بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۹ فروردين ۱۳۸۹ - ۱۲:۳۱
واگذاری ایران خودرو و سایپا به یک شرط :

شرطی که حباب ساز می شود + اصلاحیه

آخرین خبری که از سرانجام واگذاری سهام دو شرکت بزرگ خودروسازی ایران خودرو و سایپا طی جلسه روز گذشته هیأت واگذاری رسید واگذاری دو بلوک 18 درصدی سهام این دو شرکت با شرطی بودکه بورس و سهام این دو شرکت را متحول کرد .
کد خبر : ۳۰۹۳۲

آخرین خبری که از سرانجام واگذاری سهام دو شرکت بزرگ خودروسازی ایران خودرو و سایپا طی جلسه روز گذشته هیأت واگذاری رسید واگذاری دو بلوک 18 درصدی سهام این دو شرکت با شرطی بودکه بورس و سهام این دو شرکت را متحول کرد .

بر اساس گزارش بورس نیوز سهام شرکتهای ایران خودرو و سایپا فقط به شرطی به بخش خصوصی واگذار خواهند شد که قیمت سهام این دو شرکت در تابلوی بورس پایین تر از 300 تومان نباشد در آنصورت سازمان خصوصی سازی قیمت پایه هر سهم این دو بلوک را بر اساس قیمت تابلو به اضافه 80 % یا حداقل در خصوص سایپا 50% درصد تعیین خواهد کرد .

بنابر این گزارش صحبتهای مسئولین سازمان خصوصی سازی بدین معنی است که پایین ترین قیمت پایه ممکن برای بلوک 18 درصدی به ازای هر سهم این دو شرکت 5400 ريال می باشد که مطمئناً این رقم با قیمت سهام این دو شرکت در زمان واگذاری تفاوت فاحشی خواهد داشت چراکه معمولاً قیمت های پایه بلوک های سازمان خصوصی سازی پایین تر از قیمت معامله می باشد .

اما با نگاهی به روند حرکتی شرکتهای خودرویی طی معاملات امروز نکته جالب توجه حجم معاملات بالا در نماد ایران خودرو و سایپا است بطوریکه سایپا با معامله بیش از 86 میلیون سهم دارای 4.3 میلیون صف خرید و سهام ایران خودرو با معامله 16.3 میلیون سهم دارای بیش از 11 میلیون سهم صف خرید می باشد ولی در مابقی نماد های خودرویی که از زیر مجموعه های این دو شرکت نیز می باشند شاهد نوسانات منفی و حجم معاملات پایین می باشیم .

از همین رو شاید بتوان گفت که صحبتهای معاون سازمان خصوصی سازی و گذاشتن شرط برای واگذاری این دو شرکت سبب رشد حبابی و البته تصنعی این دو سهم خواهد شد.

حال این رشد توسط بازار انجام خواهد شد یا خود شرکتهای خودروسازی به جهت تسریع در واگذاری نکته قابل تأمل این بحث است.

به هرحال آنچه مسلم است هم اکنون سهام سایپا 50 درصد و سهام ایران خودرو 100 درصد از لحاظ قیمتی با رقمی که از سوی معاون سازمان خصوصی سازی اعلام شده فاصله دارند واحتمال رشد قیمت تا رسیدن به قیمتهای مذکور وجودر دارد ولی آیا واقعاً این دو شرکت از لحاظ بنیادی هم در این قیمتها ارزنده هستند؟


اصلاحیه : 

در متن خبر فوق استنباط خبرنگار بورس نیوز پس از مذاکره با مسئولین خصوصی سازی عنوان شده است که پس از تماس مجدد مشخص شد این استنباط صحیح نبوده و حداقل قیمت ایران خودرو در روی تابلوی برای عرضه باید 167 تومان باشد که به علاوه 80% معادل 300 تومان شود و در خصوص سایپا باید قیمت تابلو 200 تومان باشد که قیمت بلوک حداقل به 300 تومان برسد .

بدینوسیله از کلیه مخاطبین پوزش صمیمانه می طلبیم .

اشتراک گذاری :
ارسال نظر