بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۳۸۹ - ۱۶:۱۰
مستطيل شيشه اي تالار

رشد پتروشیمی ها و خودرویی ها

شاخص بازار سرمایه کشور امروز نیز با تداوم رشد قیمت سهام شرکتها که از دیروز استارت آن خورده بود ، 53 واحد افزایش یافت . رشدی که باز هم به مانند دیروز ، به خاطر رشد سهم تأثیر گذار مثل "اخابر" نبود و این می تواند نوید بخش یک رشد واقعی و تحرک مثبت در بازار سرمایه کشور باشد .
کد خبر : ۴۰۳۶۷
با اتمام ساعات معاملات روز چهارشنبه 89.09.17 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 29 واحد افزایش به رقم 15386 واحد رسيد . همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 204 واحد افزایش عدد 24034 واحد را تجربه كرد. شاخص كل نيز در روز جاري با 53 واحد افزایش به رقم 18371 واحد رسيد.

گفتني است ارزش كل معاملات اين روز به رقم 286 میلیارد ریال رسید.

همچنین در این روز سایپا با 13 واحد افزایش شاخص ، بیشترین تاثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل چادر ملو با 11 واحد کاهش ، بیشترین تاثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص بازار سرمایه کشور امروز نیز با تداوم رشد قیمت سهام شرکتها که از دیروز استارت آن خورده بود ، 53 واحد افزایش یافت . رشدی که باز هم به مانند دیروز ، به خاطر رشد سهم تأثیر گذار مثل "اخابر" نبود و این می تواند نوید بخش یک رشد واقعی و تحرک مثبت در بازار سرمایه کشور باشد .

بنابر گزارش بورس نیوز مثبت بودن مذاکرات ایران 1+5 ، شنیده هایی مبنی بر طرح نیمه هدفمندی یارانه ها به صورتی که در کنار پرداخت نقدی ، یارانه های انرژی نیز تا حدودی پرداخت شود و تکذیب بنزین 300 و 600 تومانی از سوی محمد رضا فرزین سخنگوی کارگروه طرح تحول اقتصادی از دلایلی بود که سبب مثبت شدن کل بازارو به خصوص خودرویی های بورس شد .

در گروه خودرویی بورس در اواسط ساعات معاملات و پس از یک معامله بلوکی در ایران خودرو شاهد اقبال شدید بازار به تمام سهم های این گروه بودیم و در حالی که ایران خودرو و سایپا با صف خرید به کار خود پایان دادند ، زامیاد، گروه بهمن و پارس خودرو نیز در نوسانات مثبت معاملات پر حجمی را پشت سر گذاشتند.

اهالی تالار که در خبر مستطیل شیشه ای تالار دیروز نیز بر تداوم روند صعودی خودرویی ها در بازار امروز تأکید کرده بودند ، دلایل بیان شده در خبر دیروز و تکذیب قیمت های 300 و 600 تومانی بنزین را اصلی ترین دلایل رشد خودرویی ها بیان می کنند.

در گروه پتروشیمی بورس نیز شاهد اقبال شدید بازار به سهام شرکتهای پتروشیمی فناوران ، اصفهان ، شازند و حتی شیراز و آبادان بودیم به گونه ای که تعدادی از آنها با صف خرید به کار خود پایان دادند ، اهالی تالار دلیل اصلی رشد این گروه را افزایش قیمت های جهانی محصولات آنها که اکثراً در نیمه دوم سال و همزمان با فصل سرما رخ می دهد عنوان کرده و معتقدند بسیاری از این شرکتها توان تعدیل EPS خود را تا پایان سال دارا می باشند.

با این اوصاف سرمایه گذاری غدیر که صاحب پتروشیمی های ارزنده ای در پرتفوی غیر بورسی و بورسی خود می باشد ، همچنین سرمایه گذاریهای بانک ملی و توسعه ملی که آنها نیز سهامدار پتروشیمی های زیادی هستند می توانند رشد خوبی در روزهای باقیمانده تا پایان سال داشته باشند.

البته "وتوسم" و "وبانک" با توجه به سهامدارای توسعه صنایع بهشهر که خبرهایی مبنی بر تعدیل سود آن به خاطر رشد سود زیر مجموعه ها نیز در بازار به گوش می رسد امکان تعدیل مثبت خواهند داشت .

تجهیزاتی های بورس نیز همان گونه که اهالی تالار در خبر دیروز مستطیل شیشه ای از امکان رشد آنها با توجه به اصلاح قیمتی صحبت نموده بودند امروز عمدتاً معاملات پر حجمی را در درصدهای مثبت پشت سر گذاشتند ولی همان گونه که پیش بینی شده بود تا شایعه های پیرامونشان رنگ واقعیت نگیرد ، خیزش عظیمی نخواهند داشت زیرا ظرفیت شایعه آنها به نوعی تکمیل شده است .

در پایان اهالی تالار با تأکید بر مواضع قبلی خود هفته پیش روی بورس را اگر اتفاق خاصی در مورد هدفمندی یارانه ها نیفتد ، بر خلاف حرکتهای فصلی بازار سرمایه در سال های اخیر که در ایام محرم بیشتر دارای رکود است ، هفته ای مثبت پیش بینی می کنند .

اشتراک گذاری :
ارسال نظر