بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۴:۵۰
وي با بيان اينكه «به نظر مي‌رسد اين جكت اشكال طراحي داشته است»، افزود: به دليل همين مشكل، آب در مرحله سر دادن به داخل آن نفوذ كرده و جكت را غرق و به كف دريا برده است.
کد خبر : ۴۴۸۰۰
به گزارش فارس به نقل از پايگاه خبري دريايي ايران، اين سانحه هفته گذشته رخ داد و در حال حاضر، دلايل آن توسط كارشناسان شركت نفت سازه قشم، سازنده جكت كه عمليات نصب آن را هم برعهده دارد، در حال انجام است.

بارگيري اين جكت 25 دي ماه سال جاري انجام شده بود. مسعود رباني، مديرعامل شركت نفت سازه قشم، در آن زمان در گفت‌وگويي كه هنگام بارگيري جكت E4 انجام داد؛ اعلام كرده بود كه با نصب اين جكت در محل ميدان نفتي هنگام، ميزان بهره‌برداري از اين ميدان نفتي به دو برابر افزايش مي‌يابد.

وي وزن اين جكت را 1900 تن و ارتفاع آن را حدود 88 اعلام كرده و گفته بود: كار اجراي سازه جكت E4 ميدان نفتي هنگام، بعنوان ميدان مشترك ميان ايران و عمان، ازسوي شركت نفت فلات قاره ايران با شرايط EPC (مهندسي، خريد و اجرا) به شركت نفت سازه قشم واگذار شده است.

دراين حال، يك كارشناس صنايع فراساحلي درباره دلايل سانحه به خبرنگار مارين نيوز گفت: از آنجا كه امكان بالابردن اين جكت بوسيله جرثقيل وجود نداشت؛ از روش lunch استفاده شد. يعني، ابتدا جكت را در آب سر مي‌دهند و پس از غوطه‌ور شدن آن در آب، جرثقيل آن را مي‌چرخاند و در محل خود مي‌نشاند.

وي با بيان اينكه «به نظر مي‌رسد اين جكت اشكال طراحي داشته است»، افزود: به دليل همين مشكل، آب در مرحله سر دادن به داخل آن نفوذ كرده و جكت را غرق و به كف دريا برده است.



اين كارشناس با اشاره به بروز اين سانحه به فاصله چند ماه از شكستن بوم جرثقيل HL5000 شركت فن‌آوري آب‌هاي عميق، تأكيد كرد: بروز اين سوانح، علاوه بر تحميل هزينه‌هاي فراوان به كشور، توانمندي صنايع نفت و گاز كشور را در شرايط حساس كنوني، در نزد كارشناسان و ناظران بين‌المللي با ترديد و مشكل مواجه كرده است.

وي با بيان اينكه «در هر دو حادثه و بويژه سانحه اول شاهد سهل‌انگاري و بي‌توجهي اپراتورها بوده‌ايم»، خواستار توجه و بررسي ويژه اين سوانح از سوي دستگاه‌هاي مسؤول شد.

اين كارشناس در مورد سانحه بوجود آمده براي جرثقيل نصاب و لوله‌گذار HL5000 نيز گفت: اين شناور، پس از اتمام كار خود در فاز 12 پارس جنوبي، با توفان مواجه شد و به همين دليل، اپراتورهاي آن درصدد حركت از دريا به سمت پناهگاه برآمدند اما اپراتورهاي شناور به دليل عجله يا سهل‌انگاري، بوم جرثقيل را نخواباندند كه در نتيجه آن، موج دريا به جرثقيل برخورد كرد و آن را شكست.

بنابر گزارش مارين نيوز، از زمان بروز اين سانحه در آبان‌ماه گذشته، شناور HL5000 كه از سرمايه‌هاي ملي و شناوري منحصربه‌فرد براي ايران و حتي منطقه خليج‌فارس محسوب مي‌شد؛ در اسكله‌هاي بوشهر پهلو گرفته است.

در اين زمينه، مديران شركت فن‌آوري آب‌هاي عميق تلاش‌هايي را براي تعمير اين شناور در دستور كار قرار داده‌اند و گفته مي‌شود سفرها و مذاكراتي هم، با كارشناسان و سازندگان چيني داشته‌اند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر