بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۸۹ - ۱۷:۴۲
کد خبر : ۳۱۳۵۲
به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس، حسين زارعي كه از آذر سال گذشته با سابقه 17 ساله فعاليت در بازار سرمايه به عنوان مديرعامل جديد سرمايه‌گذاري صنعت و معدن فعاليت مي كند با اشاره به سال مالي 31 شهريور اين شركت، شرايط و موانع گذشته و همچنين برنامه‌هاي آينده اين شركت 150 ميليارد توماني را اعلام كرد.

*سه دليل در رويكرد گذشته سهامداران به شركت و دو دوره فعاليت

وي با بيان اينكه رويكرد سهامداران بورس به شركت سرمايه‌گذاري صنعت و معدن به سه دليل چندان مثبت نبود خاطرنشان كرد: دليل اين شرايط نامساعد ناشي از تمركز اين شركت در صنعت سيمان با 50 درصد از سبد سهام و بازتاب منفي آن در بازار، عدم فعال بودن شركت در بازار سرمايه و تمركز به طرح ها و پروژه‌هاي خارج از بورس و همچنين نافعال بودن آن مربوط بود. با اين شرايط مهمترين اتفاق لازم براي حل اين سه موضوع اصلاح سبد سهام شركت و افزايش فعاليت در بازار سهام بود.

زارعي ادامه داد: روند فعاليت سرمايه گذاري صنعت و معدن كه از سال 77 وارد بورس شده به دو دوره كاملا مشخص تقسيم مي شود. دوره اول مربوط به سال‌هاي 87 تا 84 است كه با استفاده فرصت‌هاي موجود بورس و شرايط مثبت اقتصادي به تدريج سبد سهامي شكل گرفت كه در اواخر سال 83 و اوايل 84 ارزش آن بيش از 177 درصد بهاي تمام شده بود.

اين مقام مسئول افزود: در طول اين سال ها مجموع ارزش پرتفوي شركت به بيش از 250 ميليارد تومان بالغ شد. بر همين اساس بود كه در اواخر سال 82 ، حدود50 درصد به سرمايه شركت افزوده شد و 50 ميليارد تومان هم به صورت نقدي با سلب حق تقدم بدست آمد. با توجه به وجوه ديگري كه از فروش شركت‌هايي مانند سيمان تهران بدست آمده بود، اواخر سال 83 و اوايل 84 اقدام به خريد سهام جديد شد كه عمدتا سيماني بود. پس از آن به دليل شرايط بورس، شركت سرمايه گذاري صنعت و معدن به مانند ديگر شركت‌هاي سرمايه گذاري نافعال باقي ماند و به تدريج با زيان كاهش ارزش مواجه شد. به نحوي كه در ابتداي سال مالي جاري يعني از مهر 88 زيان كاهش ارزش شركت بيش از 50 ميليارد تومان بود.

به گفته وي تركيب سبد سهام شركت متشكل از 50 درصد صنعت سيمان و 14 درصد شركت‌هاي كاشي و سراميك بود.

زارعي با اشاره به اينكه دوره دوم فعاليت شركت از نيمه دوم سال گذشته شروع شده ادامه داد: باتوجه به افزايش شاخص بورس و كاهش ريسك‌هاي سيستماتيك و خصوصا اقبال سهامداران به معامله در بورس طي زمستان سال گذشته تا حدودي وضعيت شركت‌هاي سرمايه گذاري بهبود يافت و اين صنعت از حالت فترت و ركود خارج شد. به نحوي كه ظرف 6 ماه گذشته از صنعت سيمان تا حدودي خارج شد‌ايم به نحوي كه امروزه 15 درصد سبد سرمايه گذاري صنعت و معدن مربوط به اين صنعت است.

به گفته اين مقام مسئول، كاهش سبدسهام سيماني سرمايه گذاري صنعت و معدن ناشي از فروش بلوك15درصدي سيمان بود. اين در حالي است كه اين شركت هم اكنون سهم 7 درصدي صنعت شيميايي را به 13 درصد، سهم 5 درصدي صنعت برق به 10 درصد و سهم 15 درصدي از مالكيت بانك ها و ليزينگ ها به 35 درصد افزايش داده شده است.

زارعي ادامه داد: با اين اتفاق ها بود كه اقبال سهامداران هم متوجه سهام شركت سرمايه‌گذاري صنعت و معدن شد. به طوري كه قيمت هر سهم آن از 63 تومان ابتداي سال با بازدهي 60 درصدي هم اكنون به بيش از 102 تومان رسيده است. از سوي ديگر باتوجه به معاملات انجام شده هم اكنون بيش از 20 برابر نسبت به معاملات گذشته داد و ستد شده چرا كه هم رويكرد شركت فعالانه بوده و هم هيأت مديره جرأت به خرج داد و با فروش شركت‌هاي زيان‌ده اولا از زيان بيشتر جلوگيري كرد و هم اينكه شركت هايي خريداري شد كه سود‌ده هستند.

به گفته مديرعامل سرمايه گذاري صنعت و معدن تعداد سهام معامله شده در 7 ماه گذشته بالغ بر 202 ميليارد سهم بود درحالي كه طي يك سال قبل فقط 88 ميليارد و در سال 87 تنها 100 ميليارد تومان حجم معاملات بود. از سوي ديگر باتوجه به بهبود شرايط ، دو هزار و 400 سهامدار و خريدار به اين شركت اضافه شده و تعداد روزهاي معاملات سهام آن با رشد 60درصدي به 145 ماه روز در 7ماه گذشته رسيده است.نقدشوندگي سهام نيز عليرغم مالكيت 89 درصدي توسط سهامدار عمده با رشد 13.7 درصدي مواجه شده است.

*اولين تعديل مثبت سود در 5 سال اخير

زارعي در ادامه اظهارات خود با اشاره به اينكه سود معوقه 33 ميليارد توماني سهامداران حقوقي شركت نيز كه مربوط به سال 84 به اين سو بود پرداخت شده خاطرنشان كرد: در گذشته پيش بيني سود هر سهم شركت با تعديل منفي همراه بود اما امسال براي اولين بار در 5 سال گذشته پيش بيني سود هر سهم با رشد 9.5 درصدي به 197 ريال رسيده كه انتظار اين است كه تا پايان 31 شهريور سال جاري، اين پيش بيني20درصد ديگر افزايش يابد.

وي ادامه داد: طي 6 ماه اول سال مالي نيز 66 ريال از 197 ريال پيش بيني شده (معادل 34 درصد) سود محقق شده است كه ناشي از سود 5 ميليارد توماني معاملات و 3 ميليارد توماني دريافت سود تقسيم شده زيرمجموعه‌ها است.

*مهمترين برنامه‌هاي شركت

زارعي با بيان اينكه زيان كاهش ارزش 80 ميليارد توماني اول سال مالي هم اكنون به 59 ميليارد تومان رسيده و 76.5 ميليارد تومان ذخيره كاهش ارزش وجود دارد به مهمترين برنامه‌هاي سال جاري سرمايه گذاري صنعت و معدن اشاره كرد و گفت: ورود به صنعت بيمه از طريق راه اندازي كارگزاري بيمه، اخذ اعتبار 100 ميليارد دلاري در زمينه مواد اوليه و ماشين آلات كارخانجات، فعاليت در راه اندازي معاملات قرارداد آتي سكه و مس و همچنين اختيار خريد سهام و به كارگيري ابزارهاي جديد، فعال تر شدن در بازار سرمايه، اعمال افزايش سرمايه 50 تا 100 درصدي شركت، راه اندازي صندوق سرمايه گذاري مشترك و قابل معامله در بورس با سرمايه 100 ميليارد توماني، خلق ارزش و كسب بازدهي و گره زدن منافع سهامداران عمده و خرد ، پيگيري پروژه دو هزار تني روغن كشي و 500 تني تصفيه روغن در سيستان و بلوچستان و درخواست مشاركت در ساخت دو هزار واحد مسكن مهر از جمله مهمترين برنامه‌هاي ما در سال جاري است.

*فروش 24 شركت غير بورسي

وي در برابر اين سوال فارس كه سرمايه گذاري صنعت و معدن داراي چند شركت بورسي و غيربورسي است و آيا برنامه‌اي براي فروش تعدادي از اين شركت ها دارد يا خير پاسخ داد: اين شركت هم اكنون 10 شركت بورسي و 24 شركت غيربورسي در زيرمجموعه سرمايه گذاري صنعت و معدن قرار دارند كه داراي كرسي‌هاي مديريتي و كنترلي است.

زارعي با اشاره به اينكه خالص ارزش دارايي شركت سرمايه گذاري صنعت و معدن از 113 تومان به 130 تومان رسيده ادامه داد:‌ طبق برنامه‌هاي در نظر گرفته شده فروش سه شركت استخراج مواد اوليه شيشه، شهرك صنعتي رشت و شركت حباب‌ساز به سه برابر بهاي تمام شده در حال مذاكره و پيگيري است. از طرفي ديگر قصد داريم علاوه بر اين سه شركت ، از 24 شركت غيربورسي نيز شركت‌هايي را واگذار كنيم.

*7 دلايل در رشد سال جاري بورس

مديرعامل سرمايه گذاري صنعت و عمدن در واكنش به اين سوال فارس كه چه تحليلي از شرايط حال و آينده بازار سهام دارد پاسخ داد: طبق بررسي‌هاي به عمل آمده به شدت به آينده بازار سرمايه خوشبين هستم.برآورد ما اين است سال 89 سال بسيار خوبي براي بازار سرمايه خواهد بود.

زارعي افزود: اين تحليل و برآورد ناشي از دلايلي چون كاهش ريسك سيستماتيك و ريسك‌هاي كلان، ورود ابزارهاي نوين مالي، اجراي هدفمندكردن يارانه‌ها و غيرواقعي بودن تبليغات سوء، ورود نقدينگي به بازار سهام، حمايت دولت از بازار سرمايه با توجه به انتظار براي ثابت ماندن قيمت نفت و تأمين وجوه دولت از طريق خصوصي سازي و واگذاري ها، وجود حاكميت عقلانيت در بازار و عرضه‌هاي معقول و همچنين حباب نبودن قيمت سهام است.

وي در خاتمه گفت:‌ در رابطه با شاخص نيز مي‌توان گفت شاخص متغيري است كه گرايش ها و جهت‌هاي مثبت و منفي بازار را نشان مي‌دهد و ابزاري براي مقايسه با گذشته است.اين متغير نيز در حال رشد مناسبي است.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر