بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۴ - ۰۹:۵۱

افزایش چشمگیر درآمد ایران‌خودرو پس از خصوصی‌سازی

افزایش چشمگیر درآمد ایران‌خودرو پس از خصوصی‌سازی
خصوصی‌سازی ایران‌خودرو با واگذاری مدیریت به شرکت کروز، نقطه عطفی در تاریخ صنعت خودروی ایران بود؛ اما تردیدها و مداخلات سیاسی در مسیر واگذاری سایپا، یک‌بار دیگر شفافیت اقتصادی را زیر سؤال برده است. در حالی‌که عملکرد مثبت ایران‌خودرو پس از خصوصی‌سازی، نشان از کارایی این مسیر دارد، تناقض‌های آشکار در مواضع دولتی، اعتماد فعالان بازار سرمایه را نشانه گرفته است.
کد خبر : ۲۹۵۵۵۴
نویسنده :
مینا علیزاده

به گزارش بورس‌نیوز، در تاریخ ۱۷ بهمن ۱۴۰۳، مدیریت شرکت ایران‌خودرو به شرکت قطعه‌ساز کروز منتقل شد. این واگذاری که به عنوان یکی از مهم‌ترین خصوصی‌سازی‌ها پس از انقلاب شناخته می‌شود، با حمایت قاطع عبدالناصر همتی، وزیر وقت اقتصاد، و وجود مخالفت‌هایی از برخی نمایندگان مجلس و شورای رقابت انجام شد.

ایران‌خودرو که با نماد «خودرو» در بازار سرمایه فعالیت دارد، در سال ۱۴۰۳ به دلیل زیان انباشته سنگین، مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت شد و برای خروج از این وضعیت، تصمیم به افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها گرفت.

در مجمع عمومی این شرکت که در تاریخ ۲۸ اسفند ۱۴۰۳ برگزار شد، سرمایه ایران‌خودرو از ۳۰ هزار و ۱۶۵ میلیارد تومان به ۲۵۶ هزار و ۳۷۴ میلیارد تومان افزایش یافت. این افزایش سرمایه در تاریخ ۳۱ فروردین به ثبت رسید.

اما این تغییرات مثبت برای ایران‌خودرو در ماه‌های اخیر به پایان نرسید. از زمان واگذاری به شرکت کروز، شاهد افزایش درآمد و رشد تولید در این شرکت بوده‌ایم. ادامه این روند می‌تواند سیگنالی مثبت برای فعالان بازار سرمایه باشد و تقاضا برای سهم «خودرو» را افزایش دهد.

درآمد اردیبهشت‌ماه ایران‌خودرو به ۳۸ هزار و ۶۶۷ میلیارد تومان رسید که نسبت به فروردین‌ماه ۱۰۴ درصد رشد داشته است. همچنین، روند تولید ماهانه ایران‌خودرو نیز نشان‌دهنده رشد قابل توجهی در این حوزه است.

با وجود گذشت چند ماه از واگذاری ایران‌خودرو، حواشی مرتبط با صنعت خودروی کشور همچنان ادامه دارد. اخیراً بحث واگذاری سایپا به بخش خصوصی نیز مطرح شده و این شرکت خریداران بالقوه‌ای دارد. اما از تاریخ ۴ خرداد، نامه‌ای از شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا منتشر شد که خواستار تعلیق فرآیند واگذاری سایپا به بخش خصوصی شد. با این حال، یک روز بعد، وزیر صمت و سازمان خصوصی‌سازی اعلام کردند که خصوصی‌سازی سایپا همچنان در دستور کار قرار دارد.

این وضعیت نشان می‌دهد که در کشور، سیاست‌زدگی و اقدامات پشت‌پرده بر شفافیت اولویت دارد. از زمان انتشار این نامه، دو نماد «خساپا» و «خودرو» که از لیدرهای سنتی بازار سرمایه هستند، بازدهی منفی داشته‌اند و این موضوع به اعتماد فعالان بازار سرمایه لطمه وارد کرده است.

در زمان برگزاری مجمع فوق‌العاده ایران‌خودرو در ۱۷ بهمن، اتفاقات عجیبی رخ داد؛ از تأخیر در آغاز مجمع تا انتشار نامه‌ای دست‌نویس در سامانه کدال که ادعا می‌کرد به دلیل اختلاف‌نظر، مجمع برگزار نشده است؛ در حالی‌که مجمع در حال برگزاری بود.

پس از پایان مجمع و اعلام رسمی وزارت اقتصاد و سازمان بورس در خصوص واگذاری مدیریت ایران‌خودرو به شرکت کروز، برخی نمایندگان مجلس فشار شدیدی بر همتی وزیر وقت اقتصاد وارد کردند و خواستار بازپس‌گیری مدیریت ایران‌خودرو شدند.

منبع: اقتصاد آنلاین

 

انتهای پیام/

این خبر توسط هوش مصنوعی بورس نیوز تهیه شده است.

اشتراک گذاری :
گزارش خطا
ارسال نظر