تعرفه واردات خودرو باید حداقل برابر با تعرفه قطعات باشد

به گزارش بورسنیوز، به نقل از صدای بورس، محمدرضا نجفی منش عصر در همایش تاب آوری صنعت قطعه سازی خودرو با عنوان «بازآفرینی قطعهسازان در دل بحران» بیان کرد: دولت در قانون بودجه تعرفه واردات خودرو را ۱۰۰ درصد تعیین کرده است، اما در آییننامه اجرایی آن، حداقل ۲۰ درصد اعلام شده که این به وضوح کمتر از تعرفه ۵۵ درصدی سال گذشته است و میبایست بر اساس قانون بودجه عمل شود.
وی افزود: تعرفه واردات قطعات که به نوعی زیرمجموعه خودرو به شمار میرود باید کمتر از تعرفه واردات خودرو باشد. در حال حاضر اگر تعرفه واردات قطعات کمتر از تعرفه خودرو باشد، این موضوع ممکن است منجر به ورود قطعات چینی به کشور شود و در نتیجه به صنعت قطعهسازی آسیب خواهد زد.
رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودرو کشور با اشاره به شرایط نامناسب قطعهسازان اظهار کرد: شرکتهایی وجود دارند که ۳۰ تا ۴۰ سال فعالیت داشتهاند اما اکنون نگران تعدیل نیرو هستند.
نجفی منش ادامه داد: «شاخص مدیران خرید» (شامخ) باید حول و حوش ۵۰ درصد باشد، در حالی که این شاخص در صنعت به حدود ۴۲ درصد و در صنعت خودرو به ۲۴ درصد کاهش یافته که وضعیت بسیار نگرانکنندهای است و نیاز به تدابیر جدی دارد.
وی همچنین خواستار اعتماد دولت به بخش خصوصی شد و خاطرنشان کرد: زیان انباشته خودروسازان به ۲۸۰ هزار میلیارد تومان رسیده و ۲۸ نهاد در صنعت خودرو دخیل هستند. در حال حاضر محاسبه قیمت خودروها توسط شورای رقابت و سازمان حمایت مصرفکننده و تولیدکننده انجام میشود که فشار زیادی به خودروسازان تحمیل میکند.
نجفی منش انتقاد کرد که با وجود افزایش هزینههای جاری و تولید، دولت تنها افزایش ۱۵ درصدی را برای خودروها تعیین کرده است. وی افزود: اگر دولت بر قیمتگذاری دستوری اصرار دارد، باید مابهالتفاوت ضرر را به تولیدکنندگان پرداخت کند، در حالی که تاکنون هیچ مبلغی پرداخت نشده است.
وی یکی دیگر از چالشهای صنعت را کمبود نقدینگی و منابع ارزی عنوان کرد و گفت: صنعت خودروسازی با ضررهای قابل توجهی مواجه شده که ناشی از محدودیتهای ارزی و ناترازی انرژی و سایر مواد است.
انتهای پیام/
این خبر توسط هوش مصنوعی بورس نیوز تهیه شده است.



