بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۷:۲۴
کد خبر : ۴۷۳۶۹
به گزارش خبرنگار اقتصادي فارس، چهارمين مجمع سالانه بورس كالا صبح امروز برگزار شد و در ابتداي مجمع رئيس هيئت مديره با اعلام اين كه در پايان اين مجمع قرار است اعضاي هيئت مديره بورس كالا نيز انتخاب شوند و از طريق الكترونيكي رأي‌گيري انجام مي‌شود به اقدامات بورس كالا در سال 89 اشاره كرد. 
وي افزود: 3 تا 4 ماه پاياني سال 89 يكي از زمان‌هاي سخت براي بورس كالا بود زيرا از يك طرف هدفمندي يارانه‌ها اجرا شد و از طرف ديگر بورس كالا اجازه افزايش قيمت محصولات را نداد. 
وي ادامه داد: به گفته‌ همه كارشناسان اين مسئله با ساز و كار بورس مغايرت دارد اما اين مسئله يك جراحي اقتصادي بود و بورس كالا اين كنترل‌ها را در جهت طراحي با دولت انجام داد. 
محمدرضا شهيدي‌تبار با اشاره به اينكه از ابتداي سال 90 كنترل قيمتي از روي برخي از محصولات بورس كالا برداشته شد،گفت: بر اساس قانون برنامه پنجم بازارهاي متشكل از جمله بورس مشمول كنترل بازار نمي‌شوند بنابراين قيمت‌هاي بورس كالا در برخي از اقلام به روال گذشته خود بازگشت. 

* برنامه‌هاي سال آينده بورس كالا 

سيد علي اكبر هاشميان به عنوان دومين سخنران مجمع عمومي عادي ساليانه بورس كالا با اشاره به اينكه اين شركت در سال 89 از نظر ارزشي و حجمي رشد قابل توجهي داشته است، گفت: سال 89 بخش فلزي از نظر حجم 17 درصد و از نظر ارزش 40 درصد رشد يافته است. خش كشاورزي نيز از نظر حجمي 832 درصد رشد داشته است. 
وي با اشاره به اينكه معاملات آتي بورس كالا از نظر حجم معاملات 246 درصد رشد داشته است، بيان كرد: سال 89 بالغ بر 17 ميليون تن كالا در بورس كالاي ايران معامله شد كه نشان دهنده 16درصد افزايش حجمي و 36 درصد افزايش ارزشي است. 
هاشميان افزود: در سال گذشته 60 تومان سود پيش‌بيني شده بود كه براي سال مالي 88 بين سهامداران تقسيم شود كه اين رقم در پايان سال به 762 ريال افزايش يافت. 
همچنين براي سال مالي 90 نيز 66 تومان سود پيش‌بيني شده كه اين رقم به دليل كاهش 20 درصدي كارمزدها است. 
ويپيش‌بيني كرد با توجه به شروع معاملات بورس نفت اين رقم افزايش خواهد يافت. 
مديرعامل بورس كالا با اشاره به ورود 10 كالاي جديد و حضور 73 كارگزاري در اين شركت تصريح كرد: اجرايي كردن بورس نفت در فاز 3 كه با قول وزير نفت به زودي شاهد رشد فعاليت‌هاي آن هستيم، راه‌اندازي معاملات آپشن، راه‌اندازي تابلوي دوم بورس كالا براي كالاهايي كه قابل استاندارد شدن نيستند،اجراي قانون بهره‌وري كشاورزي و دامداري، توسعه بورس‌هاي منطقه‌اي و در نهايت توسعه تابلوي قيمت از طريق شعب بانك‌ها از مهمترين برنامه‌هاي بورس كالا براي سال آينده است. 
هاشميان در پايان به اين نكته اشاره كرد كه بر اساس برنامه پنجم از ابتداي سال 90 بازارهاي متشكل و غير متشكل از يكديگر تفكيك شده و بر اين اساس بورس نيز كه جزء بازارهاي متشكل است از قانون تنظيم بازار معاف مي‌شود، بنابراين كنترل‌هاي قيمتي نيز از روي كالاهاي فرآورده‌هاي نفتي و پتروشيمي كه سال گذشته به دليل اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها قيمت‌هاي آنها كنترل مي‌شد برداشته شد. 
اشتراک گذاری :
ارسال نظر