پیروزی بر ناترازی انرژی؛ گامهای مؤثر در تحقق پایداری انرژی

به گزارش بورس نیوز، علی امرایی اظهار داشت: یکی از بزرگترین چالشهای سرمایهگذاری در مناطق شرقی کشور، هزینههای بالای حملونقل است. شرکتهای بزرگ تمایل به تأمین سنگآهن از افغانستان دارند، اما هزینههای حمل و نقل از شمال شرق به مرکز کشور به قدری بالا است که نرخ بازگشت سرمایه و توجیهپذیری اقتصادی این سرمایهگذاریها را با مشکلات جدی مواجه کرده است.
وی همچنین اشاره کرد: برای منتقل کردن محصول پرعیار از خواف به بندرعباس و صادرات، هزینهای بالغ بر ۱۰۰ تا ۱۳۰ دلار را متحمل میشویم. هزینه حمل از خواف تا بندرعباس ۲۵ دلار و از بندرعباس تا چین نیز ۲۵ دلار است. این موارد، سرمایهگذاری را برای سهامداران و سرمایهگذاران با چالشهایی روبرو کرده است.
مدیرعامل فولاد سنگان در ادامه به قیمت کنسانتره در بورس کالا اشاره نمود و گفت: قیمت نقدی کنسانتره در بورس حدود ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به ازای هر تن است، اما هزینه حمل به ازای هر تن به ۲ میلیون تومان میرسد. این هزینه قبل از افزایش قیمت گازوییل بوده و با گرانی گازوییل، هزینهها حتی بیشتر خواهد شد. این امر باعث میشود که تولید فاقد توجیه اقتصادی شود و حاشیه سود شرکتها روز به روز کاهش یابد.
وی تأکید کرد: افزایش قیمت حاملهای انرژی و هزینههای حمل، حاشیه سود شرکتها را تحت فشار قرار داده و سرمایهگذاری برای آینده را با خطرات زیادی مواجه میکند.
امرایی در ادامه به توسعه حملونقل ریلی به عنوان یک راهکار برای حل این مشکلات اشاره کرد و افزود: حملونقل ریلی به دلیل صرفهجویی اقتصادی، سرعت بالا، جلوگیری از تخریب زیرساختهای جادهای و کاهش خطرات جانی، بهترین و ایمنترین روش حملونقل برای صنایع معدنی در جهان است. بر اساس سند چشمانداز ۱۴۰۴، باید ۲۶ هزار کیلومتر خط ریلی در کشور داشته باشیم، اما آمارها نشان میدهد که این میزان به ۱۵ تا حداکثر ۱۸ هزار کیلومتر رسیده که به هیچ وجه پاسخگوی نیازها نیست.
وی ادامه داد: لازم است خط آهن خواف تا بافق ایجاد شود. در حال حاضر ۲۰ میلیون تن محصول تولید میشود و پیشبینی میشود که در دو سال آینده به ۲۵ میلیون تن برسد، اما ظرفیت حملونقل ریلی ما تنها ۸ میلیون تن است که یکی از بزرگترین چالشها به شمار میرود.
امرایی درباره چشمانداز جهانی صنعت فولاد گفت: با توجه به مطالعات بینالمللی، آیندهای روشن برای تولید فولاد خام نمیبینم. تولید فولادهای آلیاژی با ارزش افزوده بالاتر میتواند آینده بهتری برای این صنعت فراهم کند. سرانه مصرف فولاد در جهان در حال کاهش است، چرا که ساختوسازها به سمت سبکسازی پیش میرود و صنایع مانند خودروسازی و لوازم خانگی از فولاد کمتری بهره میبرند.
مدیرعامل فولاد سنگان همچنین افزود: ما در راستای استراتژی کلان فولاد مبارکه و با توجه به نیازهای منطقهای، توسعههای خود را ادامه میدهیم و تلاش داریم تا توسعههای بیرویه نداشته باشیم و به سمت تولیداتی حرکت کنیم که توجیه اقتصادی بیشتری دارند و آینده بهتری برای صادرات دارند.
وی در مورد تکمیل زنجیره تولید خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه ما مواد اولیه مورد نیاز فولاد مبارکه را تولید میکنیم، در حال حاضر امکان تکمیل زنجیره تولید میسر نیست. این تکمیل باید با موافقت سهامداران در استان انجام شود و توجیهپذیری اقتصادی برای سهامداران مشخص گردد.
امرایی درباره بازار صادراتی گفت: تمام محصول ما به فولاد مبارکه عرضه میشود، اما در زمانهایی که این شرکت با مشکلاتی همچون قطعی برق یا گاز روبرو میشود، ما محصول خود را صادر میکنیم. با این حال، صادرات به دلایل هزینه بالای حمل و نرخ ارز برای ما توجیه اقتصادی ندارد.
وی به تلاش برای حفظ سودآوری شرکت اشاره کرد و گفت: در سال گذشته با مدیریت چالشهای انرژی و کمترین توقفات، سود ما حدود ۵ درصد افزایش یافته است، اما افزایش قیمت حاملهای انرژی و هزینههای حمل، حاشیه سود را تحت فشار قرار داده است.
مدیرعامل فولاد سنگان همچنین درباره ناترازی انرژی تصریح کرد: ما در پویش بهینهسازی مصرف انرژی و گاز مشارکت داریم و باید از مردم بخواهیم مصرف را بهینه کنند. با خرید بخاریهای با راندمان مناسب، مصرف گاز خود را کاهش دادهایم.
منبع: فردای اقتصاد
انتهای پیام/

