در عین حال، کیامسی T۹ که در مرتبهای بالاتر از مدل T۸ قرار دارد، در معاملات امروز با افزایش ۳۰ میلیون تومانی به سطح قیمتی دو میلیارد و ۸۲۰ میلیون تومان رسید.
فعالان بازار بر این باورند که سیاستهای تعرفهای جدید و بلاتکلیفی در واردات خودروهای خارجی تأثیر مستقیمی بر قیمت خودروهای مونتاژی داشته است.
نام خودرو و قیمت:
X۲۲ پرو دستی: ۱/۰۶۰ میلیارد تومان
- X33 کراس (دستی): ۱/۱۳۰ میلیارد تومان
- جک J۴: ۹۸۴ میلیون تومان
- فیدلیتی پرستیژ (۵ نفره): ۳/۰۲۰ میلیارد تومان
- کی ام سی T۹: 2/100 میلیارد تومان
- تیگو ۷ پرمیوم: ۲/۸۲۰ میلیارد تومان
- دیگنیتی پرایم: ۲/۳۴۰ میلیارد تومان
- لاماری هیبرید: ۱/۸۵۸ میلیارد تومان
- دیگنیتی پرایم: ۲/۵۸۰ میلیارد تومان
- هونگچی E-QM۵: 1/650 میلیارد تومان
در بخش خودروهای وارداتی نیز روند کاهشی ادامه یافت. تحلیلگران معتقدند که افزایش تعرفه واردات خودرو تا سقف ۱۰۰ درصد در بودجه سال جاری، بیاعتمادی به آینده بازار وارداتیها را تشدید کرده است.
تداوم رکود
با توجه به وضعیت اقتصادی کشور و عدم وجود محرکهای قوی در بازار، کارشناسان پیشبینی میکنند که روند رکودی بازار خودرو تا پایان خرداد ادامه یابد. در شرایطی که واردات خودرو هنوز با موانع سیاستی مواجه است و تولید داخلی نیز نتوانسته پاسخگوی نیاز بازار باشد، انتظار رونق در معاملات در کوتاهمدت بعید به نظر میرسد.
انتهای پیام/