بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۹ آبان ۱۳۸۹ - ۰۹:۱۸
یک کارشناس ارشد بازار سرمایه عنوان کرد :

شاخص 20 هزار واحدی دلیل منطقی می خواهد

بازار فعلی دچار مشکلات ساختاری است و از اینرو بازار سهام برای تحمل حجم عظیمی از واگذاری ها و مدیریت آنها بستر سازی نشده چرا که هنوز دروازه های خود را به خوبی برای ورود حداکثری سرمایه گذاران خارجی و جذب نقدینگی جدید نگشوده است .
کد خبر : ۳۸۹۳۶

از آفت هایی که می تواند فضای پرنوسان بازار داد و ستد سهام را دچار آسیب های جدی نماید موضوع شایعه و سخن پراکنی های درست یا غلط از سوی اشخاص حقیقی یا حقوقی است که می تواندبر مبنای منفعت طلبی و یا برخی انگیزه های سودا گرایانه شکل گرفته و با اوج گیری آن حجم عظیمی ازمعاملات بازار سهام را همسو با جریانات مختلفی کند . در این بین نوک پیکان شایعه پردازان یقیناً جمع کثیری از سهامداران خرد را نشانه رفته است .

در همین رابطه شاهین شایان آرانی در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز ؛ بزرگترین اثر مخرب شایعه در بازار سرمایه را ایجاد و ترویج بی عدالتی توصیف کرد و اظهار داشت : در فضایی که رفتار معامله گران تحت تأثیر یکسری حرف و حدیث ها و یا مفروضات غیر منتطقی که بر پایه هیچ دلیل بنیادی یا اقتصادی متکی نیست قرار دارد ، چیزی جز التهاب معاملات و حتی شکل گیری حباب قیمت های سهام شرکت های بورسی را نتیجه نخواهد داد .

وی هدف از شایعه پراکنی را ایجاد فضای هیجانی در معاملات عنوان کرد و افزود : این رویه نه تنها سلامت بازار را به خطر می اندازد بلکه زمینه برای فعالیت عده ای سفته باز مبنی بر دستکاری قیمت سهام شرکت ها در بورس را فراهم خواهد کرد البته در شرایط فعلی با توجه به همه محدودیت ها همه سعی و تلاش مدیران و مسئولان سازمان بورس و نهادهای وابسته به آن مبنی بر به حداقل رسانیدن اثرات پذیرش شایعه در بازار بوده و کوشش می شود با افشاء و شفاف سازی هر چه بهتر اطلاعات و گزارش های مالی شرکت ها و صنایع بورسی و همچنین اطمینان از صحت و درستی آنها از گسترش چنین وضعیتی جلوگیری کنند .

مدیرعامل موسسه بنیاد برکت برخی از مصادیق شایعه سازی در بازار سرمایه را خاطر نشان شد و گفت : گروهی از این افراد برای فروش تعدادی از سهام در اختیار خود به قیمت های بالا به رواج شایعه و اخبار ضد و نقیض می پردازند و بدون توجه به روند سودآوری و اطلاعات مالی شرکت ها به دنبال ایجاد تقاضای کاذب در معاملات هستند البته عکس این مطلب مبنی بر شایعه امکان سقوط یکباره شاخص با هدف جمع آوری سهم های ارزنده به نرخ های نازل نیز صادق است .

وی در ادامه با تبیین وضعیت کنونی بازار سرمایه تصریح کرد : با بررسی متغییرهای مختلف به نظر می رسد رشد نماگر بازار سهام از یک رفتار غیر عادی تبعیت کند چرا که هیچ پیامی دال بر برخورداری اقتصاد کشور از یک رشد پویا به گوش نرسیده و در کنار طرح موضوعاتی همچون نرخ بیکاری ، تورم ، تداوم ابهام در خصوص چگونگی اجرای قانون هدفمندی یارانه ها ، وضعیت بانک ها و محدودیت های ناشی از تحریم ها که می تواند حاکی از تدوام فشار بر کشور باشد ، علت رشد در چنین فضایی بسیار سوال برانگیز است .

هر چند که با توجه به پایین بودن عمق حجم معاملات بازار سرمایه و نقش شاخص آن در زمینه رشد و توسعه کشور حمایت از بازار سهام از سوی برخی نهادهای عمومی یا حقوقی بسیار مفید است اما اینکه شاخص کل بورس نسبت به دستیابی به قله 20 هزار واحدی حرکتی داشته باشد نیازمند یک علامت و دلیل منطقی برای رشد بالاتر است .

این فعال بازار سرمایه با غیر کارا خواندن بورس اوراق بهادار در شرایط فعلی ، یادآور شد : عدم داشتن حجم معاملات کافی به نسبت کل ارزش بازار در مقایسه با استانداردهای جهانی و از طرفی چرخش پایین نقدینگی ، تنها به افزایش ریسک سرمایه گذاری انجامیده است .

وی با اشاره به روند واگذاری و یا عرضه اولیه سهام شرکت ها در بورس عنوان کرد : بازار فعلی دچار مشکلات ساختاری است و از اینرو بازار سهام برای تحمل حجم عظیمی از واگذاری ها و مدیریت آنها بستر سازی نشده چرا که هنوز دروازه های خود را به خوبی برای ورود حداکثری سرمایه گذاران خارجی و جذب نقدینگی جدید نگشوده است . به هرحال با همین چارچوب غیر بین المللی ، بورس اوراق بهادار در حد توان و کشش خود توانسته به شکل های مختلف تعداد زیادی از پذیره نویسی ها و واگذاری های خرد و کلان شرکت های دولتی و بعضاً خصوصی را به بازار جذب کند .

شایان آرانی ایجاد و گسترش بیشتر بازاریابی و فعالیت های مارکتینگ را شرط اصلی در رفع موانع سرمایه گذار خارجی به بورس معرفی کرد و گفت : عمده ترین فعالیت مدیر عاملان چند شرکت بزرگ بورسی دنیا بر مبنای فروش خدمات بورسی بوده و لذا برای برخورداری از توسعه اقتصادی ، کشور به طور حتم نیازمند سرمایه گذاری وسیع و عدم ممانعت از ورود سرمایه گذار خارجی به بازار سرمایه است .

وی در پایان به سهامداران حقیقی بازار سهام توصیه کرد : بورس همانند سپرده گذاری در سیستم بانکی نیست و از اینروخرید سهام در آن همانند بازی با یک حیوان وحشی است .بدین لحاظ سهامداران با توجه به وضعیت کنونی شدت مراقب سرمایه خود بوده و چنانچه تحمل خطرات مختلف آنرا ندارند نقدینگی خود را در بانکها وارد کنند .

اشتراک گذاری :
ارسال نظر