بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۲:۰۶
کاهش شکاف قیمتی به نفع تولیدکننده و مصرف‌کننده است؛

بورس کالا راه نجات صنعت خودرو از بی‌اعتمادی و آشفتگی قیمتی

بورس کالا راه نجات صنعت خودرو از بی‌اعتمادی و آشفتگی قیمتی
نیما میرزایی کارشناس بازار سرمایه، با رد برداشت‌های نادرست از افزایش قیمت خودرو‌های ایران‌خودرو تأکید کرد که قیمت واقعی همان نرخ بازار آزاد است و کاهش شکاف میان قیمت کارخانه و بازار نه‌تنها به نفع خودروسازان و مصرف‌کنندگان است، بلکه می‌تواند به تعادل بازار خودرو نیز منجر شود. وی عرضه خودرو در بورس کالا را یکی از ابزار‌های شفاف‌سازی، حذف رانت و گام مهم در مسیر اصلاح ساختار دانست.
کد خبر : ۲۹۵۸۲۷
نویسنده :
امیرحسین کریمی

نیما میرزایی کارشناس بازار سرمایه، در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز با اشاره به برداشت‌های نادرست از وضعیت قیمت‌گذاری محصولات ایران‌خودرو اظهار کرد: تعبیر «افزایش قیمت فروش محصولات ایران‌خودرو» که در برخی رسانه‌ها مطرح می‌شود، برداشت درستی نیست. قیمت واقعی، همان نرخی است که محصولات در بازار آزاد معامله می‌شوند و مقایسه آن با قیمت فروش مستقیم کارخانه، گمراه‌کننده است.

وی با تأکید بر اینکه کاهش فاصله قیمت فروش مستقیم با بازار آزاد، می‌تواند به نفع خودروسازان باشد، توضیح داد: این کاهش باعث می‌شود شرکت‌هایی مانند ایران‌خودرو بتوانند بخشی از زیان انباشته‌ای را که در سال‌های گذشته تشدید شده، جبران کنند.


بیشتر بخوانید: واگذاری ایران‌خودرو آرزوی دیرینه‌ای که به واقعیت پیوست/ افزایش نرخ بهره قاتل بازار سرمایه


میرزایی در ادامه با اشاره به ضرورت اصلاح ساختار عرضه در بازار خودرو تصریح کرد: در صورت افزایش عرضه محصولات و حذف سازوکار‌هایی مانند قرعه‌کشی، می‌توان به کاهش قیمت‌ها در بازار آزاد نیز امیدوار بود. به گفته این کارشناس، به‌روزرسانی قیمت کارخانه‌ای و افزایش سطح عرضه، علاوه بر کمک به بهبود وضعیت مالی خودروسازان، می‌تواند به نفع مصرف‌کنندگان نهایی نیز باشد و به تعادل بازار خودرو کمک کند.

 

عرضه خودرو در بورس کالا، گامی مثبت برای تعادل بازار

 

نیما میرزایی، کارشناس بازار سرمایه، در ادامه گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز با اشاره به مزایای عرضه محصولات خودروسازان در بورس کالا اظهار کرد: این اتفاق را باید گامی مثبت در مسیر شفاف‌سازی و واقعی‌سازی قیمت‌ها دانست. وی تأکید کرد که نگاه خودروسازان بزرگی مانند ایران‌خودرو نیز به عرضه محصولات در بورس کالا مثبت است و آنها تمایل دارند محصولات خود را در این بستر عرضه کنند.

میرزایی با ابراز امیدواری نسبت به اجرایی شدن این روند گفت: انتظار می‌رود طی شش ماه آینده شاهد عرضه گسترده محصولات پرتیراژ خودروسازان بزرگ در بورس کالا باشیم؛ تجربه‌ای که در گذشته نیز موفقیت‌آمیز بوده و می‌تواند بار دیگر به تعدیل قیمت‌ها در بازار کمک کند.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه عرضه خودرو در بورس کالا به نفع هر دو طرف بازار است، افزود: در شرایط فعلی اقتصاد ایران، این روش را می‌توان یک بازی «برد-برد» میان تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان نهایی دانست. از یک‌سو موجب حذف واسطه‌ها و دلالان می‌شود و از سوی دیگر، مصرف‌کنندگان می‌توانند با شرایط بسیار بهتری خودرو‌های خریداری‌شده خود را تحویل بگیرند.


پایان مطلب

اشتراک گذاری :
گزارش خطا
اخبار مرتبط
سیاست‌های اقتصادی دولت، چرا بورس را به بازنده اصلی تبدیل کرده است؟
اصلاحات اقتصادی و کاهش تنش‌های سیاسی تنها راه نجات بورس؛
سیاست‌های اقتصادی دولت، چرا بورس را به بازنده اصلی تبدیل کرده است؟
پیش‌بینی مسیر بازار سرمایه در هفته معاملاتی پیش رو
دو بال پرواز بازار سرمایه طی هفته‌های اخیر چه بود؟
پیش‌بینی مسیر بازار سرمایه در هفته معاملاتی پیش رو
موضوعی که می‌تواند یکی از چالش‌های جدی بورس باشد
واکنش سرد بازار سرمایه به بودجه ۱۴۰۴ در این روز‌های پر تنش؛
موضوعی که می‌تواند یکی از چالش‌های جدی بورس باشد
ارسال نظر