بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۷ خرداد ۱۳۹۰ - ۰۸:۱۸
عمومأ یک رابطه معنادار بین بازار طلا و سهام وجود دارد به‌طوری که در اغلب بورس‌های دنیا، زمانی که شاخص‌های مالی رشد می‌کنند بازار طلا ساکن می‌شود و زمانی که شاخص‌های بازار مالی ساکن می‌شوند بازار طلا داغ می شود.
کد خبر : ۴۸۲۷۱
بورس اوراق بهادار ایران در هفته گذشته شاهد حجم و ارزش معامات کمتری نسبت به هفته های گذشته بود که حاصل آن غلبه نسبی طرف عرضه بر تقاضا بود که موجب رکود نسبي بازار و کاهش 2.5درصدي شاخص کل گردید.
 
عقب‌نشيني خريداران و غلبه فضاي ركود در بازار ، چشم‌اندازي مبهم و غیر قابل اعتماد را برای مشارکت کنندگان بازار ترسیم کرده است که افزایش ریسک بازار از پیامدهای شوم تحولات اخیر می باشد. ناظران بازار دلایل عدیده ای برای حاکم شدن جو فعلی بازار ارائه می دهند که عبارتند از:

1- انتشار گزارش اخیر آژانس انرژی اتمی که برای اولین بار و بطور رسمی، ایران را به فعالیتهایی با کاربرد نظامی و ساخت کلاهک هسته ای متهم ساخته است. هر چند که در چند سال اخیر بازار سرمایه واکنش چندانی در برابر پرونده هسته ای کشورمان نشان نداده است و تقریبأ در برابر این مسئله ایزوله گشته بود ولی اظهارات نگران کننده آژانس( با ارائه اولین گزارش مبتنی بر کاربرد نظامی پروژه هسته ای ایران)،تهدیدات اخیر سران اتحادیه اروپا(مبنی بر ارجاع قریب الوقوع پرونده هسته ای ایران به شورای امنیت و صدور قطعنامه جدید)،گسترش تحریمهای جدید اتحادیه اروپا(شامل 100 شرکت ایرانی مظنون به ارتباط با برنامه هسته ای)، طرح اعمال تحریمهای جدید از سوی دولت امریکا و ... در باره فعاليت اتمي كشورمان، موجب افزايش تلاطم و نوسانات نسبتا شديد در بازار شده است.
 
در نتيجه، به ندرت مي‌توان وضعيت تعادل را در جريان معاملات سهام مشاهده كرد . بطوریکه روندهاي خنثي (اغلب در اثر غلبه حرص و هراس سرمايه‌گذاران) به سرعت به شكل صفهاي خريد و فروش نمايان مي‌شوند.در چنین فضایی، روندهای مثبت و منفي بازار متناوبأ تغییر می یابند و شاهد عدم ثبات در بازار هستیم.

2- با افزایش نگرانی و کاهش انتظارات از ثبات و رشد قیمتها در بورس، و بدنبال افزایش قیمت طلا و ارز – کاهش سپرده های بانکی – افزایش نرخ تورم – کنترل دستوری قیمت کالاهای اساسی(نظیر سیمان و فولاد و ...) و عدم موافقت با افزایش طبیعی سطح عمومی قیمتها ... بخش متنابهی از منابع و نقدینگی 315 هزار میلیارد تومانی موجود در کشور، بسوی بازارهای موازی و رقیب بازار سرمایه ... یعنی طلا و سکه و ارز و مسکن روی آورده است.
 
عمومأ یک رابطه معنادار بین بازار طلا و سهام وجود دارد به‌طوری که در اغلب بورس‌های دنیا، زمانی که شاخص‌های مالی رشد می‌کنند بازار طلا ساکن می‌شود و زمانی که شاخص‌های بازار مالی ساکن می‌شوند بازار طلا داغ می شود.
 
 علت اصلی این موضوع، تفاوت میان امنیت سرمایه‌گذاری است به‌طوری که هرگاه یک نوع سلب اطمینان در بازار‌های مالی به‌وجود می‌آید، سرمایه‌ها به سمت بازار طلا که امنیت سرمایه‌گذاری بیشتری دارد حرکت می‌کند و بر عکس.
 
3- موضع گیری اخیر مسئولان(نظیر مجلس،شورای رقابت،سازمان بازرسی کشور و ...)در معاملات خودروسازان، و افزايش قابل ملاحظه حساسيت‌ها بر نحوه انجام معاملات عمده در شركت‌هاي خودروسازی(عمدتأ سايپا و ايران خودرو)، منجر به تشديد فشار عرضه بر سهام اين گروه شده است.
 
 بر اساس اطلاعات موجود، بلوك‌هاي سهام ايران‌خودرو و سايپا عمدتا از طريق تعاوني‌هاي كاركنان زيرمجموعه (كه كنترل آنها در دست شركت اصلي است) خريداري شده و بدين ترتيب مديريت دو شرکت بزرگ خودروساز كشور با كمك منابع موجود درون مجموعه‌ها تثبيت شده است.
 
بحث‌هاي مطرح شده در مجلس در رابطه با منافات اين واگذاري‌ها با ماهيت خصوصي سازي واقعي در كنار ورود شوراي رقابت (به عنوان نهاد ناظر) به اظهار نظر در مورد معاملات بلوكي اخير، منجر به ریزش سنگین و سايه افكندن فضاي ابهام بر سهام خودروسازان و شرکتهای ذی ربط(نظیر وساپا،خگستر،وصندوق ...) گردیده است بطوریکه بلوك 2.5 درصدي سايپا در روز سه‌شنبه در قيمت 4000 ريال بدون خريدار ماند و سهام شرکت سرمايه‌گذاري سايپا (به عنوان نقطه ثقل فعل و انفعالات در سهام خودرو)، كاهش قابل توجه 13درصدي در مقياس هفتگي را تجربه كرد.

4- افزایش منازعات سیاسی بین دو جناح اصولگرا و تسرّی مباحث و اختلافات به مجلس و واکنش نمایندگان،از یک سو – و عدم تعامل قوه مجریه و مقننه در موضوع ادغام وزارتخانه های مهم کشور... ،بار دیگر اثرات نامطلوب خود را بر بازار سرمایه حساس ایران بر جای گزارده و ریسک غیر سیستماتیک بازار را افزایش داده است. ریسک سیاسی بازار در سالهای اخیر،از مهمترین چالشهای بازار سرمایه بوده است که بنظر می رسد با نزدیکی انتخابات مجلس در اسفند ماه سالجاری... ابعاد گسترده تری به خود گیرد.
* * *
مواردی که از آن یاد شد، از عمده چالشها و عوامل اثرگذار در هفته گذشته بر بازار سرمایه بود که روند بازار را منفی؛ و امیدواری سهامداران و مشارکت کنندگان بازار را نقصان بخشید. و اما بازار سرمایه در هفته جاری با امیدواریهای کم سویی نیز همراه است که اهم آن عبارتند از:

1- افزايش اميدواري‌ها براي قیمت نفت و فلزات : مؤسسات و منابع معتبر مالی در بازارهای جهانی ،پيش‌بيني‌هاي اميدوار‌كننده‌اي را در زمينه چشم‌انداز قيمت مواد خام منتشر كرده اند.
 
 بر این اساس، هدف قيمتي نفت خام در بازه يك ساله تا رقم 130 دلار در هر بشکه برآورد گردیده است.امری که به افزایش قابل توجه و بهبود درآمدهای ارزی کشور منجر گردیده و از شدت کسری بودجه پایان سال بودجه 90 کشور،خواهد کاست.افزایش قیمت نفت در عین حال به تأمین بیشتر منابع و اجرای طرحهای عمرانی کمک شایانی خواهد نمود. از دیگر سو،سهام گروه پتروشیمی و شرکتهای سرمایه گذاری مرتبط با این صنعت(نظیر وغدیر،وصندوق ...) از وضعیت بهتری برخوردار خواهند گشت.

2- در بازارهای جهانی،افزایش سطح عمومی مواد خام و معدنی در حال شکل گیری است. از طرفی،بورس کالای ایران با ورود قریب الوقوع سنگ آهن مواجه است. طرحهای توسعه ای عظیم و افزایش سرمایه شرکتهایی چون فملی،کگل،کچاد،ومعادن،وامید،فولاد مبارکه ... در کنار مزیت نسبی کشور ایران در صنعت معدن،به بهبود تدریجی و افزایش قیمت سهام گروه معدنی خواهد انجامید. صرف نظر از نوسانات و افت و خیز طبیعی بازار،سهام گروه معدنی از توجیهات و قابلیتهای سرمایه گذاری فراوانی برخوردار است که در آینده نزدیک و دور شاهد آن خواهیم بود.

در این ارتباط،تحلیلگران بین المللی معتقدند که: امكان كاهش معنادار قيمت‌های مواد خام(نظیر مس،بیلت،سرب،روی،نفت،سنگ آهن و ...) از سطوح فعلي بعید بنظر می رسد.
 
 در هفته ای که گذشت ... قيمت نقدي مس در بازار شانگهاي كه در ماه گذشته به سطح بازار لندن رسيده بود بار ديگر افزايش يافته و با ايجاد شكاف 300 دلاري بين اين دو بازار، انگيزه خريد را تقويت كرده است.
 
 نشريه متال بولتن هم در شماره اخير خود قيمت8500 دلار را به عنوان سطح حمايتي قيمت مس در كوتاه مدت مطرح كرده است. در بورس تهران شركت ملي مس ایران گزارش 12 ماهه خود را با تحقق حدود 1000 ريال سود خالص در فصل زمستان،و قابليتهای خود در فروش محصولات به قیمتهای مطلوب جهاني و مزيتهای صادراتي ... به نمايش گذاشت.
3- در هفته گذشته علیرغم ریزش سطح عمومی قیمتها،شاهد معاملات پر حجمی در نمادهای تسهیلات مسکن بورس بودیم که در نهایت همگی با صف خرید و در نوسان مثبت 5 درصدی به کار خود پایان دادند و عرضه ها در بازار جوابگوی تقاضاهای پرشمار برای آنها نبود .
 
سیگنالهایی که از این رخداد صادر می شود مبتنی بر رونق تدریجی بخش مسکن در کشور و خودنمایی رقیب دیرین بازار سرمایه کشور است. در ادوار پیشین و بنابه سنت قدیمی،با رکود بازار سرمایه و پایان دوره رونق سهام ... شاهد اقبال بازار مسکن و جابجایی منابع و نقدینگی بین این دو بازار بوده ایم.
 
 بیم آن می رود که در صورت عدم حمایت جدی مسئولان از بازار سهام،شاهد خروج تدریجی بخش اعظمی از منابع بازار سرمایه بسوی قدرتمندترین بازار موازی ،یعنی بخش مسکن باشیم. البته برخی از کارشناسان و صاحب نظران بازار(نظیر نگارنده)، تصویر متفاوتی از فعل و انفعالات بازار سرمایه و مسکن ترسیم می نمایند.
 
بر این اساس،در سیکل ادواری اخیر ... جابجایی منابع بین این دو بخش، بسان ادوار پیشین نخواهد بود چرا که با شرایط موجود و گسترش تحسین برانگیز بازار سرمایه در 2 سال اخیر،نیازی به خروج نقدینگی و منابع بازار بسوی بازار سنتی مسکن نیست بدین معنی که،مشارکت کنندگان بازار میتوانند براحتی و به سرعت،نقدینگی خود را بجای فروش سهام و خروج از بازار و خرید ملک و مستغلات – به خرید سهام ارزشمند ساختمانی سوق دهند در حال حاضر سهام گروه املاک و مستغلات بورس،صرفأ به دلیل رکود بخش مسکن و عدم فروش واحدهای خود در اغما بسر می برند و گرنه خالص ارزش داراییهای این شرکتها(نظیر وساخت،ثنوسا،ثمسکن،ثشاهد،ثاخت و بقیه) 100 تا 600 درصد بیشتر از ارزش بازار آنهاست و این نقصان،صرفأ به دلیل عدم سودآوری فعلی آنهاست با توجه به اینکه بازار سرمایه جایی است که مشارکت کنندگان آن، انتظارات(عایدات) آتی را می خرند،لذا در صورت بروز نشانه هایی از رونق در بخش مسکن،شاهد رشد چشمگیر گروه ساختمانی فعال در بورس کشور خواهیم بود این در حالیست که متوسط p/e گروه ساختمانی با 4.5 مرتبه کمترین p/e بازار را دارا می باشد.

شنیده ها و تحولات سهام و صنایع :
- در هفته ای که گذشت،اخباری مبنی بر عدم افزایش قیمت سیمان از ابتدای خرداد ماه قطعی گردیده و سهام گروه سیمانی(علیرغم ارزندگی) در سراشیبی قرار گرفتند. اخباری تأیید نشده از سوی دست اندرکاران این صنعت به گوش می رسد که با افزایش 15 درصدی نرخ انواع سیمان از ابتدای مهرماه سالجاری موافقت خواهد گردید و سیاست دولت در افزایش قیمت کالاها و مواد اساسی و استراتژیک(نظیر سیمان و فولاد و ...)،سیاستی همراه با صبر و تأمل است ولی شدنی است. با این اوصاف،شهریور ماه امسال بهترین زمان خرید و نگهداری سهام سیمانی خواهد بود.در عین حال،سهام سیمان مازندران،کرمان و بهبهان ... با رشد نسبی قیمتی مواجه اند.

- شنیده شده فولاد مبارکه در صدد فروش بلوک ومعادن خود بوده و بزودی این معامله سنگین صورت خواهد گرفت در صورت تحقق این امر،سود غیر عملیاتی قابل توجهی نصیب سهامداران این شرکت خواهد شد. رقابت بر خرید و کسب کرسی مدیریتی،از دیگر شایعات بازار در نماد مبارکه می باشد.

- شنیده شده بانک ملت در گزارش 12 ماه سال مالی 89 خود،با تعدیل مثبت عایدی مواجه است امری که به احتمال قوی رشد قیمتی سهام وبملت تا آستانه 2370 ریالی را موجب خواهد گشت.

- اخباری از افزایش سرمایه قریب الوقوع کگل به گوش می رسد گویا افزایش سرمایه کگل،زودتر از افزایش سرمایه کچاد،فملی،ومعادن و وامید خواهد بود. با توجه به گزارش توجیهی افزایش سرمایه ارسالی کگل به سازمان بورس – نرخ بازده داخلی طرح بیش از 36 درصد، و دوره بازگشت سرمایه کمتر از 3 سال می باشد. بدین ترتیب،انتظارات از رشد سودآوری کگل،فراتر از سایر سهام معدنی برآورد می شود.
- شنیده شده گزارش توجیهی افزایش سرمایه 200 درصدی فملی آماده شده و بزودی در اختیار سازمان بورس جهت صدور مجوز قرار خواهد گرفت.در این گزارش ... با توجه به طرحهای توسعه ای 4 میلیارد دلاری فملی در 3 سال آینده،درآمد هر سهم فملی در سال 93 فراتر از 400 تومان پیش بینی شده است. در مجمع عمومی عادی فملی که در تیرماه برگزار خواهد گشت اخبار و نکات مهمی ای از این شرکت منتشر خواهد شد.

- شنیده شده 30 درصد از عملیات پل خلیج فارس،قرارداد 2 میلیارد دلاری میدان نفتی دارخوین،سرمایه گذاری 300 میلیارد تومانی در بخش ساختمان ... از جمله اخبار مهم در نماد وامید می باشد از طرفی،احتمال فروش سهام(با سلب حق تقدم) وامید به قیمت 3500 ریال در ماه آینده ، از جمله اخبار و شایعات پیرامونی وامید در بازار است.

- اخبار و شنیده ها در گروه بیمه ای حاکی از آنست که بدنبال کاهش نرخ سپرده های بانکی،افزایش نرخ دیه،ابلاغ قانون و بخشنامه های جدید بیمه مرکزی ایران ... سهام گروه بیمه ای در سالجاری با کاهش درآمد و کاهش سطوح قیمتی مواجه خواهند بود.
 
 بیشترین درامد شرکتهای بیمه در ایران، از محل سپرده های بانکی،اوراق مشارکت و سرمایه گذاری در سهام شرکتهای بورسی و غیر بورسی می باشد. و اما بدنبال قطعیت قرارداد 120 میلیارد تومانی بیمه دی با سازمانها و نهادهای طرف قرارداد ، با توجه به اینکه نصف مبلغ قرارداد در بودجه 90 اعمال شده بود. اثرات درامدی باقی قرارداد به مبلغ 60 میلیارد تومان(با توجه به حاشیه سود خالص 10 درصدی این قرارداد) به ازای هر سهم ودی بیش از 100 ریال خواهد بود. آگاهان بازار اعلام درآمد 400 تا 420 ریالی ودی را دور از انتظار نمی دانند امری که با بازگشایی نماد،به رشد قیمتی سهم خواهد انجامید.

- شنیده شده برخی از شرکتهای حقوقی که در بازار چهارشنبه به جمع آوری سهام ارزنده بازار نظیر کگل،کچاد،ومعادن،وامید،وغدیر،فملی،وصندوق و ... اقدام کرده بودند در روز شنبه هفته جاری نیز در صدد جمع آوری سهام فوق و دیگر سهام ارزنده بازار خواهند بود. تقویت و حمایت از بازار سرمایه در برابر تهدیدهای خارجی نیز ... از جمله شنیده ها و عوامل مثبت کننده بازار در روز شنبه بشمار می آید.

- شنیده شده برخی از حقیقی های فعال بازار، در صدد جمع آوری امتیاز تسهیلات مسکن و گروه سهام ساختمانی در هفته جاری بوده و گروه ساختمانی را به پرتفوی خود خواهند افزود.

اخبار و شنیده های شرکتهای غیر بورسی
- شنیده شده سهام بانک انصار که به منظور افزایش سرمایه 100 درصدی از محل سود انباشته و مطالبات و اورده (خارج از بورس) متوقف است علیرغم تحریم اعمال شده توسط اتحادیه اروپا،به قیمت بالایی بازگشایی خواهد شد آخرین قیمت سهم 1400 ریال،درآمد سهم 534 ریال و p/e آن 2.62 مرتبه بوده است.

- شنیده شده سهام غیر بورسی میدکو(معدنی خاورمیانه) که در زمینه استخراج زغال سنگ،مس،کنسانتره سنگ آهن و مواد معدنی... طرحهای بزرگ چند میلیارد تومانی را در دست اجرا دارد. به قیمت 1400 ریال مورد معامله قرار می گیرد که ارزش خرید و نگهداری دارد.

نگارنده : حافظ عزیزی نقش

اشتراک گذاری :
ارسال نظر