بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۷ آذر ۱۳۸۹ - ۰۸:۲۵
با بررسی معاملات هفته گذشته

گزارش جامع بورس تهران

نکته قابل تامل در معاملات اين هفته گروه خودروئي حمايت بسيار معتبر و قوي بود که از نماد خبهمن در قيمت 2000 ريال صورت مي پذيرفت و در طول معاملات روز سه شنبه که قيمت اين نماد به مرز 2000 ريال رسيده بود هيچگاه اين مرز را نشکافت و همچنان در بالاي 2000 ريال باقي ماند و به نظر مي رسد که در معاملات هفته آتي افزايش قيمت اين سهم را داشته باشيم
کد خبر : ۴۰۷۷۹
در اين هفته شاخص کل در مجموع با 43 واحد افزايش از 18371 به 18414 واحد رسيد و حجم کل معاملات اين هفته بيش از 342 ميليون سهم و حق تقدم به ارزش نزديک به 1230 ميليارد ريال رسيد.

نگاهي به گروههاي مورد توجه اين هفته


تجهيزاتي ها : اين گروه در روز نخست هفته علي رغم پيشينه نسبتا" مناسبي که از اواخر هفته پيش براي خود به جا گذاشتند ولي نتوانستند نظر بازار را به سوي خود جلب کنند و در درصدهاي منفي ظهور يافتند و اين وضعيت در روز يکشنبه به اوج خود رسيد بطوريکه صدرا به حداقل قيمت ممکن نيزرسيد ولي در اين دو روز حفاري و مپنا اگر چه هيچ تواني براي صعود نداشتند اما بيشتر وقت خود را در درصدهاي ضعيف مثبت سپري کردند.

نکته حائز اهميت اينکه در روز دوشنبه اين هفته دقيقا" همچون روز مشابه هفته گذشته بازار با شايعه دريافت پيش پرداختهاي فازهاي 17 و 18 پارس جنوبي بتوسط صدرا روي خوش به اين سهم نشان داد و هجوم خريداران تشکيل صف خريد را براي اين سهم به همراه داشت که باز همچون هفته قبل در انتهاي بازار با تکذيب اين شايعه سناريوي تکراري اين سهم رقم خورد گوئي که شايعات قصد دست برداشتن از سر اين سهم را ندارند و يا شايد هم اين روش وسيله اي براي افراد خاص در بازار شده تا از فقر تحليل هميشگي عده اي استفاده کرده تا به خواسته هاي نامشروع خود برسند .

در هر حال جداي از نيک و بد اين قضيه صدرا و دنباله هاي آن يعني فاذر و فاراک اين روز را با داشتن صف خريد به پايان بردندو حفاري و مپنا نيز بر روند دو روزگذشته خود ايستادگي کرده و معاملات متعادل ضعيفي را پيگيري کردند و در آخرين روز کاري هفته بدنبال در رنج قرار گرفتن قيمت 245 تومان که به عنوان مقاومت معتبر بر سر راه حرکت صعودي صدرا است و قبل از آنکه اين سهم بتواند خود را به محدوده اين قيمت برساند فشار عرضه ها ايجاد معاملات در رنج منفي را براي اين سهم رقم زدو بدنبال آن نيز فاذر و فاراک معاملات ناپايداري را از خود نشان دادند هر چند که فاراک در نهايت توانست اين هفته خود را با افزايش قيمت به پايان ببرد و مپنا و حفاري نيز همچون روزهاي گذشته معاملات ضعيف و در رنج منفي را براي آخرين روز کاري هفته خود به ثبت رساندند.

در يک مقايسه جالب درمي يابيم که آخرين قيمت پاياني صدرا و فاذر و فاراک در طول اين هفته نسبت به آخرين قيمت هفته گذشته خود به يک نسبت و به ميزان 2.2 درصد کاهش داشته اند که اين خود نشاندهنده تاثير پذيري اين سه سهم از يکديگر در طي معاملات مي باشد.

گروه بانک وبيمه : در اين هفته اين گروه همچون هفته گذشته معاملات ضعيفي را چه در تغييرات قيمتي و چه در ميزان حجم معاملات از خود نشان دادند و تنها بيمه هاي دي و آسيا روز مناسبي را در اولين روز هفته براي خود ثبت کردند و نيز دراين هفته شايعاتي مبني بر تعديل بيمه البرز همزمان با ارائه گزارشات 9 ماهه در بازار بگوش مي رسيد و همچنين جمع آوري و حمايت اين سهم در بازار بتوسط صبا تامين از ديگر رخدادهاي اين هفته مي باشد.


در اين هفته بانک سينا روندي نسبتا" مغاير با روند معاملات مخابرات ايران داشت و معاملات اين سهم بيشتر در رنجهاي مثبت صورت مي پذيرفت.

از ديگر اتفاقات مهم اين گروه واگذاري بلوک 5 درصدي بانک صادرات بود که از طرف کارگزاري بهمن به قيمت پايه هر سهم دو هزار ريال روي ميز فروش گذاشته شد ولي در نهايت خريداري براي آن يافت نشد و در مقابل درجريان معاملات بلوک بانک پارسيان به تعداد 2.520.000 سهم به قيمت 304 تومان توسط شرکت کشاورزي مدبر کشت توس خريداري شد.

از ديگر نمادهاي اين گروه وپست بود که در سومين روز کاري اين هفته و در آخرين روز از سومين دوره گره خود !! کمي ولخرجي کرده و 180.000 سهم خود را عرضه کرد بطوريکه صف خريد بيش از 110 ميليوني آن همچنان پا برجا بود و در آخرين روز کاري هفته با عرضه نزديک به 200 هزار سهم و با قيمت پاياني 4337 ريال از گره معاملاتي خارج و از روز شنبه هفته پيش رو بدون تبعيض! و همانند ديگر سهام با آن برخورد خواهد شد هر چند که به نظر مي رسد با هر ميزان افزايش عرضه به مراتب از صف خريد کاسته شود چرا که سود 88 درصدي تاکنون اين سهم ريسک نگهداري آن را افزايش داده است اگر چه اين ميزان سود بواسطه ميزان بسيارکم آن در دست افراد حقيقي رضايتي به اين ميزان براي آنها بدنبال نداشته است.

گروه نفت و پتروشيمي : در اولين روز اين هفته دراين گروه پتروشيمي اصفهان با داشتن صف خريد و پتروشيمي هاي فناوران و شيراز و شازند با انجام معاملات در حداکثر قيمت مجاز توانستند وضعيت خوبي را از خود به نمايش بگذارند اما در ادامه بر خلاف هفته گذشته نتيجه رضايت بخشي را از خود به جا نگذاشتند و شصفها تنها نماد اين گروه که محکم و استوار با داشتن صف خريد در بازار حکمراني مي کرد و افتخاري براي گروه محسوب ميگرديد در آخرين روز کاري هفته با از دست دادن صف خريد و فشار عرضه ها تا بيش از 3.5درصد منفي نيز پيش رفت و آخرين اميدهاي اين گروه را به ياس تبديل کرد اگر چه پتروشيمي شيراز توانست دراين روز معاملات خود را که از درصدهاي منفي شروع کرده بود را به سمت درصدهاي مثبت سوق دهد.


انتقال نزديک به 18 ميليون سهم در نماد شفن به قيمت 8900 ريال که ظاهرا" از طرف توسعه ملي به صبا تامين صورت پذيرفت از ديگر تحولات گروه پتروشيمي بود. به هر حال شرکتهاي حاضر در اين گروه نتوانستند جو مثبت حاکم بر خود را تا زمان بازگشائي پتروشيمي خارک حفظ نمايند تا بتوانند استقبال خوبي از اين سهم به عمل آورند.

پالايشگاه نفت تبريز در اين هفته توانست از مرز 160 تومان به لطف افزايش عرضه ها در دو روز کاري آخر هفته به ميزان حدودي 610 هزار سهم عبور نموده و خود را در 1633 ريال تثبيت نمايد و احتمالا" مي رود تا در هفته آتي با کاهش صف خريد در قيمتهاي محدوده 170 تومان به تعادل برسد. ديگر شرکتهاي اين گروه شامل نفت بهران و نفت پارس و پالايشگاه نفت اصفهان نيز نتوانستند معاملات قابل توجهي را در اين هفته از خود به نمايش بگذارند.

گروه سرب و روي : اين گروه همچون هفته گذشته مورد توجه بازار نبودند و علي رغم افزايش قيمت روي و فراتر رفتن آن از 2300 دلار در هر تن در خواب پائيزي به سر بردند بطوريکه شرکت باما در چهار روز کاري اين هفته تنها يک روز خود را در ميان ديگر نمادهاي معامله شده بازار ديد و سه روز ديگر هفته به دليل عدم توافق خريداران و فروشندگان در نرخ مشخصي در استراحت به سر برد.


به نظر مي رسد بازار منتظر يک خبر و يا تحول شوک دهنده جداي از افزايش نرخ جهاني محصولات اين گروه بوده تا بار ديگر با به جريان افتادن معاملات در اين دسته گرايش فعالان بازار به اين گروه را در پي داشته باشد چرا که افزايش نرخ جهاني فلزات سرب و روي تضمين مطمئني براي سودآوري شرکتهاي توليد کننده اين محصولات نبوده و با کاهش دوباره آن ضمانت سود آوري شرکتها را زير سئوال مي برد بنابراين گرايش کوتاه مدت تا ميان مدت فعالان بازار به اين گروه بيشتر وابسته به تحولات بنيادي آنها خواهد بود و اين خود نيز مشروط به آنست که علاوه بر چنين تحولاتي اجراي طرح هدفمندي يارانه ها نيز حداقل تا پايان امسال به تعويق افتد در غير اينصورت ادامه و تحکيم عدم اشتياق فعالان بازار به اين گروه را شاهد خواهيم بود.

گروه قند و شکر : اين گروه اگر چه اولين روز هفته را نسبتا" خوب شروع کردند ولي در ادامه کارنامه مناسبي از خود به جا نگذاشتند بطوريکه در روز دوشنبه تنها 4 نماد اين گروه در ليست نمادهاي معامله شده حضور يافتند و سهميه آنها از حجم 90 ميليوني اين روز فقط 104 هزار سهم بود! البته با اعلام توقف نماد قنيشا به جهت تعديل سود,روز نسبتا" متعادلي را براي آخرين روز هفته اين گروه بدنبال داشت و در روز سه شنبه بود که با بازگشائي نماد قنيشا و افزايش بيش از 4.5 درصدي قيمت آن نسبت به روز قبل به 1811 ريال رسيد.


اتفاق قابل توجه براي اين گروه معامله عمده نمادهاي قشکر و قنيشا متعلق به شرکت مديريت توسعه صنايع بهشهر بود که توسط کارگزاري انديشه برتر روي ميز فروش قرار گرفت و با اندک زماني بعد از عرضه در همان قيمتهاي پايه به فروش رفت و اين در حالي است که در انتهاي سال گذشته بلوک 14.6 درصدي قنيشا به قيمت پايه هر سهم 2300 ريال از طرف سرمايه گذاري ملت روي ميز فروش رفت ولي خريداري براي آن پيدا نشد!! و اين مسئله احتمال انتقال درون گروهي بلوکهاي فوق را افزايش مي دهد در هر صورت نماد وبشهر توانست صف خريد بيش از 3 ميليوني را براي خود به ارمغان آورد.

در آخر علي رغم خوشبيني به افزايش نرخ جهاني قند و شکر به نظر نمي رسد که بازار در آينده به خاطر تصميم جدي دولت براي کنترل قيمتها خصوصا" ارزاق و کالاهاي اساسي در زمان اجراي طرح هدفمندي يارانه ها گرايش مناسبي به اين گروه از خود نشان دهد.

گروه خودرو : اين گروه اولين روز هفته را با شرايط نسبتا" مساعدي شروع کرد و طي آن حتي سايپا به صف خريد نيز کشيده شد اما اين وضعيت پايدار نماند و در دومين روز هفته معاملات اين گروه به درصدهاي منفي کشيده شد هر چند که نماد خودرو با مقاومتي که در مقابل عرضه ها از خود نشان داد روز متفاوتي از ديگر شرکتهاي گروه را از خود به نمايش گذاشت و با بيش از 3 درصد افزايش قيمت به کار خود پايان داد.


روز دوشنبه بود که رکود بر بازار خودروئي ها بيش از پيش حاکم گشت و تمامي نمادهاي مطرح اين گروه به جز خگستر در وضعيت قرمز به سر مي بردند که البته انتشار خبر مربوط به فاقد اعتبار بودن صورتجلسه مربوط به تعيين اعضاي جديد هيات مديره سايپا و منع انتشار و اجراي آن از سوي مقام قضائي بر روي سايت سازمان گسترش و نوسازي ( ايدرو) خودمي توانست در ايجاد چنين وضعيتي در اين گروه موثر باشد وضعيتي که تا پايان آخرين روز کاري هفته بر اين گروه حاکم بود.

نکته قابل تامل در معاملات اين هفته گروه خودروئي حمايت بسيار معتبر و قوي بود که از نماد خبهمن در قيمت 2000 ريال صورت مي پذيرفت و در طول معاملات روز سه شنبه که قيمت اين نماد به مرز 2000 ريال رسيده بود هيچگاه اين مرز را نشکافت و همچنان در بالاي 2000 ريال باقي ماند و به نظر مي رسد که در معاملات هفته آتي افزايش قيمت اين سهم را داشته باشيم و البته مشابه اين رويه براي نماد سايپا هم اتفاق افتاد و به نظر مي رسد که نهايت افت اين سهم حداکثرتا 2000 ريال باشد و بعد از آن شاهد رشد مجدد اين سهم باشيم و نيز با توجه به افزايش قيمت ايران خودرو بعيد به نظر مي رسد که اين سهم جاي رشد بيشتري براي خود باقي گذاشته باشد و احتمالا" رشد خود را در محدوده 265 – 270 تومان به پايان برساند.

از ديگرتحولات مهم توقف نماد ورنا به منظورتعديل سود بود که با افزايش بيش از 10 درصدي , سود خود را از 450 ريال به 498 ريال رساند( هر چند که اين نماد جزو گروه سرمايه گذاريهاست ولي به دليل نوع پرتفوي آن ارتباط مستقيم با گروه خودرو خواهد داشت ) و اگر چه تنها بفاصله يک روز اين نماد مجوز بازگشائي را اخذ کرد ولي معامله اي به دليل عدم توافق خريدار و فروشنده در نرخ مشخصي روي آن صورت نپذيرفت و به نظر ميرسد که بدليل کاهش قيمت گروه خودروئي , اين نماد نيز با افزايش قيمت مواجه نگردد.

نگرشي بر وضعيت بازار در هفته آتي

وضعيت هفته آتي بازار را از دو منظر ميتوان مورد حدس و گمان قرار داد :

1- ورود همراه اول : بعد از کش و قوسهاي فراواني که در خصوص زمان ورود همراه اول بين مسئولين ذيربط اتفاق افتاد نهايتا" اعلام شد که 5% شرکت ارتباطات سيار ايران در نماد همراه در روز يکشنبه 28 آذر ماه در بازار فرابورس عرضه خواهد شد و از آنجائيکه بازار در اغلب موارد روي خوشي به عرضه هاي اوليه ازخود نشان داده و استقبال خوبي از اين نوع عرضه ها بدليل افزايش نرخ آنها بعد از عرضه به عمل آورده و نيز بدليل تبليغات فراوان شرکت مخابرات از طريق رسانه هاي عمومي و نيز ارسال SMS به جهت تشويق مردم براي مشارکت در خريد سهام همراه اول به نظر مي رسد که اين بار نيز بازار استقبال خوبي از اين عرضه به عمل آورد و از آنجائيکه احتمال عرضه اين سهم در قيمتهاي حدودي 3500 تا 4000 تومان مي باشد و با عنايت به ميزان سهام مورد عرضه, نقدينگي حدود 350 تا 400 ميليارد تومان! براي جذب اين سهم مورد نياز مي باشد و اين در حالي است که ارزش کل معاملات روزانه سهام در بازار بورس و در مقطع فعلي حدود 30 ميليارد تومان است و اين ميزان نقدينگي براي جذب سهام همراه اول, برابر است با نقدينگي لازم براي گذران دو هفته بازار!!

 از آنجائيکه خبرهائي مبني بر ورود سرمايه هاي جديد به بورس براي خريد سهام همراه اول به گوش نمي رسد لذا تامين اين ميزان نقدينگي از طريق عرضه سهام در بازار صورت خواهد گرفت که عرضه هاي چند روز گذشته بازار در همين راستا ارزيابي مي گردد بنابراين ممکن است در دو روز ابتداي هفته آتي نيز مجددا" شاهد عرضه ها در نمادهاي ريز و درشت بازار باشيم که اين خود مي تواند تمام نمادهاي گروههاي مختلف را جداي از اختلاف در مسائل بنيادي آنها شامل شود و بدين طريق در اين دو روز شاهد افت شاخص باشيم هر چند که بر خلاف روند فوق احتمال استقبال بازار از سهام مخابرات ايران به عنوان مالک اصلي همراه اول و به تبع آن از بانک سينا را نيز خواهيم بود که اين خود مي تواند از ميزان کاهش شاخص کاسته و يا حتي رنگ سبز را به شاخص هديه نمايد!


اما در مجموع احتمال منفي بودن کليت بازار خواهد بود و در روزهاي بعد بنا به ميزان استقبال از همراه اول ممکن است از شدت وضعيت فوق کاسته شود.

2- وضعيت اقتصاد جهاني : وضعيت اقتصادي جهان نويد خوشي را براي بازار ما به همراه نخواهد داشت و اين در حالي است که بدنبال بحران اقتصادي جهاني و فروکش کردن آن با تزريق نقدينگي به اقتصاد جهاني به عنوان تنها يک عامل بازدارنده موقت , اينک شاهد گسترش بحران بدهي هاي دولتي در اروپا هستيم که امروزه اين بحران بعد از کشورهاي يونان و ايرلند به اسپانيا رسيده تا اين کشور نيز مجبور به اعلام وخامت اوضاع اقتصادي خود به دنيا باشد. حال بايد ديد آيا اسپانيا همچون يونان و ايرلند براي جبران بدهي هاي خود نياز به کمک مالي از صندوق بين المللي پول و يا از اتحاديه اروپا را خواهد داشت يا خير؟

از طرف ديگر کاهش قيمت مواد خام از جمله فلزات اساسي همچون فلز مس که بعد از افزايش بي سابقه و درنورديدن سقف هاي قبلي و فراتر رفتن از 9000 دلار بر هر تن اينک در راه برگشت به مرز اين رقم رسيده و با افزايش ذخاير مس بايد ديد که اين فلز قادر است خود را در قيمتهاي کنوني متعادل سازد يا اينکه به محدوده 8 تا 9 هزار دلار بر هر تن برگشت خواهد داشت همچنين مشابه اين رويه براي سرب و روي نيز در حال رخداد است.

اگر چه بعيد به نظر مي رسد که موارد فوق کاهش رشد تقاضاي مواد خام و فلزات اساسي را در دراز مدت به دنبال داشته باشد ولي نمي توان ا ز اثرات آن در کاهش رشد تقاضاي مواد خام و فلزات اساسي در کوتاه مدت چشم پوشي کرد.

لذا با توجه به موارد فوق غير از عرضه همراه اول که مي تواند تحرک و جنب و جوشي را در محدوده خود در بازار پديد آورد ,نمي توان اميد چنداني به مناسب بودن کليت بازار در هفته آتي داشت.

آريانا
اشتراک گذاری :
ارسال نظر