بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۳ فروردين ۱۳۸۹ - ۱۰:۲۹
در پی برگزاری مجمع فوق العاده شرکت تاید واتر :

افزایش سرمایه برای پرداخت سود سهامداران و ادامه حیات

درآمد شرکت بستگی به تعرفه های تنظیمی سازمان بنادر و کشتیرانی داشته و این سازمان تقریباً هر 3 تا 5 سال اقدام به افزایش این نرخ ها می کند و با توجه به بحث های هدفمندی ، طرح تحول و کاهش یا افزایش تعرفه ها که از بحث های روز بوده و این روزها مدام اخبار آن به گوش می رسد وضعیت با ثباتی از این لحاظ برای شرکت پیش بینی نمی شود .
کد خبر : ۳۰۸۰۴

مجمع فوق العاده شرکت تاید واتر با بیش از دو ساعت تاخیر در روز شنبه مورخ 89.01.21 برگزار شد که علت تأخیر ، عدم حضور سهامداران عمده در مجمع و به حد نصاب نرسیدن سهامداران برای شروع مجمع بود .

در نهایت با پیگیری های صورت گرفته و پس از خروج بسیاری از سهامداران جز از محل برگزاری مجمع در ساعت 11 صبح مجمع با ریاست کاشانی آغاز شد .

پس از آغاز مجمع و به علت قرائت عجولانه گزارش توجیهی افزایش سرمایه اعتراض بسیاری از سهامداران به رئیس مجمع ابلاغ شد که وی بدون اعتنا به کار خود ادامه داد و در نهایت با توجه به حضور سهامدار عمده (64 درصدی یعنی ننگین ساحل رویال ) افزایش سرمایه 191 درصدی تصویب شد .

اما این اقدام که بدون اعتنا به خواسته سایر سهامداران انجام شد مورد اعتراض شدید قرار گرفت و سهامداران از نحوه اداره مجمع گله کردند ولی با عنایت به قانون تجارت سهامدار عمده موفق به ثبت رأی خود شد .

بسیاری از سهامداران که این وضع را پیش روی خود دیدند به عدم پرداخت سود نقدی سهام در زمان مقرر و همچنین کاهش سود آوری و قیمت سهام نیز مقرض شدند که پاسخ دریافت نکردند و مجمع فوق العاده تاید واتر سرانجام رأس ساعت 13 با تنش فراوان و عدم رضایت سهامداران غیر عمده پایان یافت .

مجمع فوق العاده شرکت تاید واتر روز شنبه مورخ 89.01.21 با حضور بیش از 77 درصد از سهامداران شرکت برگزار و افزایش سرمایه 191 درصدی شرکت به اتفاق آرا به تصویب رسید . این شرکت از سال 84 هیچ گونه افزایش سرمایه ای نداشته و همین امر باعث کاهش نقدینگی در شرکت ، عدم امکان رقابت در مناقصات سازمان بنادر و همچنین کاهش توان وام گیری شرکت از بانک ها شده است .


دلایل توجیهی افزایش سرمایه

این افزایش سرمایه عمدتاً برای خرید شناور جرثقیل دار و انواع تجهیزات بندری صرف خواهد شد که کالاهایی با استهلاک بسیار بالا بوده و پول زیادی را در شرکت راکد نگه می دارند که البته شرکت با اشاره به این مورد در گزارش توجیهی افزایش سرمایه خود این مبلغ را جایگزین هزینه اجاره ماشین آلات بیان کرده است .


افزایش سرمایه برای پرداخت سود سهامداران

همچنین شرکت مجبور است از محل افزایش سرمایه خود سود سهام پرداختنی را که در سال های قبل نپرداخته است بلا فاصله پرداخت نماید .


چالشهای تاید واتر

از چالش هایی که شرکت با آن مواجه بوده و همواره آن را تهدید می کند ، ماهیت پیمانکاری شرکت است که باید در بنادر مختلف مانند شهید رجایی که در اختیار دولت است کار خود را انجام دهد ؛ با توجه به سرمایه بالای غیر قابل انتقال شرکت شامل ماشین آلات سنگین که در آبهای خلیج فارس شناور می باشد اگر در هر زمان و به هر دلیلی دولت مایل به ادامه همکاری با شرکت مذکور نباشد ادامه فعالیت شرکت و باز گرداندن پول سهامداران به آنها با مشکلات زیادی روبرو خواهد شد .


تهدیدهای تاید واتر

در ضمن درآمد شرکت بستگی به تعرفه های تنظیمی سازمان بنادر و کشتیرانی داشته و این سازمان تقریباً هر 3 تا 5 سال اقدام به افزایش این نرخ ها می کند و با توجه به بحث های هدفمندی ، طرح تحول و کاهش یا افزایش تعرفه ها که از بحث های روز بوده و این روزها مدام اخبار آن به گوش می رسد وضعیت با ثباتی از این لحاظ برای شرکت پیش بینی نمی شود .


روند سودآوری

روند سود دهی شرکت طی 5 سال اخیر مطلوب نبوده به طوری که از 1600 ريال سود برای هر سهم در سال 84 به 1001 ريال در سال 88 رسیده که شرکت یکی از دلایل آن را کمبود نقدینگی برای اجرای فعالیت های شرکت بیان کرده است .

روند فروش و درآمد ارایه خدمات شرکت رشد کمتری نسبت به بهای تمام شده کالای فروش رفته داشته و به همین جهت باعث کاهش حدوداً 122 میلیون ريالی سود ناخالص شرکت شده است ، از طرف دیگر هزینه های مالی شرکت نیز تقریباً 3 برابر شده و یکی از دلایل روند کاهشی سود دهی شرکت طی چند سال اخیر می باشد .


نسبتهای مالی

همچنین شرکت به دلیل محقق نشدن افزایش سرمایه در سال 86 مجبور به اخذ وام شده که باعث اهرمی شدن شرکت یعنی افزایش نسبت بدهی شرکت به 60 درصد شده که بسیار بالا می باشد .

در کل به نظر می رسد مدیران شرکت برای افزایش سرمایه دیر اقدام کرده و بعد از چندین سال کاهش سود تنها در زمانی که چاره ای جز این کار ندارند دست به این اقدام زده اند ، ولی سهامداران شرکت می توانند خوش بین باشند که به سود پیش بینی شده توسط شرکت در سال جاری خواهند رسید ولی روند سپری شده مثبت ارزیابی نشده و برای آینده باید چشم به اثراث این افزایشی سرمایه 190 درصدی داشته باشند .


اشتراک گذاری :
ارسال نظر