بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۳۸۹ - ۱۲:۴۹
پس از انجام معامله بلوكي سايپا و خريد سهام اين شركت توسط كنسرسيوم زير مجموعه هاي سايپا از گروه بهمن و سازمان تامين اجتماعي مجمع فوق العاده براي انتخاب اعضاي هيات مديره سايپا تشكيل گرديد و طي اين مجمع اعضاي جديد هيات مديره پيشنهاد شد كه مورد مخالفت سازمان گسترش به عنوان يكي از سهامداران عمده سايپا قرار گرفت و تصميمات مجمع رسميت نيافت .
کد خبر : ۴۰۳۳۷
درز احكام تغيير مديران شركتهاي زيرمجموعه سايپا  دربازار سرمايه بهانه اي بود براي بررسي اين تغييرات چشمگير كه در اين مقاله سعي داريم تا حدي به تحليل اين تغييرات بپردازيم .

خريداران بلوك 18% سايپا با عدم واريز وجه نقد مورد نياز( 475 ميليارد تومان ) براي تاييد معامله بلوكي (  قيمت هر سهم 846 تومان) در تاريخ 14شهريور يعني آخرين مهلتي كه براي تسويه در اتاق پاياپاي بورس داشتند نشان دادند كه استراتژي سايپا در تملك سهام خود توسط زيرمجوعه هايش تغيير كرده وپلان جديدي طراحي شده كه در آن حذف سازمان خصوصي سازي از ليست فروشنده و افزودن نام گروه بهمن و سازمان تامين اجتماعي به عنوان فروشنده شكل گرفته است .

البته علاقه به اين پلان جديد تا حدي بود كه زيرمجموعه هاي سايپا قيد 17 ميليارد تومان ضمانتنامه اي كه براي تضمين پرداخت وجه معامله بلوك 18% نزد سازمان بورس وثيقه كرده بودند را زده و از ابطال معامله با خصوصي سازي خشنود شدند و اين اتفاق را يك پيروزي بزرگ ناميدند كه با محاسبات دقيق به آن دست يافته اند! غافل از آنكه اين پيش بيني بود كه تحليگران رسانه هاي مختلف از جمله بورس نيوز از مدتها قبل به آن اشاره كرده بودند ( خبر شماره 34080 - 24 مردادماه ) و همين امر نيز باعث شد بورس نيوز درست يك روز پس از ابطال معامله در خبر شماره 35396 با طرح دو سوال مهم در خصوص اهداف معامله وچگونگي آن اين اقدام را به چالش دوباره بكشد هر چند كه سوالهاي فوق تا مدتها بي پاسخ ماند و مقالات زيادي هم در اين خصوص در رسانه هاي مختلف به انتشار در آمد اما آنچه تا كنون نصيب كاركنان سايپا شده همان17 ميليارد تومان زيان است.

پس از وقايع فوق مذاكرات فشرده براي خريد بلوكهاي سايپا از شستا و گروه بهمن در همين بين شكل گرفت و حدود 17.8% سهام سايپا توسط شستا و 15.5% توسط گروه بهمن به زيرمجموعه هاي سايپا تا تاريخ يازدهم مهرماه ( مجموعا 33.3%) واگذار گرديد ولي داستان به اين جا ختم نشد .

سرمايه گذاري سايپا كه 95% سهام آن متعلق به خود سايپا است در خردادماه سال جاري با خريد بلوكهاي مختلف درصد سهامداري خود در سرمايه گذاري رنا را به ‌42‌درصد رساند و به نوعي مديريت موثر اين شركت را به عهده گرفت اين در حالي است كه رنا 9‌درصد سهام شركت سايپا را دارا بود!

از سوي ديگر ساير شركت‌هاي زيرمجموعه سايپا در مجموع 6.2‌درصد از سهام سايپا را در اختيار داشتند به اين ترتيب درصد مالكيت زيرمجموعه‌هاي سايپا از سايپا در آن زمان به 15‌درصد از سهام شركت مادر رسيد و سايپا در خودش يك عضو هيات‌مديره يافت و با احتساب خريداري 33.3 % سهام توسط زيرمجموعه هايش درصد سهامداري سايپا در سايپا به حدود 48% در حال حاضر رسيد و به نوعي سايپا هم اكنون در خودش 3 عضو هيات مديره دارد !!!

اين اتفاق از جنبه هاي مختلف مورد انتقاد كارشناسان قرار گرفت اول آنكه از اين به بعد در سايپا نظارت موثري وجود ندارد وزيرمجموعه هاي شركت مادر كه منصوب مديرعامل آن هستند خود سهامدار شركت مي باشند و قطعا نمي توانند در مجمع براي مدير بالاسري خود خط مشي تعيين كنند زيرا خود وامدار همان مديران هستند .

دوم آنكه در هيچ كجاي دنياي ادغام عمودي از پايين به بالا رخ نمي دهد و معمولا از بالا به پايين انجام مي شود و سوم آنكه هزينه هالي مالي و تامين وجوه مورد نياز (1700 ميلياردتومان ) براي پرداخت اصل و فرع معامله و اقساط آن بايد از گردش نقدينگي خود سايپا و زير مجموعه هايش تامين شود كه لطمات بزرگي به بدنه شركت و گسترش فعاليتهاي آن خواهد زد چون وجهي براي توسعه شركت باقي نخواهد ماند و عملا ساير سهامداران سالها با شركتي بدون طرح توسعه مواجه خواهند شد كه سرانجام اينگونه شركتها مرگ خاموش است .

در چنين شرايطي و با وجود اين تحليلها به نظر مي رسد اكثر هيات مديره سايپا كه  راس آن سازمان گسترش به عنوان متولي صنايع كشور است به اين نتيجه رسيده اند كه با تغيير در تركيب هيات مديره شركتهاي زيرمجموعه سايپا كه جز خريداران سهام سايپا بوده اند مديريت اين شركتها را بهينه ساخته تا از هرگونه اتفاق ناخوشايند بعدي جلوگيري نمايند كه بيشتر شبيه سونامي تغيير مديريت در سايپا است .

در نهايت به نظر مي رسد اين اقدام در جهت جلوگيري از زيان سهامداران خرد و ساير سهامداران غير ذينفع در معاملات بلوكي سايپا صورت گرفته زيرا هيات مديره فعلي نمي خواهد در مجمع بعدي شاهد اعتراض سهامداران به اثرات ناخوشايند اين معامله و تداوم اين شيوه از بنگاه داري باشد حال بايدديد اين تغييرات تا چه حد مي تواند مفيد و مثمر ثمر واقع شود .
 
البته شنيده هاي حاكي از آن است كه زيرمجموعه هاي سايپا كه سهام سايپا را از گروه بهمن و شستا خريداري كرده اند  بعد از اين وقايع اقدام به معرفي اعضاي جديد براي هيات مديره سايپا نموده اند كه طبق قانون تجارت چون معرفي اعضاي جديد بعد از انقضاي تاريخ ماموريت هيات مديره قبلي بوده طبق قوانین کشور وجاهت قانوني ندارد و همچنان اعضاي قبلي هيات مديره با اختيارات قانوني به كار خود ادامه مي دهند  .

در خاتمه گفتنی است که این نوع از معاملات سهام که در آن زیرمجموعه ها سهامدار شرکت مادر شوند می تواند منجر به حضور دائمی مدیران شرکت مادر در راس بنگاه شود که می تواند تبعات سنگینی برای صنعت و خصوصی سازی داشته باشد اتفاقی که هم اکنون در مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی با آن مواجه هستیم و  اثرات نامطلوب آن را لمس می کنیم .

در همین مجال از تمام کارشناسان اقتصادی و حقوقی دعوت بعمل می آید که با ارسال مقالات یا نظرات خود نسبت به تنویر افکار عمومی اقدام کنند .


 
 
 
اشتراک گذاری :
ارسال نظر