واردات ۱۵ میلیون دُز واکسن توسط "کیبیسی"/ صادرات یک میلیون دلاری "دسانکو" در سال گذشته

به گزارش بورس نیوز، مصطفی اکبری، مدیرعامل شرکت کیبیسی، در نشست تحلیلی شرکتهای سبحان آنکولوژی و کیبیسی توسعه فعالیتهای این شرکت در حوزه واردات واکسن، داروهای خاص و تجهیزات پزشکی از برنامههای کیبیسی برای کاهش هزینههای مالی و فروش داراییهای غیرمولد سخن گفت.
به گفته اکبری، شرکت کیبیسی که فعالیت خود را از سال ۱۳۳۳ آغاز کرده و در سال ۱۳۹۲ وارد فرابورس شده، یکی از بازوهای مهم وزارت بهداشت در حوزه واردات واکسن محسوب میشود.
وی با اشاره به جایگاه این شرکت در تأمین سلامت کشور افزود: کیبیسی در نظر دارد، در سال جاری واردات بیش از ۱۵ میلیون دُز واکسن را انجام دهد و در این زمینه جزو بزرگترین تأمینکنندگان محسوب میشود.
اکبری همچنین به موفقیت شرکت در حوزه تجهیزات پزشکی اشاره کرد و گفت: در مناقصه اخیر که به صورت رسمی افشا شد، همچنین موفق به شرکت در مناقصه واردات ۵۰۰ دستگاه آمبولانس شدیم. همچنین در بخش تجهیزات مصرفی پزشکی نیز توانسته ایم سهم قابل توجهی از بازار را در اختیار بگیریم و موقعیت خوبی در این بخش داریم.
مدیرعامل کیبیسی با تاکید بر بهینهسازی ساختار مالی شرکت خاطرنشان کرد: با وجود رشد هزینههای مالی به دلیل افزایش نرخ تسهیلات، موفق شدیم این هزینهها را کنترل کرده و در حال حاضر برنامه فروش چند ساختمان در دستور کار است تا از محل آن، داراییهای مولد شرکت تقویت شود.
اکبری همچنین از اخذ مجوز داروهای تکنسخهای توسط شرکت خبر داد و گفت: این مجوز فرصت جدیدی را در اختیار شرکت قرار داده تا در حوزه تأمین داروهای خاص و نادر نیز فعالتر عمل کنیم و نیازهای درمانی بیماران خاص را هدفگذاری کنیم.
حامد محمدپور، مدیرعامل شرکت سبحان آنکولوژی، در نشست هماندیشی با شرکت کیبیسی با تحلیل وضعیت فعلی و چشمانداز آتی این مجموعه دارویی، تاکید کرد: شعار ما زنده نگه داشتن امید است؛ و این اصل را هم در استراتژی تولید و هم در توسعه بازار دنبال میکنیم.
محمدپور با اشاره به تاریخچه فعالیت این شرکت گفت: شرکت سبحان آنکولوژی در سال ۱۳۸۲ تأسیس شد و فعالیت تولیدی خود را از سال ۱۳۹۰ آغاز کرد. تاکنون موفق به اخذ ۱۰۶ پروانه ساخت دارویی شدهایم و بر اساس برنامهریزی انجام شده، امیدواریم با همکاری سازمان غذا و دارو به جهت رفاه حال بیماران و کاهش هزینههای پرداختی آنان از بابت خرید داروهای وارداتی، این عدد تا پایان سال به ۱۳۱ پروانه برسد.
او با تأکید بر پیچیدگی روند صدور پروانههای دارویی در حوزه سرطان (آنکولوژی)، افزود: روند دریافت مجوز برای داروهای ضدسرطان پیچیده و تخصصی است، اما شرکت با اتکا به ظرفیتهای خود، به نتایج قابل توجهی دست یافته است. برخی شرکتهای معتبر مانند عبیدی و نیز بخشی از تولیدات خود را در مجموعه سبحان آنکولوژی انجام میدهند.
وی در ادامه از صدور گواهی GMP برای شرکت خبر داد و آن را نشانهای از رعایت استانداردهای بینالمللی در فرآیند تولید دانست و در این خصوص متذکر شد که با توجه به انجام هرینههای بالا بابت اخذ مجوزهای GMP محصولات تولیدی و به طبع آن افزایش در بهای تمام شده تولید این انتظار از سازمان غذا و دارو را داریم که در افزایش نرخ فروش محصولات این شرکت را یاری کند، هرچند در هفتههای اخیر روند اخذ افزایش نرخ خوب بوده، اما این میزان پاسخگوی هزینههای تولید نیست.
محمدپور در تشریح عملکرد مالی گفت: درآمد عملیاتی شرکت در سال مالی جاری به ۶۳۰ میلیارد تومان رسیده که رشد ۷ درصدی و همچنین رشد سود خالص ۳۰۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته را نشان میدهد. این در حالی است که در حوزه صادرات نیز عملکرد قابل توجهی ثبت شده و طی سال گذشته، یک میلیون دلار صادرات به ثبت رسیده است.
مدیرعامل سبحان آنکولوژی با اشاره به توسعه بازارهای صادراتی اظهار داشت: پس از رفع موانع صادراتی با همکاری شرکتهای بالادستی، هزینههای ناشی از تغییر حکومت در سوریه پوشش داده شد. همچنین بازارهایی نظیر فیلیپین، ویتنام، سودان و ونزوئلا به عنوان مقاصد صادراتی جدید اضافه شدهاند. علاوه بر این، قرار است بهزودی یکی از مقامات ارشد قاره آفریقا با هماهنگی وزارت امور خارجه از شرکت بازدید کند.
وی درباره ظرفیت تولید و مدیریت هزینهها نیز گفت: در یک سال و نیم گذشته، با اعمال اصلاحات ساختاری، صرفهجویی قابل توجهی در هزینهها داشتهایم. همچنین توانمندی شرکت در تأمین مواد اولیه دارو به عنوان دغدغه سهامداران، به خوبی حفظ شده است.
محمدپور همچنین از دریافت ۸ پروانه ساخت جدید در حوزه داروهای ضد سرطان خبر داد و افزود: در حال حاضر ۷ داروی جدید ضد سرطان وارد فاز تولید شدهاند که بازار هدف مناسبی را در اختیار دارند و ۱۲ محصول جدید دیگر نیز در پایپ لاین برنامههای شرکت قرار دارد.
در پایان، مدیرعامل سبحان آنکولوژی با تشریح برنامههای آتی گفت: توقف در تولید داروهای آنکولوژی برای شرکت هزینهبر خواهد بود؛ لذا برنامه شرکت در سال جاری تمرکز بر افزایش سهم بازار از طریق تکمیل سبد محصولات، توانمندسازی نیروی انسانی، افزایش ظرفیت تولیدی فعلی و گسترش صادرات به بازارهای جدید در آسیا، آمریکای لاتین و آفریقا است.

