بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۸:۱۷
کد خبر : ۴۶۶۸۳
به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس علي صالح‌آبادي در همايش تخصصي فرصت‌هاي تأمين مالي با بيان اينكه اين همايش بعد از سمينار آذر 89 دومين همايش با موضوع تأمين مالي است، اظهار داشت: بر هيچ‌كس پوشيده نيست كه تأمين مالي از موضوعات كليدي براي توسعه اقتصاد كشور و رشد اقتصادي است. براي رسيدن به رشد اقتصادي مطلوب بايد نظام تأمين مالي را تقويت كنيم كه در اين ميان دو بازار پول و سرمايه و همچنين دولت و سرمايه‌گذاري خارجي 4 مقوله مهم براي تأمين منابع مالي هر كشوري از جمله ايران هستند. 
وي ادامه داد: در حالي برخي اقتصادها بانك‌پايه و برخي ديگر بازارپايه هستند كه در كشور ما هم دو بازار پول و سرمايه نقش مهمي درتأمين مالي داشتند، اما طي سال‌هاي اخير نقش بازار سرمايه نسبت به گذشته پررنگ‌تر شده است. 
اين مقام مسئول با اشاره به لزوم بررسي ضرورت‌ها و جايگاه تأمين مالي بنگاه‌ها اظهار داشت: در جريان اجراي اصل 44 از بين دو موضوع محتوي آزادسازي و توسعه فعاليت‌هاي اقتصادي بخش خصوصي و همچنين موضوع واگذاري شركت‌هاي مشمول اصل 44 بحث واگذاري سهام بسيار مطرح شد،اما در موضوع آزادسازي كمتر بررسي شد. بر اين اساس در حالي دولت مانند گذشته در بسياري از حوزه‌ها فعاليت ندارد كه اين موضوع به معناي عدم نياز به سرمايه‌گذاري و كارهاي جديد نيست بلكه بازار سرمايه براي توسعه فعاليت‌هاي اقتصادي كشور در تأمين مالي نقش بسزايي دارد. 
وي ادامه داد: به طوري كه در برابر تأمين مالي بانك‌ها كه از طريق سپرده مردمي و اعطاي وام صورت مي‌گيرد بازار سرمايه با انتشار اوراق بهادار تأمين مالي مي‌كند. 
رئيس هيئت مديره سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه اظهارات خود با طرح اين سوال كه چرا بايد اينگونه به مقوله بازار سرمايه نگاه شود، خاطرنشان كرد: در طول سال‌هاي گذشته بازار سرمايه زيرساخت‌هاي الكترونيكي و فني لازم براي توسعه و همچنين نقدشوندگي را براي امكان تأمين مالي فراهم كرده است به طوريكه در مقايسه‌اي 10 ساله به هيچ عنوان شرايط بازار سهام در سال 80 با 85 و همچنين 85 با 90 قابل مقايسه نيست. طبق آمارها در حالي حجم معاملات سهام طي سال 85 ، 5 هزار و 600 ميليارد تومان بوده كه اين رقم امروزه به 21 هزار ميليارد تومان در بورس و 6 هزار ميليارد تومان در فرابورس رسيده است. 
وي اظهار اميدواري كرد: كه در سال 1404 بازار سرمايه به سمتي حركت كرده باشد كه سال‌هاي 90 و 95 و بيشتر قابل مقايسه نباشد. 
صالح‌آبادي با اشاره به اينكه امروزه بروزترين قوانين بازار سرمايه را داريم و 3 قانون بازار اوراق بهادار، قانون توسعه ابزارها و نهادهاي مالي و همچنين برنامه پنجم توسعه شفافيت بسياري را ايجاد كرده‌اند، ادامه داد: با توجه به اين موارد و همچنين هدايت كالاها به سمت بورس كالا و ارتقاء فرهنگ ايمني در مجموع مي‌توان گفت بازار سرمايه به بلوغ بيشتري رسيده است، بنابراين امروزه و بعد از 5 سال از تصويب قانون بازار اوراق بهادار بايد مهمترين ميوه آن را كه تأمين و تجهيز منابع مالي براي فعاليت‌هاي سودآور است، بچينيم. 
سخنگوي سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه به نقش بازار سرمايه در تأمين مالي سال گذشته اقتصاد كشور اشاره كرد و گفت: طي سال هشتادونه 12 هزار ميليارد تومان در تأمين منابع مالي نقش داشتيم كه مربوط به تأسيس شركت‌ها به ميزان 737 ميليارد تومان افزايش سرمايه به ارزش 9.8 هزار ميليارد تومان، اوراق مشاركت به ميزان هزار و 450 ميليارد تومان و صكوك اجاره به ميزان 30 ميليارد تومان بود. 
صالح‌آبادي ادامه داد: همچنين در بازار ثانويه 5 هزار ميليارد تومان عرضه‌هاي عمده دولتي، 1.7 هزار ميليارد تومان معاملات بازار سوم فرابورس 7.3 هزار ميليارد تومان معاملات سلف بورس كالا و 14 هزار ميليارد تومان سرمايه در گردش بود كه در مجموع به 26 هزار ميليارد تومان مي‌رسد،بنابراين امسال در نظر داريم اين حجم به 40 هزار ميليارد تومان برسد. 

* 10 راهكار براي تامين مالي 

صالح‌آبادي در ادامه اظهارات خود در رابطه با اين نكته كه براي توسعه تأمين مالي از طريق بازار سرمايه و تحقق 40 هزار ميليارد تومان در سال جاري بايد چه كارهايي را انجام داد، 10 راهكار را اعلام كرد و گفت:‌ عرضه سهام از سوي شركت‌هاي سرمايه‌گذاري و هلدينگ براي تأمين مالي پروژه‌هاي نيمه تمام در بازار اوليه، افزايش سرمايه شركت‌ها و لزوم اصلاح و به روز آوري مراحل افزايش سرمايه، تقسيم سود كمتر شركت‌ها و صرف آن براي توليد و اشتغال، انتشار اوراق مشاركت براي پروژه‌ها و طرح‌ها، انتشار اوراق اجاره براي شركت‌هايي كه دارايي دارند، توسعه اوراق حق تقدم تسهيلات مسكن، انتشار اوراق رهني براي بخش مسكن، استفاده از اسناد خزانه اسلامي كه در دستور كار قرار دارد، پذيرش محصولات شركت‌ها در بورس كالا با استفاده از سلف و همچنين تأمين مالي براي پروژه‌هاي مخاطره پذير از طريق فرابورس كه در حال بررسي است مي‌توان در جهت افزايش نقش بازار سرمايه در تأمين منابع مالي حركت كرد. 
اين مقام مسئول افزود: اين در حاليست كه شركت‌هاي تأمين سرمايه كه هم‌اكنون 3 شركت فعال بوده و 2 شركت ديگر هم بزودي شروع به كار خواهند كرد، مي‌توانند نقش مشاوره را براي شركت‌ها در تأمين مالي هم داشته باشند. 
در اين ميان شركت‌هاي كارگزاري داراي مجوز مشاور پذيرش هم در شرايطي مي‌توانند در تأمين مالي بنگاه‌ها نقش داشته باشند كه موضوعي كه اين روزها در همه سازمان‌هاي بورس مطرح است، بحث كاهش ريسك سيستماتيك است كه بايد كارهايي در اين زمينه انجام داد. علاوه بر اين بايد موسسات رتبه‌بندي هم براي رتبه‌بندي اوراق بهادار ايجاد شود. 
صالح‌آبادي در بخش پاياني سخنان خود خاطرنشان كرد: با توجه و انگيزه و زيرساخت‌هاي موجود در بازار سرمايه و همچنين وضعيت‌هاي قانوني و امكان طراحي ابزارهاي جديد كه شوراي بورس از آن استقبال مي‌كند اميدواريم بازار سرمايه كشور در تأمين مالي اقتصاد نقش بيشتري داشته باشد و در رشد اقتصادي مؤثر باشد. 
اشتراک گذاری :
ارسال نظر