بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۰ - ۰۹:۲۱
فاتحه سهامداران برای سرمایه گذاری ملت در مجمع امسال خوانده شد

بیمار محتضری که هیچ طبیبی بر سر بالین خود ندارد

صبح دیروز مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت سرمایه گذاری ملت در حالی برگزار شد که به دلیل سوء مدیریت افرادی همچون رسول تقی گنجی در سالهای گذشته همچنان تاوان ندانم کاری ها را بر دوش کشیده و در نهایت باعث بر باد رفتن سرمایه چندین ساله افرادی شده که به امید دستیابی به اندکی سود ، حاصل دسترنج خود را در این شرکت سرمایه گذاری کرده اند .
کد خبر : ۴۶۴۲۸
صبح دیروز مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت سرمایه گذاری ملت در حالی برگزار شد که به دلیل سوء مدیریت افرادی همچون رسول تقی گنجی در سالهای گذشته همچنان تاوان ندانم کاری ها را بر دوش کشیده و در نهایت باعث بر باد رفتن سرمایه چندین ساله افرادی شده که به امید دستیابی به اندکی سود ، حاصل دسترنج خود را در این شرکت سرمایه گذاری کرده اند .

به گزارش خبرنگار اعزامی بورس نیوز ، مجمع عادی سالیانه "وملت" برای سال مالی منتهی به پایان آذر ماه 89 در روز گذشته و با حضور 72.27 درصد از سهامداران این شرکت برگزار شد و این در حالی بود که مصطفی نیری به نمایندگی از شرکت سرمایه گذاری دنیای شگرف و به عنوان مدیرعامل "وملت " ریاست مجمع را بر عهده داشت و در ادامه با حضور علی متخصص مدیر امور مالی به عنوان دبیر مجمع و آقایان سهراب رسته و وفایی به عنوان ناظران اول و دوم و نیز معتمد نماینده سازمان بورس رسمیت یافت .

نکته جالبی که در این مجمع به خوبی مشهود بود حضور افرادی با میانگین سنی 60 سال به بالا بود که حالا پس از دو سال و نیم سرگردانی به لطف سازمان بورس و البته فرزند رسول تقی گنجی که از طریق مدیریت خود بر شرکت دنیای علم پویا در زمینه بر عهده گرفتن بازار سازی سرمایه گذاری ملت شاهد بازگشایی نماد این شرکت از مهر ماه سال گذشته بوده اند ، اینک برای دستیابی به سود حاصل از سرمایه گذاری خود به مجمع سالیانه آمده بودند.

از همان دقایق نخست این جلسه قرائت گزارش فعالیت هیأت مدیره و وضع عمومی شرکت در عملکرد منتهی به پایان سال مالی 89 از زبان دبیر مجمع و اعلام تحقق زیان 15 و 295 ريالی برای هر سهم گروه اصلی و فرعی کافی بود که خون یکی از سهامداران مسن حاضر در سالن برگزاری را به جوش آورده و با اعتراض به مدیران و مسئولان جلسه سرمایه نابود شده خود در "وملت " را طلب کند.

وی که خانواده تقی گنجی را به عنوان مسبب اصلی تحقق زیان های "وملت " در سالهای اخیر می داند ، سابقه پنج ساله سهامداری خود در این شرکت را یاد آور شد و با بیهوده خواندن گزارش های ارایه شده در مجمع ، با صدای بلند اعلام می کند که "ننگ دارم بگویم سهامدار هستم " و با دستانی لرزان و چهره ای برافروخته جلسه را ترک می کند .

ریاست مجمع هر طور که می شود تلاش می کند مهار جلسه را در دست داشته باشد اما هر بار که می خواهد در مسیر موضوع حرکت کند با اعتراض یکی از سهامداران مواجه می شود . عدم ارایه گزارش فعالیت هیأت مدیره به حضار و نیز تعیین حق حضور 200 هزار تومانی در هر ماه به اعضاء هیات مدیره ، اعتراضات دیگری بود که جمعی از سهامداران حقیقی را نتوانست در جای خود آرام کند .

این افراد مدعی بودند شرکتی که چندین سال سودی برای سهامداران محقق نکرده چگونه باید از منابع داخلی خود حق حضور هیأت مدیره را پرداخت کند ؟ چرا زیان شرکت شامل این افراد نمی شود ؟

در ادامه ریاست مجمع تأکید می کند که با فروش دفتر مرکزی سرمایه گذاری ملت ، پرداخت سود سنوات قبل به سهامداران در اسرع وقت پرداخت می شود .

فردی به یکباره فریاد می زند شرکتی که فعالیت های آن در طول چند سال سودآور نبوده و جز هزینه چیز دیگری در بر نداشته علت تداوم فعالیت آن چیست ؟

وی که از هشت سال پیش تاکنون سهام "وملت " را در اختیار دارد پیشنهاد فروش تمامی داراییها و املاک این شرکت را به مجمع می کند . جالب آنکه هر بار رییس مجمع می خواهد فضا رابا امید دادن به سهامداران آرام کند با واکنش تند و معترض آنها مواجه می شود .

وی می گوید کسانی که از 10 سال گذشته تاکنون سهامدار "وملت " بوده اند در برخی سالها سودی را دریافت کرده اند و تنها مشکل شرکت توقف نماد و عدم انجام معامله از سوی سازمان بورس در بازار سهام طی بیش از دو سال بود که بعد از توافق با سهامدار عمده مبنی بر بازار سازی این سهم نماد آن در مهر ماه 89 بازگشایی و حدود 70 میلیون از سهام شرکت در محدوده 70 تا 40 تومان معامله شد .

در همین بین فردی با طعنه می پرسد چرا با 60 درصد سهامداران زیان بازار گردانی انجام شد ؟ اصلاً چرا نماد بسته بود ؟ چرا فقط هزار سهم قابل فروش بود ؟

ریاست مجمع با اشاره به قیمت 43 تومانی هر سهم "وملت " در زمان توقف نماد ( اسفند 86) معاملات این سهم در عملیات بازار گردانی را با نرخ سابق آن توجیه پذیر می داند اما سهامداری می پرسد ، در حالیکه سرمایه گذار بازار ساز در هر روز تنها هزار سهم را خریداری می کرده چگونه می توان از هزینه های کارگزاری آن برآمد ؟

وی ادامه می دهد : به ازای معامله هزار سهم به قیمت 1500 تومان ، کارگزاری کارمزدی 500 تومانی را دریافت می کند بدین لحاظ آیا این انصاف است که بگوئیم سهامدار با بازار گردانی اخیر سود کرده است .

مدیرعامل "وملت " با اذعان به اینکه "مقررات بورس همین است" ، می گوید : وقتی نماد شرکتی بعد از حدود سه سال بازگشایی می شود طبیعی است که مشکلات خاص خود را در بر داشته باشد اما در عین حال اکنون شرکت با مشکل عمده ای مواج نبوده و هر چه هست مربوط به سنوات قبل می شود از اینرو بعد از برگزاری این مجمع نماد "وملت " برای انجام معاملات به سرعت بازگشایی می شود .

فضل الله رضایی یکی دیگر از سهامدارانی است که خود را به عنوان بازرس سابق بانک ملت و از اعضای هیات مدیره کارکنان این بانک معرفی می کند می گوید : در سال 86 قوۀ قضاییه با ورود به مباحث مطرح شده در خصوص "وملت "فرصتی سه ساله به شخصیت های حاضر در ترکیب هیأت مدیره این شرکت داد تا با فروش املاک ، زیان سهامداران را جبران کنند و در غیر اینصورت به تحمل سه سال حبس محکوم شوند . در حال حاضر فرصت پایان پذیرفته و شما چه جوابی برای آن دارید ؟

ریاست مجمع مجموعه دارایی های سرمایه گذاری ملت در املاک از جمله املاک چاتانوگا و دفتر مرکزی را خاطر نشان می کند و با اعلام اینکه پروژه چاتانوگا در خیابان ولیعصر از شرایط و نمایی ویژه ای برخوردار است از مذاکرات برای مشارکت در ساخت و یا مدیریت سهامداری این پروژه با چهار گروه مختلف از جمله یک شرکت خارجی در سال گذشته سخن گفت و در عین حال با اشاره به رکود بخش مسکن و عدم توجیه پذیری قیمت های اعلام شده برای مشارکت در پروژه های مذکور ، اعلام کرد که در سال گذشته شرکت هیچ موفقیتی در این زمینه نداشته است .

وی با بیان اینکه فروش دفتر مرکزی شرکت ارزشی چهار میلیارد تومانی را در بر دارد عنوان می کند که چنانچه این ملک در سال جاری فروخته شود بخشی از زیان سهامداران صبور آن جبران خواهد شد . البته این در حالی بود که در پایان مجمع اعلام شد که با فروش دفتر مرکزی عواید آن با زیان انباشته سنواتی شرکت سربه سر شده و از اینرو شرکت سودی برای پرداخت نخواهد داشت .

یکی از حضار با طعنه به اعضای هیأت مدیره می گوید : هر سهم "وملت " حتی از یک نان لواش هم بی ارزش تر شده و اگر از اول سال جاری باسرمایه ای که در این شرکت وارد کرده ایم سهام هر شرکت دیگری را می خریدیم سود سرشاری را بدست آورده بودیم چرا در بازاری که بیش از 70 درصد بازدهی را در بر داشته این سهم سرطانی هیچ تحرکی نداشته است؟

زمینی که به رغم ثبت سند مالکیت هیچ فعالیتی را نمی توان در آن انجام داد و حتی فروش آن مقدور نیست ، چه فایده ای برای شرکت و سهامداران در بر دارد ؟

فرد دیگری در ادامه با اعتراض به تکراری بودن هر ساله گزارش حسابرس این شرکت خواستار تعیین تکلیف املاک شرکت با قیمت فعلی در بازار مسکن می شود و از سوخت شدن سرمایه های خود در "وملت " یاد می کند.

ساعات پایانی مجمع علی اصغر فرخ به نمایندگی از شرکت حسابرسی آزموده کاران گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانونی را قرائت می کند که انگار قرائت رنج نامه "وملت " در سالیان اخیر است .

یکی از حضار در این میان می پرسد چرا گنجی با حساب سازی در شرکت های تابعه ، براحتی سرمایه ها را برداشته و از کشور خارج شده است ؟

فرد دیگری با تمسخر می گوید گنجی که فکری به حال سهامداران شرکت نمی کند آیا می توانیم کاری برای ایشان انجام دهیم و شرکت را از اینحال خارج کنیم ؟

پنجه طلای بورس کجاست ؟

نیری ، مدیرعامل "وملت " با اعلام اینکه گزارش های مالی و بندهای اشاره شده از سوی حسابرس ، مربوط به سالهای گذشته بوده ، از رسول تقی گنجی به عنوان فردی کارآفرین یاد کرد و گفت : زمانی ایشان به عنوان پنجه طلای بورس شناخته می شد و همه چشم به دهان وی در خصوص روند معاملات سهام در بازار دوخته بودند .

اکنون وی دچار مشکلات جسمی شده و همچون سهامداران با زیانی 95 میلیارد تومانی در سالهای گذشته مواجه می باشد . با اینحال با تلاشی که برای رفع مشکلات می شود مطمئن باشید که دوباره از شرکت سود خواهید برد .

مجمع "وملت " در حالی به پایان رسید که سهامداران معترض همچنان خواستار احقاق حق خود در این شرکت بودند ، برخی با حلقه زدن دور نماینده سازمان بورس و گروهی دیگر به دنبال اعضای هیأت مدیره ، افراد دیگری هم عملکرد بورس را به چالش می کشیدند و با ناراحتی سالن را ترک می کردند .

در پایان به نظر می رسد با توجه به مشکلات بنیادینی که در سرمایه گذاری ملت پدید آمده باید بر گفته مدیرعامل فعلی آن مبنی بر تبدیل شدن این شرکت به یک بیمار محتضر صحه گذاشت با این تفاوت که دیگر هیچ طبیبی حاضر به مداوای آن نیست .

اشتراک گذاری :
ارسال نظر