بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۳ آذر ۱۳۸۹ - ۱۷:۰۹
کد خبر : ۴۰۷۶۸
گزارش روز سه شنبه ايرنا از وزارت نيرو، 'محمدرضا عطارزاده' اظهار داشت: با تامين زيرساخت‌هاي لازم مشكل كمبود آب درشهرهاي زير چهار هزار نفر نيز مرتفع خواهد شد.
عطارزاده افزود: در صورت همكاري و توجه مردم در مصرف بهينه از منابع آبي مي توان محدوديت‌هاي موجود را برطرف كرد و با برنامه ريزي انجام شده در زمينه آب‌هاي سطحي و زيرزميني در كشور، مشكل تامين آب شرب براي شهرها وجود نخواهد داشت.
وي تصريح كرد: با بارش‌هايي كه از دو روز گذشته در كشور آغاز شده، متوسط حجم بارش‌هاي كشور در سال آبي جاري به 13 ميلي متر رسيده و اين در حالي است كه بارش‌هاي پاييز سال‌جاري در مقايسه با سال گذشته معادل 86 درصد كاهش يافته است.
وي ادامه داد: حجم بارش در مدت مشابه سال گذشته بيش از 82 ميلي متر بوده و پاييز سال‌جاري از خشك‌ترين پاييزها در كشور بشمار مي رود و اين در حالي است كه بارش‌هاي پاييزه براي منابع آب كشور تعيين كننده است و از سويي در چند سال اخير زمان بارش و ماه بارش تغيير كرده و به سمت بهار گرايش پيدا كرده است.
عطارزاده ابراز اميدواري كرد: سامانه بارش‌هاي كشور در سال‌جاري نيز از تغيير اقليم پيروي كرده و ارديبهشت و فروردين ماه، كشورمان با بارش هاي مناسب همراه شود.
** آب كشاورزي
معاون وزير نيرو گفت: تامين آب كشاورزي در برخي استان هاي آبي كشور در سال‌جاري داراي اهميت است و اين در حالي است كه در سال‌جاري با توجه به كاهش شديد بارش در كشور استفاده از ذخيره سدهايي كه منابع آبي مناسبي دارند، مدنظر قرار گرفته و به همين دليل خروجي آب از سدهاي كشور بيشتر از مدت مشابه سال پيش است.
وي گفت: تاخير كشت پاييزه با توجه به شرايط خشكسالي اخير در استان‌هايي چون اصفهان، فارس و بوشهر اجرايي شده است.
**وضعيت سدها
عطارزاده تصريح كرد: حجم ذخيره سدهاي كشور همچنان بيش از يك ميليارد و 600 ميليون مترمكعب در مقايسه با سال گذشته افزايش نشان مي دهد و در زمان كنوني به بيش از 15 ميليارد و 700ميليون مترمكعب رسيده و از سوي ديگر ورودي آب‌هاي سطحي به مخزن سدها در مقايسه با مدت مشابه سال پيش كاهش 40 درصدي يافته است.
معاون آب و آبفاي وزارت نيرو اضافه كرد: بارش‌هاي ارديبهشت ماه سال‌جاري افزايش ذخيره چهار ميليارد مترمكعبي آب سدهاي كشور را در ابتداي سال آبي جاري (مهرماه) به همراه داشت.
اظهارات عطارزاده در حالي صورت مي گيرد كه، با كاهش بارندگي هاي كشور در سال آبي جاري، حجم آب موجود در مخازن 47 سد كشور تا پايان هفته گذشته به كمتر از 20 درصد رسيده وهم اكنون 47 سد كمتر از 20 درصد حجم خود ذخيره آب دارند كه در اين زمينه مي توان به سدهاي لار، رييسعلي دلواري، زاينده رود، 15 خرداد و ملاصدرا اشاره كرد.
همچنين، حجم آب موجود در مخزن 33 سد كشور از جمله لار، دز، كارون 3، بوكان، مهاباد، زاينده رود و كرج نيز در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته، بيش از 20 درصد كاهش يافته و در هفته گذشته پنج سد مسجد سليمان (خوزستان)، تهم (استان زنجان)، سقزچي (استان اردبيل)، صلاح الدين كلا (استان مازندران) و شهيد قنبري (آذربايجان غربي) افزون بر 90 درصد حجم مخزن موجودي آب داشتند.
**تشكيل ستادهاي خشكسالي
عطارزاده در ادامه تشكيل ستادهاي خشكسالي در استان هاي كشور را يكي از برنامه هاي وزارت نيرو براي كاهش آثار اين پديده برشمرد و اظهار داشت: در دو هفته اخير ستادهاي خشكسالي به سرپرستي استانداران در هر استان تشكيل شده است تا برنامه مناسبي جهت استفاده بهينه از منابع آبي تدوين و اجرايي شود.
**باروري ابرها
معاون آب و آبفاي وزير نيرو گفت: با ورود سامانه ابرها از روز يكشنبه، براي نخستين بار طرح باروري ابرها در صبح و بعدازظهر روز گذشته (دوشنبه) با پرواز هواپيماي ويژه اين طرح انجام شد و اين امر در ارتفاعات شمال و شمال غرب تهران با توجه به فراهم شدن شرايط مطلوب انجام گرفت.
عطارزاده گفت: تاكنون در سال‌جاري باروري ابرها در استان‌هاي آذربايجان غربي، اردبيل، زنجان و تهران اجرايي شده و اميدواريم در استان گلستان نيز انجام شود.
وي تصريح كرد: در چند روز آينده و با تحليل گزارش هاي بارش در نقاطي كه باروري ابرها اجرا شده ، مي‌توان درباره نتايج آن اظهار نظر كرد و البته بايد توجه داشت كه وضعيت مطلوب ابر و شرايط جوي شامل نقطه شبنم، سرماي كافي داخل ابر، سرعت و جهت باد و نيز زمان عمليات در باروري ابر موثر است.
عطارزاده گفت: هدف وزارت نيرو از باروري ابرها تشديد باران زايي است بطوري كه مي توان ميزان بارندگي آن را 15 تا 18 درصد افزايش داد.
معاون آب و آبفاي وزارت نيرو گفت: در چند سال اخير دانش بارور كردن ابرها به كشور منتقل شده و طرح‌هاي مطالعاتي و تحقيقاتي فراواني نيز به اجرا درآمده و در زمان كنوني به كار بردن اين دانش يكي از توانمندي هاي وزارت نيرو است و در صورت صرفه اقتصادي مي توان برخي از تجهيزات باروري ابرها را در داخل كشور توليد كرد.
عطارزاده، باروري ابر در يك نقطه و بارش باران در نقطه ديگر را خطاي محاسبه ذكر كرد و بيان داشت: ممكن است در سال هاي گذشته اين اتفاق رخ داده باشد اما با همكاري متخصصان امر و انتقال كامل اين دانش به كشور و نيز دقت هاي لازم، اين احتمال بسيار پايين است و معادلات همه جانبه و نيز كنترل هاي لازم انجام شده تا محل شليك و بارش بر اساس برنامه صورت گيرد.
وي در پايان اظهار داشت: اعتبار سالانه باروري ابرها در كشور افزون بر 40 ميليارد ريال است كه به منظور انجام تمام امور وابسته به باروري ابرها همچون تحقيقات، عمليات و تجهيزات مورد استفاده قرار مي‌گيرد و علاوه بر آن هزينه‌هايي در استان‌ها جهت انجام طرح هاي باروري اختصاص يافته است.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر