بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۱۹ آذر ۱۳۸۹ - ۲۳:۵۱
کد خبر : ۴۰۴۸۲

به نقل از فارس، سفر محمود احمدی‌نژاد و اعضای کابینه دهم به این استان در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه هفته گذشته حاشیه‌های جالبی داشت که بخشی از آنها از منظر خبرنگار ما در پی می‌آید:

* خبرنگاران رسانه‌های مختلف از شامگاه دوشنبه 15 آذر برای پوشش خبری سومین سفر هیئت دولت به استان مرکزی در اراک مستقر شدند و رئیس‌جمهور و همراهان وی نیز ساعت 8:45 صبح روز سه‌شنبه 16 آذر وارد فرودگاه اراک شدند و بدین ترتیب هشتاد و یکمین سفر استانی دولت دهم آغاز شد.

* احمدی‌نژاد در بدو ورود به فرودگاه اراک مورد استقبال علی‌اکبر شعبانی‌فر استاندار مرکزی، آیت‌الله قربانعلی دری نجف‌آبادی نماینده ولی فقیه در استان و جمعی از مقامات محلی و 4 تن از نمایندگان استان در مجلس هشتم قرار گرفت و فاطمه بیات فرزند خردسال شهید بیات با قرائت دکلمه‌ای به وی خوش‌آمد گفت.

* در مسیر فرودگاه اراک تا ورودی شهر که فاصله چندان کوتاهی هم نبود گروه‌های مردمی و دانشجویی به صورت پراکنده به استقبال رئیس‌جمهور آمده بودند و با آنکه اعلام شده بود ساعت دیدار با رئیس‌جمهور 8 صبح است اما مردم از ساعت‌ها قبل منتظر دیدار با فرزند ملت بودند.

* میدان امام حسین (ع) که در آن تابلویی قرار داشت که فاصله اراک تا شهر مقدس کربلا ذکر شده بود، نخستین نقطه اتصال توده‌های مردمی استقبال‌کننده با کاروان دولتمردان بود که از همان جا خودروی رئیس‌جمهور در حلقه مردمی زمین‌گیر شد.

در این میدان بچه‌مدرسه‌ای‌ها با لباس‌های متحدالشکل در لابلای مردم حضور یافته بودند که در میان آنها کودکی به دلیل در دست داشتن لقمه‌های نان و پنیر بیش از همه توجه خبرنگاران را جلب کرد.این کودک دبستانی لقمه‌های صبحانه خود را که مادرش تهیه کرده بود در کیسه فریزیری قرار داده بود و در حالی که کاروان احمدی‌نژاد و همراهانش را شلنگ تخته اندازان همراهی و با تکان دادن پرچمی که در دست دیگرش قرار داشت، ابراز احساسات می‌کرد، صبحانه ساده خود را در معیت رئیس‌جمهور خورد و وقتی لقمه‌هایش تمام شد خود را به خودروی وی رساند تا با او از نزدیک صحبت کند.

* در طول مسیر استقبال بسیاری از زنان خانه‌دار که از پنجره‌های خانه خود به دیدن رئیس‌جمهور آمده و با تکان دادن دست‌ها به وی ابراز احساسات می‌کردند با موبایل‌های خود از ورود رئیس‌جمهور به شهرشان و مراسم استقبال از وی فیلمبرداری می‌کردند.

* در طول مسیر استقبال از رئیس‌جمهور بارها با کودکان و حتی مردان و زنان میانسال و کهنسالی مواجه شدیم که یک لنگه یا هر دو لنگه کفش خود را در ازدحام جمعیت از دست داده بودند و البته طبیعی بود که بچه‌های گریان در این میان به دنبال لنگه کفش‌های خود بگردند.

* همچنین در طول مسیر زنانی را دیدیم که مسافت‌های طولانی را در حالی که کودکان خود را در آغوش گرفته بودند، به دنبال خودروی رئیس‌جمهور می‌دویدند که وقتی خبرنگاران به آنها می‌گفتند چرا با این سختی به استقبال آمده‌اند لبخندزنان می‌گفتند ما برای دیدن رئیس‌جمهور محبوب حاضریم همه سختی‌ها را تحمل کنیم و بغل کردن بچه و پیاده‌روی در یک خیابان که کار سختی نیست والحق این موضوع نشان از استقامت زنان ایرانی دارد که همواره در صحنه‌های ایثار و مقاومت حضور دارند.

* کاروان دولتمردان با عبور از میدان امام حسین وارد خیابان قائم مقام فراهانی شد که مانند خیابان ولیعصر تهران از طولانی‌ترین خیابان‌های شهر بود و بعد از عبور میدان مقاومت، میدان ساعت، خیابان دکتر حسابی و میدان سرداران شهید به محل سخنرانی رئیس‌جمهور یعنی ورزشگاه شهدای پنجم مرداد اراک رسیدیم.

* شنیده شد یک مقام محلی در آستانه سفر رئیس‌جمهور از مردم خواسته بود به خاطر حرمت ماه محرم و ایام حزن آل‌الله از آذین‌بندی و چراغانی شهر خودداری کنند و مراسم استقبال باشکوه مردمی را با حفظ شعائر الهی برگزار کنند و همین توصیه ارزشی موجب شده بود استقبال‌کنندگان با پرچم‌های کشورمان و پرچم‌های سیاه، سبز و قرمز مزین به اسامی اهل بیت (ع) به استقبال بیایند و در سطح شهر نوای عاشورایی مداحان اهل بیت طنین‌انداز شده بود.

* از دیگر نکات جالب این بود که هنگام عبور خودروی خبرنگاران از مسیر استقبال کودکی نامه به دست خود را به خودرو رساند و با دیدن یکی از خبرنگاران خانم که عینک بر صورت داشت و با تلفن همراه مشغول خواندن خبر بود، به تصور اینکه وی همسر رئیس‌جمهور است تلاش می‌کرد نامه خود را به او بدهد و وقتی متوجه اشتباه خود شد، خنده کنان ایستاد و از خودروی خبرنگاران فاصله گرفت. همچنین خبرنگار شبکه استانی سرزمین آفتاب مشتری‌های پر و پا قرصی پیدا کرده بود و کسانی که در امتداد کاروان رئیس‌جمهور با همراهان احمدی‌نژاد خوش و بش می‌کردند، وقتی به خودروی خبرنگاران رسیدند، با خبرنگار محبوب خود نیز به گپ و گفت می‌پرداختند.

* از نکات جالب توجه عادی بودن همه امور در سطح شهر بود و روح کار و زندگی در آن جریان داشت و کارکنان ادارات و بانک‌ها که در یک روز عادی مشغول کار و فعالیت بودند با دیدن خودروی رئیس‌جمهور یا از پشت پنجره به ابراز احساسات می‌پرداختند و یا نهایتا تا دم در محل کار خود می‌آمدند و پس از دیدار رئیس‌جمهور بار دیگر به محل کار خود بازمی‌گشتند.

* رئیس‌جمهور ساعت 12 ظهر سخنان خود را در ورزشگاه شهر آغاز کرد و ابتدا به مناسبت ایام سوگواری سید و سالار شهیدان به فرهنگ عاشورا پرداخت و بر لزوم حفظ روحیه ایثارگری ملت تاکید کرد. هنگامی که احمدی‌نژاد در بخش دیگری از سخنانش به مسائل جهان پرداخت و از میزان تسلیحات اتمی آمریکا و بودجه نظامی این کشور سخن گفت، مردم یکصدا شعار "مرگ بر آمریکا " ‌سر دادند و هنگامی که در بحث ایران به ترور دانشمندان هسته‌ای کشورمان اشاره کرد مردم با سر دادن شعار "مرگ بر منافق " به محکومیت این اقدام جنایت‌بار پرداختند.

* در خلال صحبت‌های احمدی‌نژاد مردم با تکان دادن پلاکاردهای خود که بر روی آنها مطالباتشان حک شده بود، تلاش می‌کردند صدای خود را به رئیس‌جمهور برسانند و برخی نیز البته فریاد کشان می‌خواستند حرف خود را به رئیس‌جمهور بگویند که احمدی‌نژاد به آنها گفت: " شما به دلیل آنکه من از پشت میکروفن صحبت می‌کنم صدای من را می‌شنوید ولی من صدای شما را نمی‌شنوم ولی ظاهرا باید در سفر دور چهارم به هر یک از شما یک میکروفن بدهیم تا راحت صحبت کنید و ما حرف‌های شما را بشنویم.
از جمله درخواست‌هایی که مردم روی پلاکاردها حک کرده بودند، الحاق تفرش به استان قم و رسیدگی به مشکل پرداخت حقوق کارگران شرکت صنایع اراک بود.

* مردم همچنین کاغذهای کوچکی در دست داشتند که روی آنها نکات جالبی از جمله خوشامدگویی به رئیس‌جمهور برای سفر به زادگاه حافظ قرآن مجید، خوشامدگویی به رئیس‌جمهور برای سفر به استان رهبرپرور، خوشامدگویی به رئیس‌جمهور برای سفر به استان انرژی بود و مردی نیز در لابلای جمعیت پوستری دست‌ساز را در دست گرفته بود که روی آن در کنار عبارت "مردی از جنس مردم "‌ تصویر احمدی‌نژاد در کنار تصویر مختار ثقفی حک شده بود.

* دیدار با ایثارگران و خانواده شهدا از دیگر برنامه‌های سفر رئیس‌جمهور به استان مرکزی بود که در این جلسه از مادر سه شهید، همچنین همسر یک شهید که دو فرزند خود را تقدیم انقلاب کرده و پدر یکی از شهدای جنگ تحمیلی که تنها فرزند خود را تقدیم انقلاب اسلامی کرده، تجلیل و به آنها نشان ایثار اهدا شد.

در این مراسم سمانه آشورخانی فرزند شهید محمدحسن آشورخانی که در زمان شهادت پدرش تنها یک سال داشت به قرائت دکلمه‌ای پرداخت که حاضران را تحت تاثیر قرار داد. او احمدی‌نژاد را به عنوان عموی خود لقب داد و در واگویه دلتنگی‌های خود گفت که اگر پدر نیست خیال ما راحت است که عمو هست و روح خودباوری را در ریشه خشکیده ایران جاری کرده و به خود می‌بالیم که از چنین رئیس‌جمهوری که در کنار محبت قدرت دارد و پشت دشمنان را به لرزه انداخته برخورداریم.

وی سخنان خود را با این بیت پایان داد که ما به احمدی‌نژاد بس می‌بالیم / بر زنده دلان وقت ایران صلوات.
در مراسم دیدار رئیس‌جمهور با ایثارگران و خانواده شهدا شال‌های مشکی‌رنگی بین حضار توزیع شد که روی آنها نمادی از عاشورا و تصویر سرداران شهید دفاع مقدس نقش بسته بود.

استان مرکزی در طول انقلاب و دوران جنگ تحمیلی 5 هزار و 617 شهید، هزار و 330 جانباز و 750 آزاده تقدیم کرده است.
در این مراسم که حضار با "حسین حسین شعار ماست، احمدی افتخار ماست " در خلال برنامه نسبت به حضور رئیس‌جمهور در استان مرکزی ابراز احساسات می‌‌کردند،‌یکی از جانبازان انقلاب اسلامی در فواصل مختلف شعار "احمدی‌نژاد حجاب را احیا کند " سر می‌داد.

رئیس‌جمهور در پایان سخنان خود از اینکه خانواده شهدا ساعت‌ها منتظر بودند تا وی در مراسم دیدار با آنها حضور یافته و برای آنها سخنرانی کند، تقدیر کرد و به مزاح گفت حالا که ساعت‌ها وقت گذاشتید و هفت خوان را گذراندید تا به زیارت شما مشرف شوم باید این زحمت شما را جبران کنم و انشا‌ءالله شام در خدمت شما هستیم و بعد از اینکه برخی خانواده شهدا گفتند که ما برای زیارت شما آمده‌ایم و توقع نداریم پاسخ داد ما وظیفه داریم که خدمت شما باشیم و کار حساب و کتاب دارد.

* رئیس‌جمهور شامگاه سه‌شنبه در جلسه هیئت دولت از تغییر نام استان مرکزی سخن گفت و همانجا بود که پیشنهاد داد این استان به استان آفتاب تغییر کند و به نظر می رسد که باید منتظر بمانیم تا در آینده نزدیک نام این استان به نام استان آفتاب، تغییر ‌کند.

* در خلال سفر دو روزه رئیس‌جمهور به استان مرکزی ستادهای مختلفی تحت عنوان ستادهای ارتباط مردمی با رئیس‌جمهور در سطح شهر اراک و سایر شهرستان‌ها برپا شده بود و 10 تن از اعضای کابینه احمدی‌نژاد نیز برای رسیدگی به مشکلات و مسائل مردم به شهرستان‌های استان سفر کرده بودند.

* دومین روز سفر رئیس‌جمهور با دیدار با مدیران استان مرکزی در محل استانداری و از ساعت 7 بامداد آغاز شد و رئیس‌جمهور که شب قبل در یک برنامه تلویزیونی گفته بود استقبال گسترده مردم اراک از خادمان ملت بسیاری از مشکلات که حل آنها هزینه‌های زیادی داشت را به آسانی حل کرد برای مردم استان سنگ تمام گذاشت و برای خدمتگزاری بهتر به آنها توصیه‌هایی به مسئولان دولتی کرد.
احمدی‌نژاد در سخنرانی خود که پخش کامل آن از رسانه ملی می‌تواند نشانگر دغدغه‌های رئیس‌جمهور مردمی برای توجه به امور آحاد ملت باشد، گفت که مدیران باید باور کنند که نوکر مردم هستند و ادامه داد در کجای عالم دیده شده نوکری در مقابل ارباب خود بنشیند و به خواست وی توجه نکند؛ نمی‌گویم مدیر باید
جای خود را به ارباب رجوع‌ها بدهند اما باید او را تکریم کنند و با سرعت و دقت خواسته آنها را برآورده کنند.

احمدی‌نژاد همچنین بر لزوم کاهش هزینه‌های جاری دستگاه‌های اجرایی تاکید کرد و با اشاره به مدیری که در اوایل کار دولت نهم در کنار مردمی که مشکلات فراوانی داشته‌اند اتاق کاری خود را مجهز به سیستم صوتی و تصویری چندین میلیون تومانی کرده بود، متذکر شد که همه کارها با پول حل نمی‌شود اما بسیاری هستند که واقعا نیازمند اندکی مساعدت مالی هستند و اگر دولت هزینه مصرفی را کاهش دهد، می‌تواند از محل این صرفه‌جویی کار بسیاری را راه اندازد.

رئیس‌جمهور همچنین به مدیران گفت که کلان‌نگری در مدیریت یک اصل است اما باید جهانی دید و شهرستانی عمل کرد و نباید مدیری که می‌خواهد یک پروژه عظیم ملی مثلا آبرسانی را اجرا ‌کند، ‌نسبت به درخواست کشاورزی که یک جوی آب دارد و خواهان توجه به این آب باریکه است، بی‌توجهی کند بلکه باید در کنار توجه به مسائل کلان به مطالبات تک تک آحاد ملت نیز توجه شود.

در این جلسه استاندار مرکزی گزارشی از پیشرفت‌های استان در حوزه‌های مختلف آموزشی، ورزشی، ارتباطات، گازرسانی، تعاونی‌ها، راه‌ها ارائه کرد و گفت که طی 5 سال فعالیت دولت نهم و دهم قریب به 3 هزار میلیارد تومان به استان مرکزی تزریق شده است.

* رئیس‌جمهور که هر ساله به مناسبت 16 آذر (روز دانشجو) برنامه‌ای را مرتبط با دانشجویان برگزار می‌کند،‌ این بار هم که این ایام مصادف با سفر استانی وی شد، دلش راضی نشد برای دانشجویان برنامه نگذارد و به همین دلیل در دومین روز سفر بعد از دیدار با مدیران استان بلافاصله با دانشجویان در سالن ورزشی شهدای دانشگاه تربیت معلم اراک دیدار کرد.

در این مراسم سارا حسینی به نمایندگی از دانشگاه پیام نور، علیرضا منتظران از دانشگاه تفرش، زهره خادمی از دانشگاه علوم پزشکی، سید معین حجازی از دانشگاه علمی کاربردی، سمیه تکلو از دانشگاه آزاد و حسین رمضانی از دانشگاه صنعتی اراک به ارائه دیدگاه‌ در باره مسائل دانشجویی پرداختند.

از نکات جالب در این دیدار مکالمه طولانی علیرضا منتظران به صورت خصوصی با رئیس‌جمهور بود که هر چه حضار صلوات می‌فرستادند وی به صحبت‌ها پایان نداد که موجب خنده حضار شد؛ همچنین یکی از دانشجویان در پایان سخنانش درباره لزوم تحصیل قطعه شعری خواند که خنده حضار را در پی داشت: صفایی ندارد ارسطو شدن / خوشا پرگشودن پرستو شدن/ تو که پر نداری پرستو شوی/ بشین درس بخون تا ارسطو شوی!

نکته دیگر انتقاد یکی از دانشجویان از نحوه برگزاری آزمون‌ها و گزینش دانشجویان بود و از رئیس‌جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی سؤال کرد که حاضر است به اتاق عمل کسی برود که با نمره منفی یک در هوش‌بری قبول شده است، که احمدی‌نژاد با خنده گفت بالاخره هوش‌بری است دیگر! که این جمله وی خنده حضار رادر پی داشت.

همچنین هنگامی که یکی از دانشجویان گفت که به صرف اینکه فردی دکترا گرفته نمی‌تواند استاد دانشگاه شود بلکه باید انتخاب اساتید نظام‌مند و مبتنی بر توان علمی آنها باشد، دختران با کف زدن به تشویق وی پرداختند اما پسران با ذکر صلوات او را تشویق کردند که این مبدایی برای تشویق‌های بعدی شد که برای تائید هر مسئله‌ای حضار به دلیل فرا رسیدن ماه محرم صلوات می‌فرستادند.

* قرار بود در این نشست هر دانشجو منتخب 5 دقیقه صحبت کند که هر کدام 10 دقیقه صحبت کردند که مجموعا این جلسه بیش از یکصد عنوان درباره موضوعات مختلف مطرح شد و پس از آن نوبت احمدی‌نژاد بود که با دانشجویان صحبت کند؛ رئیس‌جمهور در این جلسه از ضرورت تحول در دانشگاه‌ها، حقوق ملت ایران در فناوری هسته‌ای، تلاش دولت برای رفع بیکاری، اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها و مبارزه با مفاسد اقتصادی سخن گفت و در بخش اخیر با ذکر نمونه‌هایی از ویژه‌خواری‌های برخی افراد قول داد که در آینده نزدیک در خصوص مبارزه با مفاسد اقتصادی به صورت مجزا با دانشجویان مفصل صحبت خواهد کرد.

* آخرین برنامه سفر هیئت دولت به استان مرکزی دیدار با جمعی از منتخبین و فرهیختگان استان بود که در این جلسه که در استانداری برگزار شد، نخبگانی چون حسینی‌پور، رضایی‌خواه، خرسندی و عباسی به ایراد سخن پرداختند و احمدی‌نژاد نیز با بیان سخنانی در خصوص سازندگی کشور ابراز امیدواری کرد استان مرکزی با ارائه الگوهای سازندگی مبتنی بر دو عنصر ایران و اسلام در رتبه نخست سازندگی کشور قرار گیرند.

احمدی‌نژاد و همراهانش عصر روز چهارشنبه 17‌‌ آذر ماه به تهران بازگشتند اما پرونده هشتادو یکمین سفر استانی دولت دهم بسته نشد و دولتمردان در تلاشند تا مصوبات این سفر را اجرایی کنند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر