بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۲ آبان ۱۳۸۹ - ۱۵:۴۷
در حالیکه اغلب فعالان بازار پس از معاملات روز چهارشنبه به انتظار شنبه ای مثبت و سبز برای بورس نشسته بودند در معاملات امروز شاهد افت 68 واحدی شاخص کل بودیم که این اتفاق در روز عرضه اولیه سهام پالایشگاه تبریز در نوع خود جالب توجه بود.
کد خبر : ۳۹۱۱۹
با اتمام ساعات معاملات روز شنبه 89.08.22 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 57 واحد کاهش به رقم 14978 واحد رسيد . همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 91 واحد کاهش عدد 24682 واحد را تجربه كرد. شاخص كل نيز در روز جاري با 68 واحد کاهش به رقم 18044 واحد رسيد.

گفتني است ارزش كل معاملات اين روز به رقم 692 میلیارد ریال رسید.

همچنین در این روز فن آوران با 4 واحد افزایش شاخص ، بیشترین تاثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل سایپا با 16 واحد کاهش ، بیشترین تاثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

در حالیکه اغلب فعالان بازار پس از معاملات روز چهارشنبه به انتظار شنبه ای مثبت و سبز برای بورس نشسته بودند در معاملات امروز شاهد افت 68 واحدی شاخص کل بودیم که این اتفاق در روز عرضه اولیه سهام پالایشگاه تبریز در نوع خود جالب توجه بود.

بر اساس گزارش بورس نیوز طی معاملات امروز 97 میلیون و 105 هزار و 275 سهم شرکت پالایشگاه تبریز به قیمت هر سهم 1402 ريال برای اولین بار در بورس عرضه شد که به علت قیمت بالای آن مورد کم اقبالی بازار قرار گرفت بطوریکه از میزان سهام عرضه شده طی مدت 73 دقیقه 89 میلیون و 171 هزار و 694 سهم آن فروخته شد و 7میلیون و 765 هزار و 471 سهم نیز بر روی میز فروش باقی ماند .

اهالی تالار با توجه به عرضه امروز سهام "شبریز" معتقدند انتظار بازار برای قیمت اولیه این سهم کشف قیمت براساس پی بر ای بود از همین رو فعالان بازار معاملات امروز را به انتظار شبریز 110تا 120 تومانی نشسته بودند که عدم تحقق این امر منجر به کم اقبالی به سهام پالایشگاه تبریز و تشکیل صف فروش برای پالایشگاه اصفهان شد .

در نماد شرکت سرمایه گذاری صنعت و معدن نیز امروز علاوه بر حجم بالای معاملات شاهد تشکیل صف خرید برای آن بودیم که در پایان وقت معاملات این صف عرضه و سهام این شرکت به تعادل رسید بطوریکه در پایان معاملات امروز بیش از 5 میلیون از سهام این شرکت مورد معامله قرار گرفت . اهالی تالار با اعتقاد به صعودی بودن روند قیمتی سهام این شرکت ، قیمت سهام "وصنعت" را تا زمان برگزاری مجمع صعودی می دانند .

همچنین بیمه پارسیان که قرار است فردا با پلاک 458 امین شرکت بورسی پا به عرصه بازار سرمایه گذارد جو پیرامونی خود را اندکی متأثر از عرضه امروز پالایشگاه تبریز مشوش دید از همین رو اهالی تالار ضمن بیان تفاوت های دو صنعت مذکور معقدند در بازار فردا عکس اتفاقات امروز رخ خواهد داد چرا که بیمه پارسیان با توجه به شرایط مناسب فعلی و آینده روشن آتی فردا با استقبال کم نظیر بازار مواجه خواهد شد و در پی این اتفاق سهام شرکتهایی همچون بیمه دی ، بیمه البرز ، گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو و پارس توشه نیز با اقبال بازار مواجه می شوند .

اهالی تالار قیمت انتظاری بیمه پارسیان را بین 300 تا 350 تومان عنوان می کنند که به علت عرضه اندک (5درصد) سرنوشتی مشابه پست بانک در انتظار آن خواهد بود شاید بیمه پارسیان منجی شاخص فردا باشد .

در گروه تجهیزاتی بورس نیز همچنان اخبار و شایعات ، سهام این گروه را تبدیل به پرچمی رقصان در باد کرده است . اما اهالی تالار ضمن بی اهمیت خواندن شایعات پیرامونی این شرکت ها همچنان نسبت به سودآوری آتی آنها امیدوار بوده و به انتظار تعدیل سود در گزارشات بعدی آنها مانده اند . بنظر می رسد روند فوق اصلاحی بوده و چندان هم طول نخواهد کشید.

از سوی دیگر در گروه خودرویی های بورس اهالی تالار با توجه به پی بر ای اندک آنها برای نیمه دوم سال انتظار رشد قیمت را داشته که این امر محقق نشد و این گروه تا به اینجا نتوانسته است انتظار بازار را برآورده سازد . اهالی تالار رشد محسوس قیمت سهام این گروه را در شرایط فعلی بعید می دانند .

در گروه بانکی بورس احتمال رشد قیمت سهام دو بانک پارسیان و سینا طی معاملات آینده بیش از بقیه می باشد هر چند که فعلاً این گروه در شرایط مناسبی قرار ندارد .

اشتراک گذاری :
ارسال نظر