بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۰ تير ۱۳۸۹ - ۱۲:۱۵
کد خبر : ۳۳۰۶۲
روزنامه دنیای اقتصاد نوشت:

الیودور مات لارن، یکی از ثروتمندترین شهروندان شیلی است که ثروت و قدرت کارخانه تولید کاغذ را از خانواده به ارث برده است. او و خانواده‌اش از سوی مجله فوربس با ثروت 9/5 میلیارد دلار در جایگاه هشتاد و یکم میلیاردر‌های جهان معرفي شده‌اند. خانواده مات یک خانواده قدرتمند و تاثیرگذار در شیلی است.

الیودور مات در سال 1936 و پس از آنکه خانواده شروع به کسب ثروت از صنعت تولید کاغذ و چوب خانوادگی کرده بود به دنیا آمد. او مدرک کارشناسی خود را از دانشگاه شیلی گرفت و سپس به آمریکا رفت و از دانشگاه شیکاگو با مدرک MBA فارغ‌التحصیل شد.الیودور مات از طریق CMPC شرکت تولید کننده کاغذ و مقوا بیش از یک و نیم میلیون جریب از جنگل‌های کاج و اکالیپتوس در شیلی و آرژانتین را در اختیار خود دارد. او سرمایه‌هایی هم در صنایع حمل و نقل بندرگاهی، مخابرات و خدمات مالی دارد. گفته می‌شود، مات مالک 50 درصد یکی از بهترین تفریحگاه‌های اسکی آمریکای جنوبی هم هست.

شرکت مات، CMPC، یکی از شرکت‌های لیست 500 شرکت برتر فورچون است. این شرکت یکی از بزرگترین شرکت‌های شیلی است که در کار تولید، فروش و صادرات سلولز و دامنه گسترده‌ای از محصولات مربوط به کاغذ مشارکت دارد. CMPC که مالک عمده آن خانواده مات است، دومین شرکت خصوصی بزرگ در حوزه محصولات حاصل از جنگل‌ها است. محصولات این شرکت شامل لوله، کاغذ،‌ چوب، پارچه و محصولات کاغذی با کیفیت بالا است. CMPC در حال حاضر با حدود 13000 کارمند در شیلی، آرژانتین، پرو، اروگوئه، کلمبیا و مکزیک فعالیت کرده و محصولاتش را به سرتاسر جهان صادر می‌کند. در سال 2009 درآمد این شرکت بیش از 3 میلیارد دلار و سود خالص آن بیش از 260 میلیون دلار بود.

لوئیس مات لارن در سال 1915 از دانشگاه شیلی با مدرک مهندسی معماری فارغ‌التحصیل شد. بازدیدهایی از کانال پاناما و ایالات متحده آمریکا امکان ارتباطات با ارزشی با فعالیت‌های صنعتی و کارآفرینی در شمال آمریکا را برای لوئیس فراهم کرد. او به همراه برادر و سه نفر از دوستانش شرکت لوئیس مات ای سیا که در کار واردات کالا‌ و به ویژه سوخت و مواد روغنی، فعالیت داشت را تاسیس کرد؛ اما مات رویای دیگری داشت و آن استفاده از جنگل‌های انبوه شیلی برای تولید محصولات کاغذی بود.

او در سال 1918 انجمن فابریکا دو کارتن مایپو (بعدها نام آن CMPC شد) را تاسیس کرد. لوئيس مات در سال 1938 از دنیا رفت و ریاست شرکت به جورج الساندرا رودریگز، از بستگان مات، رسید. CMPC تا سال 1942 تقریبا تمام مصرف کاغذ‌های بسته‌بندی و چاپ شیلی را تامین می‌کرد. جورج الساندرا در سال 1958 به عنوان ريیس‌جمهور شیلی انتخاب شد که این به پیشرفت شرکت کمک زیادی کرد. در سال 1961 نوه برادر لوئیس مات، الیودور مات اوسا، مدیر شرکت شد. CMPC در سال 86 با خرید شرکت مقروض صنایع جنگلی (اینفورسا) به میزان زیادی رشد کرد. شرکت تا آن زمان 18 زیرمجموعه داشت و با 8 شرکت ادغام شده بود. این رشد آنقدر ادامه یافت تا اینکه در سال 95 تبدیل به دومین شرکت خصوصی بزرگ شیلی شد.

پدر الیودور مات لارن، الیودور مات اوسا (1905-2000) یک تاجر اهل شیلی بود. او در موسسه ملی و آکادمی نظامی تحصیل کرد و یک کارگزار سهام در سانتیاگو، ريیس شرکت سمنت ملون، بانک SA، شرکت سمنت جوآن سولدادو آمریکای جنوبی بود.

مات اوسا پس از ورود به CMPC شروع به خریدن سهام آن کرد، به طوری که توانست سهام خود را از 2 درصد در سال 1965 به 26 درصد در سال 1972 افزایش دهد. او از سال 74 تا 78 همچنان سهام خود را افزایش داد، اما در سال 76 نقش خود در شرکت را به پسرش الیودور مات لارن واگذار کرد. الیودور مات لارن پس از پیوستن به این شرکت توانست آن را به غولی جهانی تبدیل کند.

الیودور مات تلاش و مبارزه زیادی برای کمک به حفظ محیط‌زیست و استفاده از الواری که از روش‌هایی تامین شوند که به محیط‌زیست ضرر نمی‌رساند، انجام داده است، البته این امر که فردی خانواده‌اش ثروت خود را با بهره‌برداری از جنگل‌ها به دست آورده و این چنین تلاش می‌کند به جای درختان قطع شده مجددا درختکاری کند، به این شکل او شرکتش خواهند توانست به موفقیت خود در اقتصاد جهانی ادامه دهند. این کار مات باعث شده که دشمنان کمتری در طرفداران محیط‌زیست داشته باشد. الیودور ازدواج کرده و سه فرزند دارد. او در حال حاضر ساکن سانتیاگو است.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر